مومنی, حسین, توکلی, عبدالله. (1397). بررسی وضعیت سیاستگذاری نظام آموزش حوزههای علمیه افغانستان. دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 7(13), 1-20. doi: 10.30471/im.2019.4579.1144
حسین مومنی; عبدالله توکلی. "بررسی وضعیت سیاستگذاری نظام آموزش حوزههای علمیه افغانستان". دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 7, 13, 1397, 1-20. doi: 10.30471/im.2019.4579.1144
مومنی, حسین, توکلی, عبدالله. (1397). 'بررسی وضعیت سیاستگذاری نظام آموزش حوزههای علمیه افغانستان', دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 7(13), pp. 1-20. doi: 10.30471/im.2019.4579.1144
مومنی, حسین, توکلی, عبدالله. بررسی وضعیت سیاستگذاری نظام آموزش حوزههای علمیه افغانستان. دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 1397; 7(13): 1-20. doi: 10.30471/im.2019.4579.1144
بررسی وضعیت سیاستگذاری نظام آموزش حوزههای علمیه افغانستان
حوزههای علمیه، کهنترین نهاد آموزشی دینی افغانستان است که مأموریت تفقه، تدبر و ترویج دانش و معارف اسلامی را عهدهدار میباشد. حوزهها که امروزه با توجه به شتاب دانش و دگرگونی راهبردها و فنون فراگیری و بازنشر آن، نیازمند تجدید نظر در سیاستها و برنامههای آموزشی خویش میباشند و انجام مؤثر و مطلوب مأموریت آنها، ضرورت تجدید نظر در سیاستهای کنونی را ایجاب میکند. این تحقیق با هدف شناخت وضعیت موجود سیاستگذاری نظام آموزش حوزههای علمیه افغانستان صورت پذیرفته است. روش آن، توصیفی ـ تحلیلی، ابزار گردآوری دادههای آن مصاحبه و فن تجزیه و تحلیل آن، تحلیل محتوای کیفی است. تحقیق حاضر، نخستین پژوهشی است که با رویکرد مدیریتی و مسأله محور، در این حوزه موضوعیصورت پذیرفته است. یافتههای آن نشان میدهد که سیاستهای کنونی نظام آموزش حوزهای علمیه در هر پنج بُعد (طلاب، اساتید، برنامه درسی، سرفصل و متن درسی و مدیریتی)، با مشکلاتی مواجه است که شرح زیرمقولههای این ابعاد در بیان سیاستها آمده است.
Study of the Policy Making in the Education System of the Islamic Seminary of Afghanistan
نویسندگان [English]
hossein moumeni1؛ Abdollah Tavakkoli2
1Student at Al-Mustafa International University
2Associate Professor at RIHU
چکیده [English]
The seminary is the oldest religious education institution in Afghanistan that is committed to the study, study and promotion of Islamic knowledge and education. this seminary today requires a revision of their policies and curricula in view of the acceleration of knowledge and the diversification of strategies and techniques for learning and its implementation, and the effective and desirable conduct of their mission requires the need to revise current policies. This study was carried out with the aim of identifying the current state of policy making in the educational system of seminary. Its method, is analytical -descriptive, using interview as a tool for data collection and its analytical techniques is Qualitative content analysis. The present research is the first research that has been adopted in this field by a managerial and problem-based approach. The findings of this study show that the current policies of the seminary education system face difficulties.
5. امینی، عبدالحسین (1389)، تاریخ تحولات حوزههای علمیه شیعه در افغانستان، (پایاننامه)، قم: المصطفی.
6. بهرام، محمدحسین (1394)، «حوزههای علمیه افغانستان، کارکرد علمی و کارآیی اجتماعی»، (مقاله)، http://www.taha14.com.
7. پیرعباس، محمدابراهیم (1391)، «هستها و بایدهای جایگاه قرآن در نظام آموزشی حوزه علمیه قم»، (رساله سطح سه) حوزه علمیه قم.
8. توسلی صباغ، حمید (1390)، «نمونههای کوچکی از استاد مطهری، سیاستگذاری آموزشی در مدارس علوم و معارف اسلامی»، علوم قرآن و حدیث، دوره 8، ش4، رشد آموزش قرآن، 33.
9. توحیدی، محمد (1395)، «حوزههای علمیه، تحولات فرهنگی و مسئولیتهای اجتماعی»، (مقاله)، http://www.taha14.com.
10. حسینی، آقاحسن (1392)، «بررسی برنامه درسی حوزههای علمیه افغانستان در دوران معاصر»، (پایاننامه)، قم: المصطفی.
11. داناییفرد، حسن؛ مهدی الوانی و عادل آذر (1383)، روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت، تهران: صفار.
12. رحمانی ولوی، مهدی و منصور جغتایی (1383)، تاریخ علمای بلخ، مشهد: آستان قدس رضوی.
13. غبار، میرغلاممحمد (1384)، افغانستان در مسیر تاریخ، تهران: جمهوری.
14. فرانکفورد، چاوا، دیوید نچمیاس (1381)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه: فاضل لاریجانی و رضا افضلی، تهران: سروش.
15. فروتنی، زهرا (1387)، مبانی تصمیمگیری استراتژیک امام خمینی، تهران: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.