تعیین مفاهیم و مقولات بنیادین تعیین "هدف" در سازمان بر اساس نظام های ارزشی

نوع مقاله : علمی-تخصصی

نویسندگان

1 مدیریت-دانشگاه زنجان

2 مدیریتودانشگاه زنجان

چکیده

هدف این مقاله شناسایی و استخراج مفاهیم و مقولات بنیادین تعیین "هدف" در سازمان بر اساس نظام های ارزشی است. بدین جهت با مراجعه به متون اسلامی معتبر و به روایت صاحبنظران و متون غربی، مفاهیم و مقولات بنیادین تعیین "هدف" با استفاده از روش تحقیق کیفی داده بنیاد شناسایی و از طریق بررسی کتابخانه‌ای، داده‌های مربوط به آن جمع‌آوری شده‌اند. نتایج بیانگر این است که سازمان‌های غربی با توجه به نظام ارزشی خود همه دریک هدف مشترکند وآن سود و منفعت مادی و افزایش سطح رفاه زندگی است و از طرفی اسلام اگر چه اصل منفعت را می پذیرد، اما سود را اعم از مادی و معنوی می داند. سود در منطق اسلام وسیله ای برای رسیدن به هدف های بلند مدت و عالی است. لذا، اگر مدیری با در نظر داشتن ویژگیهای اسلامی اهداف سازمان را مشخص کند آنوقت با محوریت توسعه مادی و معنوی عمل خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Determine the basic concepts and categories of determining the "goal" in an organization based on value systems

نویسندگان [English]

  • mohsen Qorbanloo 1
  • DAVOD abbasi 2
1 MANAGEMENT,ZANJAN UNIVERSITY
2 management, Zanjan university
چکیده [English]

The purpose of this paper is to identify and extract the basic concepts and categories of determining the "goal" in an organization based on value systems. For this reason, referring to valid Islamic texts and according to western scholars and texts, the basic concepts and definitions of the "goal" are identified by using the data collection method of the grounded theory and by collecting the data through the library's survey. The results indicate that western organizations share a common goal in terms of their value system, which is the material benefit and the increase in the level of welfare of life. On the other hand, Islam accepts the principle of profit, but profits, both material and spiritual Knows. Profit in the logic of Islam is a means to achieve long-term and excellent goals. Therefore, if the manager determines the goals of the organization by considering the characteristics of the organization, then it will act based on material and spiritual development

کلیدواژه‌ها [English]

  • goal
  • Value system
  • Islam
  • West
  • organization
1. قرآن مجید (1374)، ترجمه الهی قمشه‌ای، تهران: انتشارات رشیدی‌، چاپ پنچم.
2. رضی، سیدشریف (1387)، نهجالبلاغه، ترجمه سیدجعفر شهیدى، تهران: شرکت انتشارات علمى و فرهنگى‏، نوبت 14.
3. آقاپیروز، علی؛ ابوطالب خدمتی؛ عباس شفیعی و سیدمحمود بهشتی‌نژاد (1384)، مدیریت در اسلام، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
4. آمدی تمیمی، عبدالواحد بن ‌محمد (1366)، غررالحکم و دررالکلم، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، ج7.
5. ابراهیمی، محمدحسین (1379)، مدیریت اسلامی، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
6. احمدی، مسعود (1388)، مدیریت اسلامی (اصول، مبانی، مفاهیم و الگوها)، چاپ چهارم، تهران: پژوهش‌های فرهنگی.
7. اخترشهر، علی (1392)، «مبانی فلسفی سیاسی حاکمیت در اندیشه اسلامی و سکولار با رویکرد انقلاب اسلامی»، مطالعات انقلاب اسلامی، سال دهم، ش35، ص155−178.
8. افجه‌ای، سیدعلی‌اکبر (1372)، «کامیابی مدیریت ژاپنی»، مجله دانش مدیریت، ش21، ص24−32.
9. الوانی، مهدی (1379)، مدیریت عمومی، تهران: نی.
10. ایران‌نژاد پاریزی، مهدی و پرویز ساسان گهر (1385)، سازمان و مدیریت: از تئوری تا عمل، مؤسسه عالی بانکداری ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تهران، ص75−76.
11. براتی، عباسعلی (1373)، فقه مدیریت، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
12. جوادی آملی، عبدالله (1367)، اخلاق کارگزاران در حکومت اسلامی، مرکز نشر فرهنگی رجاء.
13. جوادی آملی، عبدالله (1391)، انتظار بشر از دین، مرکز بین‌المللی نشر اسراء، چاپ 7.
14. حلبی، علی‌اصغر (1371)، انسان در اسلام و مکاتب غربی، تهران: انتشارات اساطیر.
15. خامنه‌ای، سیدعلی (1354)، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، انتشارات نشر فرهنگ اسلامی.
16. رشید گزکوه، علی‌اصغر (1380)، سلوک مدیریت از دیدگاه امیرالمؤمنینj، کانون تبلیغات ساحل هنر.
17. رضاییان، علی (1382)، اصول مدیریت، تهران: انتشارات سمت.
18. زمردیان، اصغر و زهرا برومند (1391)، مدیریت تحول و بهبود و بازسازی سازمان، انتشارات جنگل، چاپ 11.
19. سجادی، سیدعلی (1385)، «خودکنترلی در نظام کنترل و نظارت اسلامی»، نشریه، دانشگاه امام صادقj، ش23.
20. سیاهپوش، محمود (1359)، مناسبات انسانی در مدیریت اسلامی، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی.
21. شرمرهون. جان آر، هانت. جیمزجی، از بورن. ریچارد ان (1378)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه مهدی ایران‌نژاد پاریزی؛ محمدعلی بابایی و علی یبحان اللهی، تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
22. شریعت، حسین (1379)، بررسی تطبیقی مدیریت اسلامی به مدیریت در مکاتب کلاسیک، نئوکلاسیک و اقتضایی، پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.
23. عبیدی ابتهاج، صهیب (1387)، مقالات آموزشی اقتصادی، محصل فاکولته بین‌المللی اقتصاد اسلامی پوهنتون بین‌المللی اسلامی اسلام آباد پاکستان.
24. علوی، سمیه (۱۳۸۷)، «یادگیری سازمانی و عوامل مؤثر بر آن»، پیام مدیران فنی و اجرایی، ش24، ص66−۷۵.
25. علی احمدی، علیرضا و حسین علی احمدی (1383)، مدیریت ارزشی با تکیه بر ارزشهای اسلامی، انتشارات تولید دانش.
26. علامه، محسن (1385)، «مدیریت دانایی»، مجله مدیریت، ش109−110.
27. فروزنده دهکردی، لطف‌الله و علی‌اکبر جوکار (1386)، مدیریت اسلامی و الگوهای آن، تهران: دانشگاه پیام نور.
28. قدمی، محسن؛ زهره محمدی و مینا قدمی (1397)، «ارائه الگوی توسعه پایدار ملی بر‌اساس مبانی مدیریت دانایی استراتژیک متکی بر تئوری نظم در آشفتگی»، فصلنامـه علمی پژوهشی دانش سرمایهگـذاری، سال هفتم، ش25.
29. مجلسی، محمدباقر (1386)، بحارالانوار، تهران: انتشارات اصلاحی، ج73، ص159.
30. مصباح یزدی، محمدتقی (1375)، «ارزش‌های اسلامی در مدیریت»، مجله معرفت، ش17، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe، ص17−22.
31. مصباح، محمدتقی (1379)، پیش‌نیازهای مدیریت اسلامی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe.
32. موسوی خمینی، روح‌الله (1369)، صحیفه نور (مجموعه رهنمودهای امام خمینیe)، تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، ج5 و ج2.
33. مورگان، گارت، بوریل، گیبسون (1391)، نظریه‌های کلان جامعهشناختی و تجزیه و تحلیل سازمان، مترجم: نوروزی محمدتقی، انتشارت سمت، چاپ چهارم.

34. نوروزی، محمدجواد (1376)، «مبانی فکری سکولاریسم»، مجلۀ معرفت، ش22، ص22−34.

35. هچ، ماری (1391)، نظریه سازمان: مدرن، نمادینتفسیری و پست مدرن، مترجم: حسن دانایی فرد، تهران: نشر افکار، چاپ چهارم.

36. همتی، همایون (1375)، «سکولاریزم و اندیشۀ دین در جهان معاصر»، فصلنامه قبسات، ش1، ص196.
37. Polit.DF, beck.CT. (2005), Essentials of Nursing Reseach: Methods, Appraisal, and Utilization. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
38. Smith, P. B., & Schwartz, S. H. (1997), Values. In J. W. Berry, M. H. Segall & C. Kagitcibasi (Eds.), Handbook of cross-cultural psychology, (2nd ed., Vol. 3, pp. 77- 118). Boston, MA: Allyn & Bacon.