شیرهپز آرانی, علیاصغر, حسینی, میرزا حسن, محمودی میمندی, محمد, امینی, محمدتقی. (773). الگوی مفهومی تفکر استراتژیک در کسب و کارها از دیدگاه امام علی در نهجالبلاغه. دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 3(6), 53-87.
علیاصغر شیرهپز آرانی; میرزا حسن حسینی; محمد محمودی میمندی; محمدتقی امینی. "الگوی مفهومی تفکر استراتژیک در کسب و کارها از دیدگاه امام علی در نهجالبلاغه". دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 3, 6, 773, 53-87.
شیرهپز آرانی, علیاصغر, حسینی, میرزا حسن, محمودی میمندی, محمد, امینی, محمدتقی. (773). 'الگوی مفهومی تفکر استراتژیک در کسب و کارها از دیدگاه امام علی در نهجالبلاغه', دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 3(6), pp. 53-87.
شیرهپز آرانی, علیاصغر, حسینی, میرزا حسن, محمودی میمندی, محمد, امینی, محمدتقی. الگوی مفهومی تفکر استراتژیک در کسب و کارها از دیدگاه امام علی در نهجالبلاغه. دوفصلنامه اسلام و مدیریت, 773; 3(6): 53-87.
الگوی مفهومی تفکر استراتژیک در کسب و کارها از دیدگاه امام علی در نهجالبلاغه
بسیاری از پژوهشهای مدیریتی به اهمیت قابلیت تفکر استراتژیک برای مدیران اشاره کردهاند؛ اما موضوعی که کمترین توجه بدان شده، حلقۀ ارتباطی تفکر استراتژیک و ارزشهاست، حلقهای که ارزشهای اخلاقی را با منطق تجاری پیوند میدهد. هدف از نگارش مقاله حاضر ترسیم و تعریف چارچوب مفهومی برای تبیین ارتباط اصول اخلاقی و تفکر استراتژیک است. این پژوهش با روش تحلیل محتوا به بررسی و تحلیل مفاهیم همسو با کسب و کار در نهجالبلاغه و دریافت نکات مهم و میزان اهمیت و تنوع آنها راهنمای ما در درک ارتباط اخلاق و تفکر استراتژیک خواهد بود. در مدل مستخرج از نهجالبلاغه، حضرت علیj مبتنی بر رویکردی متعالی به کسب و کار، افزونبر نگرش مادی، نگرشی الهی به کسب و کار بخشیده است. در این مدل مبتنی بر ارزشهای بنیادین کسب و کار، شاخصهای اخلاقی مؤثر بر کسب و کار ارائه میشود و سرانجام مؤلفههای تفکر در کسب و کار بر مبنای نهجالبلاغه ارائه شده است. اثربخشی تفکر استراتژیک، نیازمند ارائه الگویی است که مؤلفههای تفکر استراتژیک را در تعامل کامل با ارزشهای اخلاقی ارائه کند و افزونبر فرایند، محتوای اخلاقی نیز داشته باشد.
Conceptual Pattern of Strategic Thinking in Business from the Viewpoint of Imam Ali (A.S.) in Nahjolbalagheh
نویسندگان [English]
aliasghar shirepaz1؛ Mirza Hassan Husseini2؛ Mohammad Mahmoudi Meymand3؛ mohammadtaghi amini2
چکیده [English]
Numerous management papers emphasizes the importance of strategic thinking among managers, but the issue that has been paid less attention is the link between strategic thinking and values. This link connects moralities with business logic. This paper aims at illustrating and defining conceptual framework for the explanation of connection between ethics and strategic thinking. Based on content analysis method, this research paper examines concepts concerning business in Nahjolbalagheh. It attempts to extract central ideas implied in that noteworthy Islamic source. By evaluating their significance and frequency, these ideas will be our guide for understanding the connection between ethic and strategic thinking. In the model derived from the Nahjolbalagheh, Imam Ali (A.S.) based on a transcendental attitude gives business divine approach along with materialistic one. The model presents ethical indices influencing business by focusing on basic indices of business. It demonstrates thinking criteria in business according to the Nahjolbalagheh. Efficiency of strategic thinking requires presentation of the model that shows the criteria of business strategic in a perfect interaction with moral values and includes ethical content associates with a well-defined process.
کلیدواژهها [English]
Imam Ali (A.S.), Ethics, Strategic Thinking, Nahjolbalagheh
مراجع
* قرآن کریم.
1. استرمن، جان (1390)، پویاییشناسی کسب و کار، ترجمه کوروش برارپور و دیگران، تهران: انتشارات سمت.
2. استیسی، رالف دی (1390)، مدیریت استراتژیک و پویاییهای سازمان: چالش پیچیدگی، ترجمه حسین رحمانسرشت و دیگران، تهران: نشر دوران.
3. الوانی، سیدمهدی (1383)، اخلاقیات و مدیریت: به سوی نظام اخلاقیات یکپارچه در سازمان، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 42 و 43.
4. الوانی، سیدمهدی و رحمتی، محمدحسین (1385)، فرایند تدوین منشور اخلاقی برای سازمان، فصلنامه فرهنگ مدیریت، شماره 15.
5. انجمن علمی دین و توسعه اقتصادی (1381)، دین و توسعه، تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش در برنامهریزی و توسعه.
22. کامنیش، پاول (1385)، اخلاق کسب وکاردستیابی به اصل موضوع، ترجمه امید فرمان آرا، در کتاب درآمدی بر اخلاق کسب و کار در محیط جهانی، تدوین محمد نهاوندیان، تهران، مرکز ملی مطالعات جهانی شدن.
Baraldi, Enrico (2007), “Strategic Thinking and the IMP Approach: A Comparative Analysis”, Industrial Marketing Management, vol.36.
Broon, Peggy & Oslan, Erik L (1999), “Mapping the Strategic Thinking of Pubic Relations Managers in a Crisis Situation: on Illustrative Example Using Conjoint Analysis”, Public Relations Review, vol. 25 (3).
Campbell, Andrew & Sally, Yeung, (1991), “Brief Case: Mission, Vision and Strategic Intent”, Long Range planning, vol.24.
48.Carroll, A, (1990), Business and Society: Ethics and Stakeholder Management, Cincinnati, ohio: south western
Heracleous, Loizos (1998). “Strategic Thinking or Strategic Planning?”, Long Range Planning, vol. 31(3), 41.
Howard, E. F (1989), “Strategic Thinking in Insurance”, Long Range Planning, vol. 22(5).
Solomon، Robert C. (1998), It’s Good Business, in Shaw, W. Barry, V. (eds), Moral in Business, Wadsworth Publishing Company, 7th ed. 33-42
Stacey, R. (1993), “Strategy as order emerging frown chaos”, Long Range Planning: 26(1).
Stacey, R. (1990), “The Science of Complexity: An Alternative Perspective for Strategic Change Processes”, Strategic Management Journal, 6(6).
Steiner, G. A. & et al (1995), “Formal Strategic Planning in the United States Today”, Long Range Planning, 16(3).
Stumpf, S. A. (1989), “Work Experiences that Stretch Managers' Capabilities for Strategic Thinking”, Journal of Management Development, 8(5).
Weber, C. E. (1984), “Strategic thinking; Dealing with uncertainty”, Long Range Planning, 17(5).
Wilden, Ralf et al (2013), “Dynamic Capabilities and Performance: Strategy, Structure and Environment”, Long Range planning, Vol. 46.