پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-117151013951001Managers’ Amiability: an Effective Factor in the Promotion of Positive Organizational Behaviors of Office Workers, with an Emphasis on Islamic Principlesسیرت نکویی مدیران عاملی اثرگذار در ارتقای رفتارهای مثبت سازمانی کارکنان؛ تأکید بر مبانی اسلامی528138010.30471/im.2016.1380FAمحمدرضااردلاندانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدانوحیدسلطانزادهدانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20161011The study at hand has been done with the goal of examining the effect of managers’ amiability on the promotion of positive organizational behaviors of office workers. The research method is descriptive and correlational. Through stratified sampling, 172 office workers of Bu-Ali Sina University were selected randomly for the study. To collect data for the research, two standard questionnaires of managers’ amiability and positive organizational behaviors were used. After being collected, the research data was analyzed using the statistical softwares of Lisrel and SPSS. The results showed that pledge fulfillment, sympathy, engagement and good disposition have a positive significant relationship with the positive organizational behaviors; however, observing the right and justice, and mind expansion did not have a significant relationship with the positive organizational behaviors. As a result, of the effective factors on the promotion of positive organizational behaviors of office workers is the consideration of managers’ amiability in the universities.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سیرت نکویی مدیران بر افزایش رفتارهای مثبت سازمانی کارکنان انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 172 تن از کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان بهطور تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد سیرت نکویی مدیران و رفتارهای مثبت سازمانی استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزارهای آماری Lisrel و SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اثر پایبندی به عهد و پیمان، دلسوزی، عدم احتجاب و حسن خلق بر رفتارهای مثبت سازمانی مثبت و معنیدار میباشد؛ اما اثر برپا داشتن حق و عدالت و شرح صدر بر رفتارهای مثبت سازمانی معنیدار نبود. در نتیجه از عوامل اثرگذار بر افزایش رفتارهای مثبت سازمانی کارکنان توجه به سیرت نکویی مدیران در دانشگاهها میباشد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-117151013951001An Examination of the Role of Revelation in Rational-intuitive Decision-makingبررسی نقش وحی در تصمیمگیری عقلانی−شهودی2952138110.30471/im.2016.1381FAنیمارحمانیمربی / مرکز تحصیلات تکمیلی پیام نور تهرانJournal Article20161026Research on decision-making confirms the models which are based on “limited rationality’, and through presenting rational-intuitive models it attempts to introduce intuition as a complementary and supplementary tool. The concept of intuition in the West is close to a temporary imagination and insight which has no definite mode and is different from the present knowledge. Based on image theory, attitudes, morality and individual ideals are effective in intuitive decision-making, and religion is also a reference which gives form to the above factors. Thus, for explaining the status of revelation in rational-intuitive decision-making, the collection of Islamic teachings and doctrines are derived based on Quran and Sunnah which has influenced the 9-stage process of rational decision-making and has an impact on intuitive decision-making. For this, through the diagnostic and oriented qualitative analysis, various sources are searched from which 130 related elements are derived, and are classified based on three categories of beliefs, ruling, and moral values. According to the findings of this research, if intuition only supports the ration in achieving the result and choosing the solution, one can be guided in all stages of rational decision-making through beliefs, rulings and Islamic values. The teachings of revelation accompany the ration and play the role of its guide in the process of decision-making, and influence the individuals’ judgmental experiences, and their values and ideals.پژوهش درباره تصمیمگیری، مدلهای مبتنی بر «عقلانیتِ محدود» را تأیید و از طریق ارائه مدلهای عقلانی<strong>−</strong>شهودی تلاش میشود تا شهود بهعنوان ابزاری متمم یا مکمل برای عقل معرفی گردد. مفهوم شهود در غرب نزدیک است به بداهت و بینشی موقتی که راه و روش مشخص نداشته و متفاوت با علم حضوری است. براساس نظریه تصویر، نگرشها، اخلاقیات و ایدهآلهای فردی بر تصمیمگیری شهودی مؤثر است و مذهب نیز مرجعی است که عوامل فوق را شکل میدهد. بنابراین با هدف تبیین جایگاه وحی در تصمیمگیری عقلانی<strong>−</strong>شهودی، مجموعه تعالیم و آموزههای اسلامی مبتنی بر قرآن و سنت که فرایند 9 مرحلهای تصمیمگیری عقلانی را تحت تأثیر قرار داده و بر تصمیمگیری شهودی مؤثر هستند، استخراج گردید. برای این منظور با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع تلخیصی و جهتدار، در منابع مختلف جستجو گردید که 130 گزارۀ مرتبط استخراج و براساس سه مقولۀ اعتقادات، احکام و ارزشهای اخلاقی طبقهبندی گردیدند. شهود اگر تنها در نتیجه و انتخاب راه حل بتواند عقل را حمایت کند، براساس یافتههای این تحقیق، فرد در هنگام تصمیمگیری عقلانی در تمامی مراحل آن از طریق اعتقادات، احکام و ارزشهای اسلامی هدایت میشود. تعالیم وحی همپای عقل و در نقش مصباح آن در فرایند تصمیمگیری حضور دارد و تجارب قضاوتی افراد، ارزشها و ایدهآلهای آنان را تحت تأثیر قرار میدهد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-117151013951001A Model for Identifying the Factors of Organizational Piety from the Islamic Point of Viewالگویی برای شناسایی مؤلفههای تقوای سازمانی از دیدگاه اسلام5370138210.30471/im.2016.1382FAحمیدرضاقاسمیمدیر گروه کارشناسی ارشد مدیریت دولتیحسینسریرپناهکارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایرانJournal Article20161101Some models have been put forward on the organizational piety so far; however, from the Islamic point of view, a specific research has not been done for presenting a proper model in the field of management and organization. This article attempts to present a model for the organizational piety from the Islamic point of view. For this, after reviewing the previous studies and also examining the present models, through referring to 4 specialist experts of management and 7 specialists of Islamic knowledge, first, 71 factors were derived and, then, it was tried to recognize the priority of the efficient factors and eliminate 15 unrelated factors. In the third stage, 56 factors were determined by the experts as the factors of Islamic piety according to the Islamic point of view. After choosing the faculty members and office workers of Arak public university who were 503 in total as the research population and selecting 174 participants through the systematic random sampling, the designed questionnaire was put to test. By the use of factor analysis, 5 factors were identified which, according to the opinion of the experts, were named as “personal traits and talents”, “good relationship, “obedience and serventhood, “knowledge and experience”, and “patience”.در زمینه تقوای سازمانی تاکنون مدلهایی ارائه شده است؛ اما از دیدگاه اسلام تحقیق مشخصی درباره ارائه مدل مناسبی در حوزه مدیریت و سازمان انجام نشده است. این مقاله درصدد ارائه مدلی برای تقوای سازمانی از دیدگاه اسلام است، که بدین منظور پس از مطالعه پژوهشهای پیشین و همچنین بررسی مدلهای موجود با مراجعه به 4 نفر از خبرگان متخصص مدیریت و 7 نفر متخصص معارف اسلامی، ابتدا تعداد 71 مؤلفه استخراج و سپس نسبت به اولویتسنجی مؤلفههای کارآمد و حذف 15 مؤلفه غیرمرتبط اقدام شد و در مرحله سوم 56 مؤلفه از سوی خبرگان بهعنوان مؤلفههای تقوای سازمانی از دیدگاه اسلام تعیین شد. با انتخاب اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه دولتی اراک که تعداد آنها به 503 نفر میرسد بهعنوان جامعه آماری و انتخاب 174 نفر به روش تصادفی سیستماتیک بهعنوان نمونه آماری، پرسشنامه تهیه شده به بوته آزمایش گذاشته شد. با استفاده از تحلیل عاملی 5 دسته از عوامل شناسایی گردید که طبق نظر خبرگان با عنوان «ویژگیها و استعدادهای شخصی»؛ «حسن معاشرت»؛ «اطاعت و بندگی»؛ «علم و تجربه»و «صبر» نامگذاری شدند.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-117151013951001The Meaning and the Basics of Cultural Intelligence from the Viewpoint of Imam Ali (AS) and New Thinkersمعنا و مبنای هوش فرهنگی از منظر حضرت علی(ع) و متفکران جدید7190138310.30471/im.2016.1383FAعبدالرضاباقیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضاJournal Article20160817The capability of managers for cooperating with people from different cultures is only possible by identifying the cultural differences of nations and ethnicities. One of the new constructs in psychology and new management is the recent concept of “cultural intelligence” which includes many required aspects of effective activity in diverse cultural situations. In addition to mentioning the theoretical basics of cultural intelligence and the dimensions and criteria for the assessment of cultural intelligence from the viewpoint of new schools of thought and Western thinkers, the study at hand attempts to examine the basics, principles, meanings, and dimensions of cultural intelligence from the viewpoint of Imam Ali (AS) to clarify how the scope, effects, and roots of this intelligence have been taken into account in the discourse of Imam Ali (AS). <br />This review indicates that the subject of cultural intelligence from the viewpoint of Imam Ali (AS) has a comprehensive and broad arena which is inseparable from the spiritual factors like God, the hereafter, faith, morality and certainty, and has invariable and definite basics. This view is in contrast with the new instrumental look to the subject of cultural intelligence which lacks the value-based, divine, and spiritual factors, principles and basics. Of course, these differences in definitions are rooted in the contrast of basics, and this contrast itself also, in turn, is due to the difference in sources.توانایی مدیران برای کار با افرادی با فرهنگهای مختلف، تنها با شناخت تفاوتهای فرهنگی ملتها و قومیتها امکانپذیر است. یکی از سازههای جدید در علم روانشناسی و مدیریت جدید، مفهوم جدیدی به نام «هوش فرهنگی» است که بسیاری از جنبههای مورد نیاز برای فعالیت اثربخش در موقعیتهای متنوع فرهنگی را دربر میگیرد.<br /> این مقاله میکوشد ضمن اشاره به مبانی نظری هوش فرهنگی و ابعاد و معیارهای سنجش هوش فرهنگی از منظر مکاتب جدید و اندیشمندان غربی، مبانی و اصول و معنا و معیارهای هوش فرهنگی را از منظر حضرت علیj را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص سازد قلمرو و آثار و ریشههای این هوش در کلام حضرت چگونه مورد توجه قرار گرفته است؟<br /> بررسی مذکور بیانگر این مطلب است که مقولۀ هوش فرهنگی از دیدگاه حضرت علیj عرصهای جامع و فراخ دارد که از مؤلفههای معنوی چون خدا، دین، معاد، ایمان، اخلاق و یقین تفکیکناپذیر بوده و دارای مبانی ثابت و مشخصی میباشد. این دیدگاه با نگاه ابزاری جدید به مقولۀ هوش فرهنگی که فاقد مؤلفهها و اصول و مبانی ارزشی و الهی و معنوی است در تغایر میباشد. البته این تفاوتها در تعاریف ریشه در تغایر در مبانی دارد و این تغایر نیز به نوبه خود وامدار تفاوت در منابع است.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-117151013951001An Examination of the Role of Spiritual Intelligence in Transformational Leadershipبررسی نقش هوش معنوی در رهبری تحولآفرین91108138410.30471/im.2016.1384FAزینب ساداتسجادیپژوهشگرJournal Article20160928To be able to find a valuable meaning in life and all its aspects, one needs a new construct of intelligence named as spiritual intelligence. From all creatures, only humans possess spiritual intelligence. Spiritual intelligence is one of the main and essential ingredients of effective leadership, particularly the transformational leadership, which influences the strategic decisions of the organization. The purpose of this study is to examine the role of the spiritual intelligence in the success of a transformational leader. The research method in the study at hand is descriptive in purpose and application, and survey in data collection. The data of the study is collected from 180 office workers and managers of Ministry of Economic Affairs and Finance with stratified random sampling, and the propositions and conceptual model are put to test using Pearson Correlation Coefficient and Structural Equation Modeling, respectively. Findings of the study show that the conceptual model of the study has a good fitting, and the relationship between the role of the spiritual leadership and the transformational leadership is positive and significant. Considering the findings of this study, it can be concluded that the increase of spiritual intelligence brings about the increase of transformational leadership, and leaders, using the features of spiritual intelligence, can influence the thoughts and beliefs of the office workers and guide their followers towards transcendental goals. Leaders can change their behavior and management fundamentally and, by this, cause transformation in the organization and fundamental changes in the behavior of office workers.اینکه انسان بتواند معنایی با ارزش در زندگی خود و برای همه جوانب آن بیابد، به یک سازه جدید از هوشمندی تحت عنوان هوش معنوی نیاز دارد. از میان موجودات تنها انسان از هوش معنوی برخوردار است. هوش معنوی یکی از اجزای اصلی و ضروری رهبری اثربخش به خصوص رهبری تحولآفرین است که بر تصمیمات راهبردی سازمان اثر میگذارد. هدف از این تحقیق بررسی نقش هوش معنوی در موفقیت رهبر تحولآفرین است. روش تحقیق در پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ جمعآوری دادهها، توصیفی−پیمایشی است. دادههای پژوهش از بین نمونه 180 نفر از کارکنان و مدیران وزارت اقتصاد و دارایی به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای جمعآوری و فرضیهها و الگوی مفهومی به ترتیب با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که الگوی مفهومی پژوهش از برازش خوبی برخوردار بوده و نقش هوش معنوی در رهبری تحولآفرین مثبت و معنادار است. با توجه به یافتههای این تحقیق میتوان نتیجه گرفت که افزایش هوش معنوی افزایش تحولآفرینی رهبری را به همراه دارد و رهبران میتوانند با به کارگیری ویژگیهای هوش معنوی بر افکار و باورهای کارکنان نفوذ کرده و پیروان خود را به سمت اهداف متعالی هدایت کنند. رهبر میتواند تغییرات اساسی را در رفتار و مدیریت خود داده و از این طریق منجر به ایجاد تحول در سازمان و تغییرات بنیادی در رفتار کارکنان شود.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-117151013951001On the Ethical Managementاخلاق در مدیریت دانش109136138510.30471/im.2016.1385FAحسنعلینعمتی شمسآباداستادیار، دانشگاه نورطوبیٰ تهرانابوالفضلرحیمی گایینیاستادیار، پژوهشگاه حوزه و دانشگاهریحانهروحانیفارغ التحصیل نور طوبیJournal Article20160809In the present-day competitive atmosphere, organizations and entrepreneurs have figured out that they must shift the focus from the material source to their intangible knowledge and sources in order to be able to compete with their rivals in the present status. So for the management, proper use and utilization of these intangible sources, organizations need to use a concept named knowledge management whose application brings them a competitive advantage. <br />With paying little attention to the special nature of knowledge and also that today the very knowledge determines power and power is at the hand of someone or a group which possesses the knowledge, there are many ethical issues around knowledge and knowledge management. Privacy protection, intellectual property, data protection against theft and distortion, trust, fairness, justice, accuracy, accessibility, intellectual capital protection, freedom of information, national security, etc. are among the issues that can be mentioned. <br />From another aspect, it can be mentioned that knowledge management is a systematic concept whose successful administration needs a comprehensive and holistic look. For this, in addition to paying attention to its positive features, applications and advantages, one must also pay a special attention to another aspect of knowledge management, i.e. ethical issues. In fact, in today’s world it is information and knowledge that is the source of strength for people and organizations, and, inevitably, it involves subversive and immoral acts whenever it comes to power. <br />It should be mentioned that many studies have been done in different countries about the ethical issues of knowledge management; however, little research has been done on this in our country, Iran. <br />Regarding the aforementioned, the researcher tries in this study to examine the available texts, documents, articles and books on the ethics in the field of knowledge management in Iran and at the international level.در فضای رقابتی امروز سازمانها و صاحبان مشاغل دریافتهاند که میبایست تمرکز را از منبع مادی به سمت دانش و منابع نامشهود خود منعطف کنند تا بتوانند در وضعیت موجود با رقبای خود رقابت کنند. از اینرو جهت مدیریت، استفاده درست و بهرهبرداری از این منابع نامشهود، سازمانها نیازمند بهرهگیری از مفهومی به نام مدیریت دانش هستند که استفاده از آن باعث کسب مزیت رقابتی برای آنها میشود.<br /> با کمی توجه به ماهیت خاص دانش و این مطلب که امروزه این دانش است که قدرت را تعیین میکند و قدرت در دست فرد و یا گروهی است که دانش را در اختیار دارد، مسائل اخلاقی متعددی حول محور دانش و مدیریت دانش وجود دارد. از جمله این مسائل میتوان به مواردی همچون: حفاظت از حریم خصوصی، مالکیت معنوی، محافظت از دادهها در مقابل سرقت و تحریف، اعتماد، انصاف، عدالت، صحت، دسترسپذیری، حفاظت از سرمایههای فکری، آزادی اطلاعات، حفظ امنیت ملی و... اشاره نمود.<br /> از منظر دیگر میتوان اینطور بیان کرد که مدیریت دانش مفهومیست نظاممند که به جهت اجرای موفقیتآمیز آن میبایست دیدی جامع و کلنگر داشت. به همین منظور افزون بر توجه به ویژگیهای مثبت، کاربردها و مزایای آن، میبایست به منظر دیگری از مدیریت دانش که همان مسائل اخلاقی است نیز توجه ویژه داشت. در واقع در جهان امروز اطلاعات و دانش است که مایه قدرت افراد و سازمانها هستند و هر کجا که سخن از قدرت باشد خواسته و یا ناخواسته پای اعمال خرابکارانه و غیراخلاقی نیز به میان کشیده میشود.<br /> گفتنی است که پژوهشهای متعددی به خصوص دربارۀ مسائل اخلاقی مدیریت دانش در کشورهای مختلف انجام شده است؛ اما در کشورمان، ایران، تحقیقات کمی در اینباره صورت گرفته است.<br /> با توجه به موارد بیان شده محقق در این پژوهش میکوشد تا به مطالعۀ سیستماتیک و نظاممند متون، اسناد، مقالات و کتابهای موجود در زمینه اخلاق در حوزه مدیریت دانش در ایران و سطح بینالملل بپردازد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-117151013951001Towards a framework for the study of Islamic Public Management
Part 2: Key Concepts and the suggested Frameworkبه سوی چارچوبی برای مطالعه مدیریت دولتی اسلامی بخش 2: مضامین کلیدی و چارچوب پیشنهادی137160138610.30471/im.2016.1386FAحسندانایی فرداستاد دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20161102The first question that the researchers of different fields of study face is what to study. The researchers of the field of Islamic Public Management also encounter this question. So designing the study fields in different subjects is one of the concerns of those scholars who work in meta-theoretical fields. In the article at hand, the author attempts to design the conceptual framework for the study map of Islamic Public Management. At the end, key challenges confronting the production of knowledge in this field are explored.اولین پرسش که روبهروی دانشپژوهان حوزههای مطالعاتی مطرح میشود آن است که چه چیزی را مطالعه کنند؟ دانشپژوهان حوزه مدیریتِ دولتیِ اسلامی نیز با این پرسش روبهرو هستند. از اینرو ترسیم حوزههای مطالعاتی در رشتههای مختلف از جمله دغدغههای بسیاری از دانشمندانی است که در حوزههای فرانظری کار میکنند. در این مقاله نویسنده میکوشد چارچوب مفهومی نقشه مطالعاتی مدیریت دولتی اسلامی را تریسم کند. در پایان چالشهای کلیدی فرای روی تولید دانش در این حوزه واکاوی شده است.