پیروز, علی آقا. (777). بررسی کاربست روایات نقصان عقل در موضوع مدیریت زنان. دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 5(شماره 8و9), 103-132. doi: 10.30471/im.2016.1330
علی آقا پیروز. "بررسی کاربست روایات نقصان عقل در موضوع مدیریت زنان". دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 5, شماره 8و9, 777, 103-132. doi: 10.30471/im.2016.1330
پیروز, علی آقا. (777). 'بررسی کاربست روایات نقصان عقل در موضوع مدیریت زنان', دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 5(شماره 8و9), pp. 103-132. doi: 10.30471/im.2016.1330
پیروز, علی آقا. بررسی کاربست روایات نقصان عقل در موضوع مدیریت زنان. دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 777; 5(شماره 8و9): 103-132. doi: 10.30471/im.2016.1330
بررسی کاربست روایات نقصان عقل در موضوع مدیریت زنان
آیا ورود به مدیریت های کلان برای زنان جایز است یا خیر؟ برخی فقهاء ورود زنان را به سطوح کلان مدیریتی جایز ندانسته و منکر ولایت زنان هستند یکی از دلایل آنها ، روایات نقصان عقل زنان است آیا این روایات ظرفیت کاربست برای منع زنان از پذیرش مدیریت های کلان را دارد یا خیر؟آیا با استناد به این روایات می توان شایستگی زنان را برای مدیریت های کلان زیر سوال برد؟ بابهره گیری از روش اجتهاد مشخص می شود که این روایات تماماً مشکل سندی دارند و به لحاظ دلالی نیز حامل دیدگاه های متعددی در باره نقصان هستند, برخی دلالت روایت را محدود به زنان خاصی دانسته، و برخی نیز پدیده نقصان را مربوط به شرایط خاص اجتماعی زمان صدور حدیث می دانند برخی مراد از عقل را عقل نظری و برخی نیز عقل عملی می دانند و برخی عقل تجربی را متعلق نقصان گرفته و برخی متعلق نقصان را عقل ذاتی در اداره شئون خانوادگی و اجتماعی گرفته اند، عده ای متعلق نقصان را تعقل دانسته و برخی در معنای روایات توقف کرده و برخی نیز روایات را جدلی دانسته اند و ... باید از نگاه تک بعدی به این موضوع پرهیز کرد و روایات نقصان را در دایره وسیع تر و پازل بزرگتری به صورت نظام مند مورد توجه قرار داد و با توجه به روایات منع اطاعت از زنان,
Investigation of the application of wisdom deficiency of women management
چکیده [English]
Are ladies qualified enough to enter macro-management? Some jurisconsults do not allow the entering of ladies in management and reject their Vellayah. One of their reasons is the narrations regarding the deficiency of their wisdom. Does such narration have the capability of application in forbidding the ladies in macro-management? Does the resort to such narrations can question the potential of the women in macro-management? Using exegesis, one can find that all these narrations are referentially weak and carry different notions of deficiency; some believe that just some of the women are excluded, some others believe in certain conditions of the element of time, some refer to theoretical wisdom, and some others refer to experimental wisdom, some refer to thoughtfulness, some has stopped at the meaning of the narrations, and some have referred to narrations as argumentative; the one-sided look at the issue should be avoided, but it has to be considered in a wider circle; the deficiency-of-wisdom narrations should be interpreted with regard to forbidding of following women, avoiding consulting women, superiority of men, the necessity of father/ grandfather permit for marriage of girls. Therefore, innate deficiency of wisdom in women lies in the contradiction of wisdom and emotions in emotional situations; such notion of deficiency cannot disqualify women form management. Maximally, it can be claimed that such feature is undesirable in decision making but such deficiency can be solved through consultation.
کلیدواژهها [English]
deficiency of wisdom, women thoughtfulness, contriving wisdom, women management, women Vellayah
مراجع
* قرآن کریم
ابنابیالحدید، عبدالحمید بن هبة الله (1380)، شرح نهجالبلاغه، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ابنابیجمهور، محمد بن زینالدین (1405)، عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج4، چ1، قم: دار سیدالشهداء للنشر.
ابنبابویه (صدوق)، محمد بن علی (1362)، الخصال، ج2، چ1، قم: جامعه مدرسین.