بنائی, امیر حسین, بوذری نژاد, یحیی, صبوریان, محسن. (1398). نظریه «دوستی تعالیبخش» در اسلام و دلالتهای آن در مدیریت سرمایه اجتماعی کشور. دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 8(15), 5-26. doi: 10.30471/im.2020.6076.1190
امیر حسین بنائی; یحیی بوذری نژاد; محسن صبوریان. "نظریه «دوستی تعالیبخش» در اسلام و دلالتهای آن در مدیریت سرمایه اجتماعی کشور". دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 8, 15, 1398, 5-26. doi: 10.30471/im.2020.6076.1190
بنائی, امیر حسین, بوذری نژاد, یحیی, صبوریان, محسن. (1398). 'نظریه «دوستی تعالیبخش» در اسلام و دلالتهای آن در مدیریت سرمایه اجتماعی کشور', دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 8(15), pp. 5-26. doi: 10.30471/im.2020.6076.1190
بنائی, امیر حسین, بوذری نژاد, یحیی, صبوریان, محسن. نظریه «دوستی تعالیبخش» در اسلام و دلالتهای آن در مدیریت سرمایه اجتماعی کشور. دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 1398; 8(15): 5-26. doi: 10.30471/im.2020.6076.1190
نظریه «دوستی تعالیبخش» در اسلام و دلالتهای آن در مدیریت سرمایه اجتماعی کشور
1دانشجوی دوره روزانه دکترای مدیریت دولتی دانشگاه تهران
2دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
3استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
چکیده
انسان موجودی اجتماعی آفریده شده و از همینرو یکی از اصلیترین نیازهای بشر، نیاز او به رهایی از زندان تنهایی است. نهاد «دوستی» به مثابه پیوند معنوی افراد و زمینهساز ارتباطات مادی آنان یکی از بهترین راههای ارضای این نیاز و در نتیجه مطلوب ذاتی انسان است. از سوی دیگر، ایده محوری نظریه سرمایه اجتماعی، «روابط اجتماعی» است. بنابراین میتوان چنین نتیجهگیری کرد که رابطۀ «دوستی» بهعنوان نوع خاصی از «روابط اجتماعی» بین انسانها از عوامل اصلی ارتقای سرمایه اجتماعی جامعه است. تحقیق حاضر نخست با تکیه بر منابع شیعی و به روش کیفی «نظریهپردازی دادهبنیاد» در صدد ارائه یک نظریه اسلامی در خصوص دوستیابی و دوسـتی برآمده و سپـس با تحلیل عقلانی−منطقی، دلالتهای آن نظریه −که آن را «دوستی تعالیبخش» نامیده− را در افزایش سرمایه اجتماعی مثبت (سازنده) جامعه بررسی کرده است.
The Theory of "Transcendent Friendship" in Islam and its Implications for the Management of Iran's Social Capital
نویسندگان [English]
Amir Hossein Banaei1؛ Yahya Boozarinejad2؛ Mohsen Saboorian3
1Ph.D. Student in Public Administration, University of Tehran
2Ph.D. in Philosophy and Associate Professor, Faculty of Social Sciences, University of Tehran
3Ph.D. in Sociology and Assistant Professor, Faculty of Social Sciences, University of Tehran
چکیده [English]
The man has created a social being, and therefore one of the most basic human needs is his need to escape from solitary confinement. The institution of "friendship" as the spiritual connection of individuals and the basis of their material relations is one of the best ways to satisfy this need and therefore the inherently desirable of man.On the other hand, the central idea of the social capital theory is "social relations". Therefore, it can be concluded that the relationship of "friendship" as a special type of "social relations" between human beings is one of the main factors in promoting the social capital of society. The the present study, first relying on Shiite sources and using the qualitative method of "grounded theory", seeks to present an Islamic theory of friendship and making friends. And then, with rational-logical analysis, the the present study has examined the implications of that theory, which it calls "transcendent friendship," in increasing the positive (constructive) social capital of society.
کلیدواژهها [English]
Social Relations, Friendship Relationship, Transcendent Friendship, Positive Social Capital, Grounded theory