سلطانی, محمدرضا. (777). شناسایی مولفه های فرهنگ و مدیریت جهادی در حوزه کسب و کار (با تاکید بر پیاده سازی اقتصاد مقاومتی). دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 6(12), 85-112. doi: 10.30471/im.2017.1494
محمدرضا سلطانی. "شناسایی مولفه های فرهنگ و مدیریت جهادی در حوزه کسب و کار (با تاکید بر پیاده سازی اقتصاد مقاومتی)". دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 6, 12, 777, 85-112. doi: 10.30471/im.2017.1494
سلطانی, محمدرضا. (777). 'شناسایی مولفه های فرهنگ و مدیریت جهادی در حوزه کسب و کار (با تاکید بر پیاده سازی اقتصاد مقاومتی)', دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 6(12), pp. 85-112. doi: 10.30471/im.2017.1494
سلطانی, محمدرضا. شناسایی مولفه های فرهنگ و مدیریت جهادی در حوزه کسب و کار (با تاکید بر پیاده سازی اقتصاد مقاومتی). دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 777; 6(12): 85-112. doi: 10.30471/im.2017.1494
شناسایی مولفه های فرهنگ و مدیریت جهادی در حوزه کسب و کار (با تاکید بر پیاده سازی اقتصاد مقاومتی)
دانشکده مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه جامع امام حسین (ع)
چکیده
حوزه کسب و کار، از جمله حوزههای مهم و مطرح دنیاست و موتور محرک اقتصاد هر کشور محسوب میشود. برخورداری نظام جمهوری اسلامی ایران از یک نظام کسب و کار و اقتصاد اثربخش و کارآمد، مستلزم تلازم با فرهنگ و ارزشهایی است که با ماهیت شریعت اسلام سازگار و همسو باشد. این تحقیق با هدف شناسایی مؤلفههای ارزشی در کسب و کار و عرصه عملیات اقتصادی انجام میشود. به منظور نیل به هدف تعیین شده ضمن مرور مبانی نظری و پایه تحقیق، مبانی دینی (آیات قرآن کریم، احادیث و روایات، بیانات امام خمینیe و سخنان و تدابیر مقام معظم رهبری مدظلهالعالی) بررسی و کنکاش شد. تحقیق حاضر به لحاظ نوع تحقیق، در زمرۀ تحقیقات کاربردی به شمار میرود و از حیث ماهیت، تحقیق توصیفی−کیفی است که از طریق مطالعات کتابخانهای و بررسی اسنادی، اطلاعات مورد نیاز، جمعآوری و تحلیل گردید.
در این تحقیق مؤلفهها و شاخصهای مستخرج از مبانی دینی در ارتباط با موضوعات اقتصاد و کسب و کار، در دو بعد عمومی و اختصاصی و متناسب با دو بعد کلی در زیرشاخههای وابسته به هر کدام، دستهبندی شدند. در نهایت شاخصهای مدیریت جهادی 24 مورد، مؤلفهها و معیارهای استخراج شده از آیات قرآن کریم و روایات و احادیث در بعد عمومی حوزه کسب و کار، 53 مؤلفه و در بعد تخصصی و حرفهای کسب و کار 58 مؤلفه میباشد و مؤلفههای ناظر بر اقتصاد مقاومتی مستخرج از بیانات مقام معظم رهبری مدظلالعالی، 26 مورد میباشد.
Identifying the components of culture and Jihadi management in the field of business (Emphasizing the implementation of a resilient economy)
نویسندگان [English]
Mohamadreza Soltani
Imam hossein univercity, managemen College
چکیده [English]
The business is one of the most important subject in the world and it is considered to be the driving force behind the economy of any country. Having the Islamic Republic of Iran from an efficient business system and economy requires a culture of values that are consistent with the nature of Islamic law. This research is aimed at identifying value components in business and economic operations. In order to achieve the goal, while reviewing the theoretical foundations and the basis of the research, the religious foundations were investigated. The present research is an applied research in terms of research type. In essence, it is a descriptive qualitative research that was collected and analyzed through library studies and documentary review. In this research, the components and indices of the religious foundations related to the subjects of economics and business are classified in two general and specific dimensions and are proportional to two general dimensions in subcategories dependent on each one. Finally, the indicators of jihad management are 24 items, components and criteria extracted from the verses of the Holy Qur'an and narratives and hadiths in the general field of business, 53 components and in the professional and professional aspect of the business are 58 components and components Considering the resistance economy that comes from the Supreme Leader's statement, there are 26 cases.
Keywords: Jihadi management, Islamic Culture and Values, Business, Resistance
کلیدواژهها [English]
Jihadi management, Islamic Culture and Values, Business, Resistance Economics
5. ایرانزاده، سلیمان (1377)، مدیریت فرهنگ سازمانی، تبریز، چاپ اول.
6. بخشایش، فاطمه شهرزاد (1395)، «تحلیل چگونگی بهرهگیری از الگوی مدیریت جهادی در ارتقاء کیفیت فعالیتها و محصولات فرهنگی»، کتاب مجموعه مقالات سومین همایش ملی ارتقاء کیفیت آثار، فعالیتها و محصولات فرهنگی، تهران: مؤسسه نشر شهر، ص371−408.
8. جمالالدین محمد بن آقا حسین خوانسارى اصفهانى (1383)، شرح غررالحکم ودررالکلم، للإمام أمیرالمؤمنینg، ترجمه: هادی ربانی، قم: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث.
9. چپرا، عمر (1385)، آینده علم اقتصاد، چشماندازی اسلامی، چاپ اوّل، ترجمه: شعبانی احمد، تهران: دانشگاه امام صادقg.
10. حکیمی، محمدرضا؛ محمد حکیمی و علی حکیمی (1394)، الحیاه، ترجمه: احمد آرام، قم: انتشارات، دلیل ما.
11. سلطانی، محمدرضا (پاییز و زمستان 1393)، «مدیریت جهادی، چالشها و الزامات»، فصلنامه مدیریت اسلامی، سال 22، شماره 2، ص1−10
12. شریف الرضی أبیالحسن محمد بن الحسین بن موسى بن محمد (1385)، نهجالبلاغه، ترجمه: محمد دشتی، قم: پیام حق.
13. شیخ حر عاملی (1386)، وسائل الشیعة، ترجمه: علی صحت، قم: مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث.
14. عبدالعظیم بن عبد القوی المنذری زکیالدین (2003)، الترغیب والترهیب من الحدیث الشریف، المحقق: محمدناصرالدین الألبانی، بیروت: دارالکتب العلمیه.
15. علاءالدین علی بن حسام معروف به متقی هندی (1377)، کنزالعمّال فی سنن الاقوال و الافعال، ترجمه حمیدرضا شیخی، قم: دارالحدیث.
23. مقنیزاده، محمدحسن (1377)، مدیریت جهادی (روحیه جهادی−فرهنگ جهادی)، تهران: اولین جشنواره شهید رجائی، همایش مشارکت کارکنان و نقش آن در پیشرفت امور سازمانی.
24. نوری، میرزاحسین، مشهور به محدث نوری (1369)، مُستَدرَکُ الوَسائل و مُستَنبَطُ المَسائل، ترجمه: محمد محمدی ری شهری، قم: مؤسسه آلالبیت لاحیاء التراث.