پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11711220130219A Comparative Investigation into the Western and Islamic Approaches to Motivation:
Towards Developing the Indigenous Knowledgeبررسی مقایسهای رویکردهای غربی و اسلامی به انگیزش: به سوی توسعه دانش بومی730338FAجعفرترک زادهدانشیار دانشگاه شیرازفاطمهزینلیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیرازJournal Article20121115 <br />Since human beings are social, they are influenced by the atmosphere of their society, typically motivated by it and meet their needs and realize their beliefs and goals. Thus, it can be said that a person trapped in the western thought often meets only material needs, while based on the Islamic teachings, a human being is not only a material phenomenon, also as the most respected creature, he/she has an excellent spiritual aspect that should be realized. Regarding that, the paper first discusses briefly the role of motivation in the individual and social behavior of the human beings and then investigates it from the viewpoints of western and Islamic theories. So after describing the principles of motivation based on the current western theories, it is summarized the most important equivalents of motivation in Koranic Ayats. In addition, the early and contemporary Islamic scholars' views on motivation are brought up and because of that, an Islamic theoretical framework is formed. This framework can be a basis of better understanding of Islamic and Muslim scholars' views on motivation and it leads us to conclude that although unfortunately there aren't some specific theories due to existing a discontinuity of happened scientific flow in some Islamic scientific areas, like forward issue, there is a capability to develop the Islamic theories on motivation.انسان موجودی اجتماعی است که تحت تأثیر فلسفۀ حاکم بر جامعه خویش برانگیخته میشود و اقدام به ارضای نیازهای خویش و تحقق باورها و اهداف خود مینماید. بنابراین میتوان گفت، انسان محصور در اندیشه غربی، عمدتاً انگیزۀ خود را در مسیرهای مادی میبیند و میجوید. حال آنکه بر اساس آموزههای اسلامی، انسان تنها پدیدهای مادی نیست بلکه دارای یک جنبه روحانی است که باید نیازها و اهداف معنویش نیز تأمین شود. نظر به این مهم، در این مقاله تلاش گردیده است ضمن تبیین موجز جایگاه انگیزش در رفتار فردی و اجتماعی انسان، به بررسی آن از دیدگاه تئوریهای غربی و دیدگاههای اسلامی پرداخته شود. در این راستا پس از بیان مبانی انگیزش بر اساس تئوریهای رایج غربی، اهم مترادفهای انگیزش در قرآن کریم همراه با آیات مربوطه مرور و جمعبندی شده است. به علاوه، نظر علمای متقدم و معاصر مسلمان نیز درباره موضوع بیان شده است و بدینسان چارچوبی نظری از دیدگاه اسلامی به انگیزش نیز شکل گرفته است. این چارچوب ضمن آنکه میتواند مبنایی برای درک بهتر نظر دین مبین اسلام و علمای مسلمان پیرامون انگیزش واقع شود، ما را به این نتیجه میرساند که هرچند متأسفانه به دلیل انقطاع روند علمی پیشآمده در برخی حوزههای علوم اسلامی همچون بحث پیش رو، نظریههای مشخصی در آن زمینه پرورده و ارائه نشده است، اما قابلیت لازم برای توسعه نظریههای انگیزشی اسلامی وجود دارد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11711220130219Islamic Management in Iran:
Contexts and Emergenceمدیریت اسلامی در ایران: بسترها و پیدایش3147339FAحسنعابدی جعفریاستادیار دانشگاه تهرانعلیرضاسبزیکارکرشناسی مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20121005 <br />An enormous number of researches related to Islamic management have studied different approaches and issues and it seems that there is no research on how to develop Islamic management. The aim of this study is to describe how Islamic management has been developed in the Islamic Republic of Iran. Therefore, this development is divided into four particular periods or decades that every period will be discussed in a certain paper. In the first part of these papers, the contexts and emergence of Islamic management are described. The purpose of this paper is to trace the contexts and process of emergence of Islamic management. The paper applies the meta-analysis method and the scope of study is the first decade of revolution. The population is all existing resources related to Islamic management in that decade. Findings show that in the first decade of revolution, Islamic management was born in Iran and then it has passed the neonatal stage. In addition, studies show that although there have been some initial achievements during that decade specifically in practice and in the military field, there are still some challenges particularly in theory.شمار منابعی که تاکنون به بحث درباره مطالعات اسلامی مدیریت پرداخته و در این میان به مطالب مختلف و رویکردهای گوناگون اشاره داشتهاند، از هزار میگذرد، ولی به نظر میرسد سیر تکوین این رویکرد هنوز ناگفته باقی مانده است. هدف این مقاله تبیین چگونگی این سیر در جمهوری اسلامی ایران است. بدین منظور، این تطور به چهار دوره یا دهۀ مشخص تقسیم شده و تحولات هر یک از این ادوار در قالب یک مقاله عرضه شده است.<br /> در نخستین قسمت از این مقالات، بسترها و چگونگی پیدایش این پدیده بررسی شده است. هدف این مقاله ترسیم فرایند پدیدایی و زمینههای ظهور آن است. روش مورد استفاده نوعی فراتحلیل و قلمرو تحقیق دهه اول انقلاب است. جامعه آماری مورد مطالعه نیز همه منابع موجود مدیریت اسلامی در این دوره است. یافتههای تحقیق نشان میدهند که در این دهه، نطفه مدیریت اسلامی در ایران بسته شده، متولد شده و مرحله نوزادی خود را پشت سر گذاشته است. همچنین، پژوهشها نشان میدهند که بهرغم دستاوردهای آغازینی که در این سیر به دست آمدهاند، هنوز چالشهای چندی در پیش روی است؛ بهویژه، دستاوردهای آن در حوزه عمل، و بهخصوص در حیطه نظامی چشمگیر بوده؛ ولی در قلمرو نظر، راه طولانیتری برای پیمودن در پیش دارد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11711220130219An Investigation into the Attributes and Criteria of Spiritual Rewards in Organization
from Islamic Viewبررسی مؤلفهها و شاخصهای پاداشهای معنوی در سازمان از دیدگاه اسلام4969340FAنگینسنگریهیئت علمی دانشگاه الزهراء(س)محمدمهدیتنعمیعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانمجتبیامیریعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانJournal Article20121024 <br />Nowadays in the very competitive market, the organizations need to maintain the expert manpower much more than before and so offering the rewards is a strategy to achieve that, because the employees as the knowledge sources and valuable capitals, in terms of today's rapid changes, are the most important competitive advantage for the organizations. So, it should be considered both the material needs and immaterial needs. The Holy Koran first depicts a clean life and then shows us how to reach it using different ways for creating the motivation in humans. Encouraging by offering the rewards is one of the most important ways for creating the motivation in humans to reach the clean life and favorable goal. In this research some definitions of spiritual and intangible are given through studying of theoretical background. But because the related researches have been done in accordance with western literature, this study also investigates the attributes and criteria of spiritual rewards from Islamic view. Thus, the qualitative content analysis has been conducted on all Ayats of the Holy Koran based on the book Tafsir Nemouneh by Ayatollah Makarem Shirazi et al. and the letters, lectures and sayings of the book Nahjol Balagheh translated by Feizol Islam. As a result, two main attributes of worldly and hereafter spiritual rewards are determined and some criteria are presented to evaluate the organizations. In the end, there are some solutions to implement the spiritual rewards in the organizations like education and to conduct and appreciate the employees by applying the effective role of motivation in the growth and excellence of them in connection with the Islamic teachings.در بازار بسیار رقابتی امروز، نیاز سازمانها به حفظ نیروی انسانی متخصص بیش از پیش آشکار شده و ارائه پاداش، راهبردی در جهت رسیدن به این مهم است؛ چرا که کارکنان با توجه به تغییر و تحولات سریع دنیای امروزی به عنوان منابع دانشی و سرمایههای ارزشمند، مهمترین مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشوند. بنابراین، نهتنها باید نیازهای مادی، بلکه نیازهای غیر مادی آنها را نیز درک نمود و برآورده ساخت. قرآن کریم با ترسیم حیات طیب و نشان دادن راه رسیدن به آن، از روشهای گوناگونی به منظور ایجاد انگیزه در انسان برای وصول به هدف بهره برده است. یکی از روشهای مهم برای ایجاد انگیزه در انسان، برای دستیابی به حیات طیب و هدف مطلوب، تشویق از طریق ارائه پاداش است.<br /> در این پژوهش با بررسی پیشینه موضوع تعریفهایی از پاداشهای معنوی و نامحسوس ارائه شدهاند و از آنجا که مطالعات صورتگرفته در این زمینه براساس شاخصهای ادبیات غرب هستند، به بررسی مؤلفهها و شاخصهای پاداشهای معنوی از دیدگاه اسلام پرداخته شده است. بدین منظور تحلیل محتوای کیفی همه آیات قرآن کریم بر مبنای تفسیر نمونه، از آیتالله مکارم شیرازی و همکاران و نامهها، خطبهها و حکمتهای مندرج در کتاب شریف نهجالبلاغه، براساس ترجمه فیضالاسلام صورت گرفتهاند. درنتیجه دو مؤلفه اصلی پاداشهای معنوی دنیوی و پاداشهای معنوی اخروی شناسایی و شاخصها و سنجهها برای ارزیابی سازمانها ارائه شدهاند.<br /> در پایان نیز راهکارهایی برای پیادهسازی نمودن پاداشهای معنوی در سازمان مانند آموزش و پرورش، هدایت و قدردانی به منظور بهرهگیری از نقش انگیزشی اثربخشی که با توجه به آموزههای دین مبین اسلام بر رشد و تعالی کارکنان دارند، ارائه شدهاند.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11711220130219Representing of Reliance Indicators: An Entry into the Wise Decision-Makingبازنمایی شاخصهای توکل: مدخلی بر تصمیمگیری حکیمانه7192341FAالههشیعه زادهدانشگاه فردوسی مشهدسعیدمرتضویاستاد گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهدمحمدعلیانصاریعضو پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20121107 <br /><span style="letter-spacing: -0.1pt;">It is so much obvious that the religious beliefs and values effect on the behavior of each person as well as organizational managers. Although among religious values and beliefs, the concept of reliance on God plays an important functional role in managers' behavior and management processes, especially decision-making process, management scientists have taken it into consideration less. Thus, the aim of this research is to provide the behavioral and observational indicators of reliance. These indicators were identified through interviewing ten Islamic management experts selected by snowball sampling. Delphi method was applied to ensure the findings of interviews and the behavioral - observational nature of indicators. Finally, thirteen behavioral and nineteen observational indicators related to reliance were identified.</span>نقش باورها و ارزشهای دینی بر رفتار افراد بر کسی پوشیده نیست، مدیران سازمانها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در این میان توکل به خداوند در زمره ارزشها و اعتقاداتی قرار میگیرد که بهرغم اهمیت بسیار و نقش کارکردی این مفهوم در رفتار مدیران و فرایندهای مدیریت، بهویژه در فرایند تصمیمگیری، پژوهشگران مدیریت کمتر بدان پرداختهاند. در این راستا، هدف پژوهش حاضر، احصاء شاخصهای رفتاری و نگرشی توکل است. بدین منظور، این شاخصها از طریق مصاحبه با ده تن از صاحبنظران مدیریت اسلامی، به روش گلوله برفی استخراج گردید. به منظور کسب اطمینان از یافتههای حاصل از مصاحبه و ماهیت نگرشی _ رفتاری شاخصها، روش دلفی نیز به کار گرفته شد، و سیزده شاخص رفتاری و نوزده شاخص نگرشی توکل شناسایی شدند.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11711220130219The Impact of Utilitarianism on Management and Organization Knowledgeتأثیر رویکرد منفعتگرایی اخلاقی بر دانش مدیریت و سازمان93112342FAامیرحسین زادهپژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20121201Moral philosophy consists of normative ethics and meta-ethics. Also normative ethics theories are divided into teleological and deontological. One of the most rooted teleological theories is utilitarianism developed by Bentham and Mill in the nineteenth century. According to utilitarianism, a moral action is an action that creates the most good for the most people. In this paper, after describing Bentham and Mill's views, the standard of utility and how to calculate it and also the most criticisms on utilitarianism are discussed. This approach has effected on management and organization knowledge through the management philosophy and theories. From the viewpoint of philosophy, the organizations that work in a competitive environment and aim to maximum their shareholder values, in contrast with public organizations, can't be utilitarian. Also in the management theories, decision-making as the main part of management can adapt itself to the characteristics of utilitarianism and leadership as an informal and effective process among people can be morally utilitarian by adopting the participative approachفلسفه اخلاق شامل دو بخش اخلاق هنجاری و فرااخلاق است. نظریات اخلاق هنجاری نیز به دو دسته غایتگرا و وظیفهگرا تقسیم میشوند. منفعتگرایی یکی از ریشهدارترین نظریات غایتگرایانه است که از سوی بنتام و میل در قرن نوزدهم توسعه یافت. مطابق این رویکرد، فعل اخلاقی، فعلی است که حداکثر خیر را برای اکثریت افراد مرتبط با آن فعل، ایجاد کند. در این مقاله پس از تقریر دیدگاههای بنتام و میل، معیار منفعت و چگونگی محاسبه آن مطرح شده و عمده نقدهای مطرحشده بر این رویکرد، عنوان میشوند. این رویکرد در دو بخش فلسفه مدیریت و تئوریهای مدیریت، بر دانش سازمان و مدیریت تأثیر داشته است. از دیدگاه فلسفی، سازمانهایی که با هدف حداکثر نمودن ارزش سهامداران خود در فضای رقابتی به کسب و کار مشغول هستند __ برخلاف سازمانهای دولتی __ نمیتوانند منفعتگرا باشند. در بخش تئوریهای مدیریت نیز تصمیمگیری، به عنوان جزء اصلی مدیریت، میتواند با ویژگیهای منفعتگرایی خود را تطبیق دهد و رهبری، به عنوان فرایند اثرگذاری غیر رسمی بر افراد، با اتخاذ رویکرد مشارکتی میتواند از نظر اخلاقی، منفعتگرا محسوب شود.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11711220130219The Role of Human Resource Management in Promoting the Professional Ethics in the Research and Religious Centers of Qom Provinceنقش مدیریت منابع انسانی در تعالی اخلاق حرفهای مراکز پژوهشی دینی استان قم113131343FAمجیدسلیمانیمدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری جامعه شناسعلیباقی نصرآبادیاستادیار و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع)Journal Article20121129 The objective of this research is to study the impact of human resource management on promoting the professional ethics in the research and religious centers of Qom province. The main question is: how much does the human resource management effect on promoting the professional ethics in the research and religious centers of Qom province? The methodology of this research is descriptive-survey. The population of present study consists of 420 researchers and faculty members of eight research and religious centers of Qom province. The sample size is 200 and collecting data is done by analyzing questionnaires which their reliability is 90%. <br />Based on Pearson correlation test, there is a meaningful relationship between the independent variables of the human resource management and the quality of professional ethics and there isn't a meaningful relationship between the variables of the social status and the quality of professional ethics. By regression results, it is found that the variable of the human resource management with ratio of 18% has a direct effect on the quality of professional ethics. <br />This study presents a general model for analyzing the professional ethics pattern in the research and religious centers of Qom province. Some suggestions are given: elite selecting, focusing on job competency, considering both specialty and moral competency in recruitment and selection, applying competency evaluations, measuring spirituality and IQ in selection, considering self-sufficiency, competency and self-actualization in evaluating and promoting the employees, formulating professional ethics regulation, ranking the religious centers based on the professional ethics, revising research regulations based on professional ethics and researchers' spiritual rights.هدف این پژوهش، دستیابی به تأثیر مدیریت منابع انسانی در تعالی اخلاق حرفهای مراکز پژوهشی دینی استان قم بوده است. سؤال اصلی این است که: مدیریت منابع انسانی تا چه حد در تعالی اخلاق حرفهای در مراکز پژوهشیْ دینی استان قم مؤثر است؟ پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفیْ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 420 نفر از پژوهشگران و اعضای هیئت علمی هشت مرکز پژوهشی دینی استان قم بوده است. حجم نمونه آماری دویست نفر محاسبه شده و ابزار گردآوری، پرسشنامه و پایایی آن 90 درصد محاسبه گردیده است. <br />طبق آزمون بهکاررفته (همبستگی پیرسون)، رابطه بین متغیرهای مستقل مدیریت منابع انسانی و کیفیت اخلاق حرفهای معنادار و متغیر پایگاه اجتماعی و کیفیت اخلاق حرفهای، رابطه معناداری مشاهده نشد. طبق نتایج رگرسیون، متغیر مدیریت منابع انسانی با ضریب 18%، بهطور مستقیم بر کیفیت اخلاق حرفهای مؤثر بوده است. <br />در این تحقیق، یک مدل کلی برای ارزیابی الگوی اخلاق حرفهای در مراکز پژوهشی دینی استان قم به دست آمد. برخی پیشنهادها در تحقیق حاضر بدین قرارند: <br />نخبهگزینی، تأکید بر صلاحیت شغلی، تخصصی و شایستگیهای اخلاقی و اعتقادی توأمان در جذب و گزینش، استفاده از آزمونهای سنجش شایستگی، سنجش معنویت و هوشبهر هنگام گزینش، لحاظ نمودن شاخصهای خودبسندگی، شایستگی و خودشکوفایی در ارزیابیها و ارتقای کارکنان، تدوین آییننامه اخلاق حرفهای، رتبهبندی مراکز پژوهشی براساس اخلاق حرفهای، بازنگری در قوانین موضوعه مرتبط با پژوهش با رویکرد اخلاق حرفهای و حقوق معنوی پژوهشگران.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11711220130219The Role of Islamic Work Ethics in Organizational Culture and Commitmentنقش اخلاق کاری اسلامی در فرهنگ و تعهد سازمانی133150344FAمحسناسدیکارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اراکمهرانشیرزادکارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریتJournal Article20121129Ethics is defined by the Muslim scholars as some sustainable traits and characteristics in one's self that cause things to be done in accordance with those traits by one's without any thinking and spontaneously. The Islamic Ethics determines if these characteristics are true or false according to the framework of Islamic concepts, while the concepts of Islamic work ethics determine the function of the framework of Islamic concepts within human work activities in various organizations. Studies show that there is a meaningful relationship between Islamic work ethics and different individual, professional and organizational factors. This study aims to investigate the relationship between Islamic work ethics and organizational commitment with its aspects including continuous commitment, emotional commitment, and normative commitment and also the relationship between Islamic work ethics and organizational culture with its aspects including integration, organizational leadership, dominant characteristics, management of employees, strategic emphases, and success criterion. The population of this study includes 600 employees of the research and higher education centers in Qom. Using Krejcie and Morgan's table for determining sample size, 234 people were selected as the sample. The study variables are measured through three questionnaires: organizational commitment of Labtmediene et al., organizational culture of Cameron and Quinn and Islamic work ethics of Darwish. The results of correlation test and regression show that there is a meaningful and positive relationship between Islamic work ethics and organizational commitment with its aspects and also a meaningful and positive relationship between Islamic work ethics and organizational culture with its aspects.دانشمندان مسلمان، اخلاق را به عنوان صفات و ویژگىهاى پایدار در نفس که موجب مىشوند کارهایى متناسب با آن صفات، بهطور خودجوش و بدون نیاز به تفکر و تأمل از انسان صادر شوند، تعریف کردهاند. اخلاق اسلامی، درست یا نادرست بودن این صفات را در چارچوب مفاهیم اسلامی بیان میدارد. حال آنکه مفاهیم اخلاق کاری اسلامی به کارکرد چارچوب مفاهیم اسلامی در قالب فعالیتهای کاری انسان در سازمانهای مختلف میپردازد. تحقیقات نشان میدهند که اخلاق کاری اسلامی رابطه معناداری با عوامل مختلف، فردی، شغلی و سازمانی دارد. هدف این تحقیق، بررسی رابطه اخلاق کاری اسلامی با تعهد سازمانی و ابعاد آن است که شامل تعهد مستمر، تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و فرهنگ سازمانی به همراه ابعاد آن، شامل: انسجام، رهبری سازمان، ویژگیهای غالب، مدیریت کارکنان، تأکیدهای استراتژیک، معیار موفقیت میباشد. جامعه آماری این تحقیق را ششصد نفر از کارکنان مراکز عالی آموزشی، پژوهشی قم تشکیل میدهند که از این تعداد با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه جرسی و مورگان، تعداد 234 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین شدهاند. ابزار اندازهگیری متغیرهای تحقیق پرسشنامه تعهد سازمانی لاتمدین و همکاران، فرهنگ سازمانی کامرون و کوئین و اخلاق کاری اسلامی درویش است. نتایج تحقیق در بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق با استفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون نشان دادند که رابطه مثبت و معناداری میان اخلاق کاری اسلامی با تعهد و ابعاد آن و همچنین اخلاق کاری اسلامی با فرهنگ سازمانی و ابعاد آن وجود دارد.