پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11712413920701Conventional human as organization manانسانِ اعتباری به مثابه انسانِ سازمانی از دیدگاه فلسفه اسلامی724525FAJournal Article20130723 <br />Human position in social sciences is in such a way that causes its convergence with natural sciences in epistemological objectivity and methodological unity to become a fundamental challenge. Philosophical studies should be able to highlight this dispute and distinction between human sciences and natural sciences by providing epistemological, ontological, methodological and anthropological questions across human sciences. Organization and organization man as subject matters of management have faced with philosophical and anthropological questions. Islam's philosophical system, maintaining its metaphysical bases, puts human being at the center of philosophical studies. Of these, <em>Transcendent Philosophy</em> as the last achievement in Islamic philosophy dealt with this issue in a special different way other than former Islamic philosophical studies. In this paper, in addition to outlining key anthropological principles of Mulla<em> Sadra's Transcendent Philosophy</em> its potential impact on management and organization science was investigated under the title of organization man. But before that, a brief overview of some of the theoretical ideas on organization man was presented. They have caused essential different twists in management and organization theories.جایگاه انسان در علوم انسانی به گونهای است که سبب شده همگرایی آن با علوم طبیعی در عینیت معرفتشناسی و وحدت روششناختی به چالشی اساسی تبدیل شود. مطالعات فلسفی توانستهاند این چالش و مرز میان علوم انسانی و علوم طبیعی را از طریق طرح پرسشهای معرفتشناسی، هستیشناسی، روششناسی و انسانشناسی در پیش روی علوم انسانی برجسته سازند. سازمان و انسانِ سازمانی نیز که موضوع مطالعات دانش مدیریت است در مواجهه با پرسشهای انسانشناسی فلسفی قرار گرفته است. دستگاه فلسفه اسلامی نیز با حفظ مبانی متافیزیکی خود، انسان را در مرکز مطالعات فلسفی قرار داده است. ازمیان آن مطالعات، حکمت متعالیه بهعنوان آخرین دستاورد فلسفی در فرهنگ اسلامی به گونهای خاص و متفاوت با دیگر مطالعات فلسفه اسلامی به این موضوع پرداخته است. در این مقاله سعی میشود افزون بر طرح اصول کلیدی انسانشناختی حکمت متعالیه، تأثیرهای بالقوه آن بر دانش مدیریت و سازمان تحت عنوان انسان سازمانی مورد بررسی قرار گیرد؛ اما پیش از آن، مروری اجمالی بر طرح برخی اندیشههای نظری در زمینه انسان سازمانی که باعث چرخشهای اساسی و متفاوتی در نظریههای سازمان و مدیریت شده است صورت میگیرد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11712413920701A comparison between the institution of Hasbeh and modern urban management in Iranمقایسه وظایف نهاد حسبه و مدیریت شهری نوین در ایران2542526FAJournal Article20130903 <br />The institution of Hesbeh had been recognized as one of the basic governmental – municipal institutions before the establishment of modern municipality activities in Iran. However, in that era of Iran's history the city administration system was not based on local governments. But its operation and supervision system was integrated and there was not any disagreement in the implementation and supervision on religious, moral, social, economic, judicial and security affairs. In the other words, implementation and monitoring tasks were assigned to Hesbeh institution. Comparing the responsibilities of Hesbeh institution and modern urban management in Iran is of great importance due to new areas that it can offer to today's urban management. This comparative investigation uses multi-synthetic method derived from the combination of recent studies and researches on the responsibilities of Hesbeh institution. Conceptual model resulting from the above-mentioned multi-synthetic method indicates that essential responsibilities of Hesbeh are as follows: supervision on judicial-security affairs, monitoring religious-moral affairs, organizing social-economic affairs. Through this comparison a new aspect called "cultural aspect" can be added to the operational areas of urban management in which controlling and managing cultural and moral issues of society are considered as its new duty.«نهاد حسبه» از اساسیترین نهادهای حکومتی−شهری پیش از دوران آغاز فعالیتهای نوین شهرداری در ایران بهشمار میرود. هرچند در آن دوره از تاریخ ایران، نظام اداره شهری مبتنی بر محوریت حکومتهای محلی نبوده، اما نظام عملکردی و نظارتی آن یکپارچه بوده است و تفرقی در اجرا و نظارت بر امور دینی−اخلاقی، اجتماعی−اقتصادی و قضائی−انتظامی وجود نداشته است؛ به سخن دیگر، وظایف اجرا و نظارت در این عرصهها به عهده «نهاد حسبه» بوده است. مقایسه وظایف «نهاد حسبه» و مدیریت شهری در ایران از آن جهت که میتواند عرصههای جدیدی را فراروی مدیریت شهری امروز قرار دهد، حائز اهمیت است. این بررسی مقایسهای در پژوهش حاضر پس از ترکیب نتایج تحقیقات پیشین در رابطه با وظایف نهاد حسبه از روش فراترکیب انجام شده است. مدل مفهومی حاصل از فرایند فراترکیب مذکور نشان میدهد که وظایف اصلی نهاد حسبه مشتمل بر نظارت بر امور قضائی−انتظامی، نظارت بر امور دینی−اخلاقی و نظارت بر امور اجتماعی−اقتصادی بوده است. با مقایسه وظایف نهاد حسبه و مدیریت شهری میتوان بعدی با مضمون یا با نام «بعد فرهنگی» به حوزههای عملکردی مدیریت شهری افزود که وظیفه نظارت بر مسائل فرهنگی و اخلاقی جامعه شهری را به عهده داشته باشد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11712413920701Integrated model for empowerment of human resources to deal with corruptionمدل تلفیقی توانمندسازی منابع انسانی برای مقابله با فساد اداری4380527FAJournal Article20130806 <br />The present study was conducted in the field of empowerment of human resources to investigate its impact on the monitoring and controlling of corruption with the purpose of achieving a healthy administrative system. First, it dealt with the analytical survey of general policies of administrative reforms. Second, the relevant policies concerning the subject matter of this study and constituting components and indices were determined. Since this study was practical including both library and descriptive methods, next, after proposing definitions and key concepts relating to the existing terminology, it presented approaches, models and studies have been conducted on human resources empowerment and offered an operational model for the empowerment of managers as well. Then, definition of corruption was explained and various kinds of serious and controversial problems in Iran and all around the world were discussed. In the end, based on findings of this research, the preferred model of empowerment of managers was suggested aimed at improving the wellbeing of administrative system and monitoring corruption. Also, some operational strategies were introduced for this purpose.پژوهش حاضر در حوزه توانمندسازی منابع انسانی و تأثیر آن در پایش و کنترل فساد اداری برای برخورداری از سلامت در نظام اداری کشور صورت گرفته است. نخست، گزارش به تحلیل تحقیقی سیاستهای کلی اصلاح نظام اداری میپردازد. آنگاه سیاستهای مرتبط با موضوع پژوهش را تعیین و مؤلفهها و شاخصهای تشکیلدهنده آنها را برمیشمرد. از آنجا که این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی و کتابخانهای است، پس از ارائه تعریفها و مفاهیم کلیدی واژگان به رویکردها، مدلها و مطالعات انجام یافته دربارۀ توانمندسازی نیروی انسانی و مدل عملیاتی توانمندسازی مدیران میپردازد، سپس تعریف فساد اداری و انواع این مسئله خطیر و بحرانزا در ایران و جهان تبیین و بررسی میشود. در پایان، بر پایه یافتههای پژوهش مدل مطلوب برای ارتقای توانمندی مدیران به منظور سالمسازی نظام اداری و پایش فساد اداری و راهکارهای عملی ارائه میشود.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11712413920701Critique of organizational control theories and the necessity for contemplating them from the perspective of Islamic teachingsنقد نظریههای کنترل سازمانی و ضرورت توجه به آن از منظر تعالیم اسلامی81106528FAJournal Article20130628 <br />Control is a process of monitoring activities to ensure activities are based on schedule. This process consists of correcting any significant deficiencies and deviations. Therefore, all managers must be involved in the control activity, even if the works progress according to the pre-scheduled plan. In this paper, the authors tried to provide theories concerning organizational control based on three major dominant paradigms in social sciences including positivism, interpretivism, and critical approaches. Furthermore, the critiques of different scholars toward these theories were presented. Indeed, the paradox which is apparent in the ideology of modernism would necessitate the entrance of spirituality. In this way, we seek to represent a religious path that can discuss control beyond existing theories.کنترل، فرایند بازبینی فعالیتها برای کسب اطمینان از انجام فعالیتها بر طبق برنامه است. این فرایند شامل اصلاح کردن هر کاستی چشمگیر و انحرافی نیز میشود. ازاینرو، همه مدیران باید درگیر فعالیت کنترل باشند، حتی اگر کار در واحدهایشان طبق برنامه پیش رود. در این نوشتار تلاش شده است تا نظریههای مربوط به کنترل بر مبنای سه پارادایم رایج در علوم اجتماعی، شامل رویکرد اثبات گرایی، رویکرد تفسیری و رویکرد انتقادی، بیان شده و نقدهای وارد شده از سوی اندیشمندان به این نظریهها بیان شوند. در واقع، پارادوکسی که در ایدئولوژی مدرنیسم نمایان است، ورود معنویت را ضروری مینماید. به این ترتیب، درصدد بازنمایی مسیری دینی هستیم که میتواند فراتر از نظریات موجود به بحث کنترل بپردازد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11712413920701The effect of Rawl's justice based ethics on management and organization scienceتأثیر اخلاق عدالتمحور راولز، بر دانش سازمان و مدیریت107120529FAJournal Article20130811 <br />The idea of justice was proposed by John Rawls in 1971 and was highly welcomed by the scholars. This approach has also entered the realm of ethics and formed the idea of moral justice. Several classifications have been proposed for organizational justice. However, the classification that Greenberg (1993) stated attracted many followers. Greenberg divided organizational justice in three categories: distributive justice, procedural justice and interactional justice. The justice based approach was found to be more legal rather than moral and that is because the concept of justice required the organization focuses on the rights of individuals. This approach has affected legal aspects of the organization. According to the studies, organizational moral values influence procedural justice and interactional justice, too. The improvement in organizational justice leads to the promotion of organizational commitment and the promotion of organizational commitment causes the growth of moral behavior.اندیشه عدالت، در سال 1971 از سوی جان راولز[1] مطرح و با استقبال بسیاری مواجه شد. این رویکرد در حیطه اخلاق نیز وارد شده و اندیشه عدالتگرایی اخلاقی را شکل داد. طبقهبندیهای مختلفی برای عدالت سازمانی عنوان شده است، ولی طبقهبندیای که گرینبرگ[2] (1993) مطرح کرد، طرفداران بسیاری یافت. گرینبرگ عدالت سازمانی را در سه بخش عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت تعاملی (شامل عدالت میان فردی و عدالت اطلاعاتی) سازماندهی میکند. رویکرد عدالتمحور بیش از جنبه اخلاقی، جنبه حقوقی دارد؛ چرا که مفهوم عدالت بر الزام سازمان بر احقاق حق افراد تمرکز دارد. با این حال، از جنبه اخلاقی نیز بر سازمان تأثیر نهاده است. براساس مطالعات انجام شده ارزشهای اخلاقی سازمان، بر عدالتِ رویهای و عدالتِ توزیعی تأثیر میگذارد، بهبود عدالت سازمانی باعث افزایش تعهد سازمانی شده و افزایش تعهد سازمانی، باعث ارتقای رفتار اخلاقی کارکنان میشود.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. John Rawls 2. Greenberg<br /> <br /> <br /> پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11712413920701A comparative approach to two governmental decrees (8 Articles Order of the Iran's supreme leader in the context of Imam Ali (AS) governmental decree)رویکردی تطبیقی به دو فرمان حکومتی(فرمان هشت مادهای رهبر انقلاب، در بستر فرمان حکومتی امام علی(ع))121154530FAJournal Article20130801The supreme leader of Iranian Islamic Revolution; Ayatollah Ali Khamenei in 2001, because of the need to fight corruption and to develop a model for the fight against corruption, issued an 8 articles order and in this message with a deep, intellectual knowledgeable insight considered all aspects of the issue to provide an ideal model for Alavi government. Investigating this order thoroughly indicates that it is rooted in Imam Ali's decree and commands to Malik Al-Ashtar (one of the most loyal companions of Ali Ibn Abi Talib) mentioned in the letter number 53 of Nahj-Albalagheh. In this paper, it is tried to show that 8 Article Order by the Iran's supreme leader has been based on Imam Ali's command to Malik Al-Ashtar. This comparative study was conducted through a content analysis method. Findings show that there are many similarities between these two governmental decrees; mainly in the case of government's total goals; serving people and seeking justice, causes of corruption; privilege seeking and rentierism, supervision and monitoring and the characteristics of supervisors including commitment, honesty, loyalty, efficiency and principles governing the fight against corruption which consist of decisiveness, courage, justice, equity, non-discrimination, punishment of criminals.آیتاﷲ خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در تاریخ دهم اردیبهشت سال 1380ش. به دلیل ضرورت مبارزه با فساد و طراحی الگوی مبارزه با آن، فرمانی هشت مادهای صادر کردند که در آن، با نگاهی عمیق و کارشناسی شده، به جوانب مسئله پرداخته و آن را در راستای الگوسازی نظام علوی، قلمداد فرمودهاند. دقت در محتوای فرمان هشت مادهای مقام معظم رهبری، بهگونهای است که در همه ابعاد و زوایای آن، میتوان آن را نشئت گرفته از دستورها و فرمان تاریخی امام علی(ع)، در نامه 53 نهجالبلاغه، به مالک اشتر، دانست.<br /> در این مقاله، تلاش بر آن است تا ابتنای فرمان هشت مادهای رهبری، بر فرمان مالک اشتر، بررسی شود. این تحقیق مبتنی بر تحلیل محتوی و متن کاوی صورت گرفته است و نتایج حاصل از تطبیق دو فرمان نشان میدهد که وجوه اشتراک زیادی بین آنها وجود دارد؛ از جمله در رابطه با اهداف کلان حکومت (خدمت به مردم و عدالت خواهی)، عوامل فسادآفرین (امتیازطلبان و رانتخواران)، نظارت بر امور و خصوصیات ناظران (تعهد، صداقت، وفاداری، و کارایی) و اصول حاکم بر مبارزه با فساد (قاطعیت، شجاعت، عدالت، انصاف، عدم تبعیض، و مجازات مجرمین).<br /> پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11712413920701A survey on definitions and interpretations of scholars about the concept of Islamic managementجستاری در تعریفها و برداشتهای صاحبنظران از مفهوم مدیریت اسلامی155171531FAJournal Article20130610 <br />This research aimed to explore, investigate, categorize and discuss definitions and concepts concerning Islamic management in the views of related scholars and experts. Islamic management has long been an important research field about social and political philosophy of Islam in the minds of thinkers and supporters of the Iranian Islamic Revolution. Hence, over the years, various researchers from universities and seminaries have dealt with the discussion, conceptualization and presentation of definitions in this area. This research paper examines the history and studies concerning Islamic management in the works and ideas of philosophers and theorists of this field of science. In order to recognize numerous and different concepts and definitions regarding Islamic management, these were discussed analytically. To analyze the related literature, the method of qualitative content analysis was used in addition to studying library documents. The analysis and classifications showed that each of the experts and scholars of Islamic management provide definitions and explanations based on their own perceptions of Islam in a way that a kind of Islamic management concept can be derived from. However, they have not yet achieved a unified definition. Thus, this definition can be placed into five general categories: divine and monotheistic view, educational view regarding human development, value based view, technical view to Islamic management and finally synthetic or multiple views.هدف پژوهش حاضر شناسایی، بحث و بررسی و دستهبندی پیرامون تعریفها و مفاهیم حوزه مدیریت اسلامی از دیدگاه اندیشمندان و صاحبنظران است. مبحث «مدیریت اسلامى» از دیرباز یکی از حوزههای مهم تحقیقی درباره فلسفه سیاسى و اجتماعى اسلام در اذهان اندیشوران و حامیان انقلاب بوده است؛ از اینرو، در طی سالیان متمادی، پژوهشگران گوناگون از حوزه و دانشگاه به بحث و بررسی، مفهومسازی و ارائه تعریف در این زمینه پرداختهاند. مقاله حاضر به بررسی تاریخچه مدیریت اسلامی و پژوهشهای انجام گرفته در آثار و آرای اندیشمندان و صاحبنظران عرصه مدیریت اسلامی پرداخته و در راستای آشنایی با مفاهیم و تعریفهای متنوع و گسترده مدیریت اسلامی، آنها را مورد بحث، بررسی و تحلیل قرار داده است. به منظور تحلیل ادبیات انجام شده از مطالعه اسناد کتابخانهای از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. طبقهبندی و تحلیل انجام شده روی تعریفهای ارائه شده نشان داد صاحبنظران قلمرو مدیریت اسلامی و دیدگاههای اسلام در مورد مدیریت، هر یک به فراخور برداشت و ذهنیتهای خود از اسلام، تعریفها و یا توضیحهایی را ارائه دادهاند که نوعی مفهوم مدیریت اسلامی از آنها مستفاد میشود؛ درحالیکه هنوز به تعریفی واحد از این مقوله نرسیدهاند؛ ازاینرو، میتوان این تعریفها را در قالب پنج دسته کلی قرار داد: از نگاه الهی و توحیدی، نگاه رشد و تربیت بشری، نگاه مکتبی و ارزشی، نگاه فنی به مدیریت اسلامی و در نهایت نگاه چندگانه یا ترکیبی.