Analysis of relationship between human dignity with the organizational culture

Document Type : scientific

Authors

1 Assistant Professor of Public administration of Faculty of Management, Economics and Accounting of PayameNoor University

2 Assistant Professor of Public administration of PayameNoor University, Iran

Abstract

Human dignity is an important category in Islamic culture and preserves many divine-human values.
The purpose of this study is to examine the relationship between human dignity , with dimensions of 4 persons , the Denison Organizational Culture .This study used a descriptive - survey research . Statistical community is west Azarbaijan of payame noor university college faculty and administrative staff to 530 number and the number 220 of us in the Statistical sample using Morgan . A stratified random sample size of each class were selected academic and administrative staff . The instrument was a questionnaire and Pearson's correlation coefficient , t-test , analysis of variance and F-test was used to test the hypotheses .
The results show that human dignity , with dimensions of the Denison Organizational Culture ,involvement , consistency, adaptability and mission is a significant positive relationship , and also between human dignity and staff view in terms of demographic variables were not significantly different .
Generally, the relationship between human dignity and organizational culture confirmed

Keywords


  1. قرآن حکیم و شرح آیات منتخب (1388)، مترجم: مکارم شیرازی، ناشر اسوه، چاپ اول.
  2. موغلی، علیرضا و علیرضا عزیزی (1390)، مدیریت بهره‌وری نیروی انسانی، تهران: انتشارات پیام نور.
  3. نجاری، رضا (1385)، مبانی مدیریت اسلامی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام‌ نور.
  4. نژاد سلیم، عادل (1388)، کرامت انسانی و سازمان، چ3، تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
  5. نصیرزاده، قاسم (1382)، سیری در رسالۀ حقوق امام سجادj (سلسله گفتارهای حضرت آیت‌الله یثربی)، ج1، 2 و 3، چ1، تهران: انتشارات فرهنگ آفتاب.
  1. ایرانزاده، سلیمان (1392)، مدیریت تطبیقی در چارچوب پارادایم جدید، تهران: افق دانش.
  2. دهخدا، علی‌اکبر (1377)، لغت‌نامه دهخدا، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
  3. رابینز، استیفن ‌پی (1394)، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، چ43، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  4. رحیمی‌نژاد، اسمعیل (1390)، «نگرش اسلامی به کرامت انسانی»، معرفت حقوقی، 1 (2): ص113−126.
  5. زمینی، سهیلا و دیگران (1390)، «بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در میان کارکنان دانشگاه تبریز»، فصلنامه سلامت کار ایران، 8 (1): ص30−40.
  6. سلطانی، ایرج (1386)، بهره‌وری منابع انسانی، چ2، تهران: انتشارات ارکان.
  7. فروتنی، زهرا و عطیه بحرانی (1387)، «مدخلی بر تئوری هنجاری در مدیریت»، فصلنامه پیک نور (علوم انسانی)، سال ششم، شمارۀ 1 (مدیریت 2): ص52−70.
  8. قدسیان، نرگس و همکاران (1394)، «الگوی فرهنگ سازمانی سازمان‌های آموزشی (EOCM)»، فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، 13 (2): ص341−365.
  9. مکارم شیرازی و همکاران (1392)، تفسیر نمونه، ج1، چ61، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  1. Barbosa, I. & Cardoso, C.C (2007), "Managing diversity in academic organization: a challenge to organizational culture ", Journal of Woman in management Review, 22 (4), pp: 274-288.
  2. Denison, Daniel (2000), Organizational Culture: can it be a key lever for Driving Organizational Chang?, International Institute for Management Development.
  3. Hofstede, G.; Neuijen, B.; Ohayv, D.; Saders, G. (1990), “Measuring Organizational Cultures: A Qualitative and Quantitative S tidy Across Twenty Cases”, Administrative Science Quarterly, 354 (2), pp: 286-316.
  4. Khan, I.; Usoro, A.; Majewski, G. (2010), “An Organizational Culture Model for Comparative Studies: A Conceptual View”, International Journal of Global Business, 3 (1), pp 53-82.
  5. Ouchi, W. G. (1981), Theory Z: how American business can meet the Japanese challenges, Reading, Mass: Addison- Wesley.
  6. Parsayan A, Aarabi M.(2001), Organizational culture: Concept, Controversies, Tehran: Cultural Research Bureau.
  7. Peters.T. J. Waterman, R. H. (2009), In search of excellence: lessons from America'sbest-run companies, New York, Collins business essentials.
  8. Tsui, A. S., Zhang, Z., Wang, H., Xin, K.R. and Wu J.B.(2006), Unpacking the relationship between CEO leadership behavior and organizational culture, The Leadership Quarterly.