پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11711113910101Servant Leadership model based on the Views of Imam Khomeini (RA)الگوی رهبری خدمتگزار مبتنی بر دیدگاه امام خمینی(ره)736331FAمحمدشیخ زادهاستادیار دانشگاه بجنوردJournal Article20120413Serving and serve are among the most highly valued notions introduced in religious texts and presented in Muslim religious leader's sayings and actualized by their conducts (Sire). Although vast discussions have been put forward by managers in our country on the related topics, but yet, this notion and its examples have not been revealed through a scientific and comprehensive model, where it is for four decades that servant leadership modelhas proposed and performed in some western countries. In order to fill this gap and with emulating Imam Khomeini as a worthy model, the present study aimed to review his thoughts about servant leadership. This research paper tried to find answers for these threefold questions based on Imam Khomeini's approach; what is servant leadership?, why is it necessary and how is it possible? Then, it suggested a comprehensive model. <br />In this paper, which is considered as a fundamental research with an exploratory-descriptive methodology, to study servant leadership from the viewpoint of Imam Khomeini content analysis method was used. For gathering and determination of related notions for servant leadership, first; theoretical foundations and different views of western scholars through later years were reviewed and hence, after studying 22 volumes collection of "Imam Khomeini's Sahifeh"related contents were derived and for each one a code was attached to and also their frequency were enumerated. <br />In order to design a comprehensive model for servant leadership from the viewpoint of Imam Khomeini Nvivo 8 (software for qualitative research method) was used for analyzing the data. This model includes 3 dominant notions, 15 popular notions, 35 organizing notions, 110 major notions and 22 minor notions. Their interrelationships have been shown through presented model. Finally, some suggestions have made for future studies.خدمت و خدمتگزاری، یکی از عالیترین مضامین مطرحشده در متون دینی و گفتار و سیره رهبران دینی ما مسلمان است. بهرغم بحثها و گفتگوهای فراوانی که در این زمینه میان مدیران و رهبران جامعه ما صورت میگیرد، اما هنوز این مفهوم و مصادیق آن در قالب یک الگوی علمی و مدون ارائه نشده است. حال آنکه حدود چهار دهه از مطرح شدن و عملیاتی شدن الگوی رهبری خدمتگزار در چندین کشور غربی میگذرد. این تحقیق به منظور پر کردن این خلأ علمی در کشور و با الگو قرار دادن امام خمینی(ره)، به عنوان یک رهبر خدمتگزار، به بررسی اندیشههای آن شخصیت در زمینه رهبری خدمتگزار پرداخته است.<br /> هدف از این تحقیق، بررسی سه سؤال اساسی چرایی، چیستی و چگونگی رهبری خدمتگزار از دیدگاه امام خمینی(ره) و ارائه یک الگوی جامع در این زمینه است. در این تحقیق که یک پژوهش بنیادی از نوع توصیفی _ اکتشافی است، برای بررسی الگوی رهبری خدمتگزار از دیدگاه امام خمینی(ره) از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. برای گردآوری و شناسایی مضامین مرتبط با رهبری خدمتگزار، نخست مبانی نظری و دیدگاههای مختلف صاحبنظران غربی طی سالهای اخیر بررسی شد، سپس با بررسی و مطالعه کامل دورۀ 22جلدی صحیفه امام، مضمونهای مرتبط، استخراج و کدگذاری گردیده و فراوانی آنها شمارش شدهاند.<br /> به منظور تدوین الگوی جامع رهبری خدمتگزار از دیدگاه امام خمینی(ره)، از نرمافزار تحقیق کیفی NVivo 8 برای انجام تحلیل مضمون استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهند این الگو دارای سه مضمون غالب، پانزده مضمون فراگیر، 35 مضمون سازماندهنده و 110 مضمون اصلی و 22 مضمون فرعی است. روابط میان این مضمونها نیز در قالب یک الگو ارائه شدهاند. در پایان نیز پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده ارائه شده است.https://rsm.rihu.ac.ir/article_331_c83a779306c84d373ee8695fc33fabdf.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11711113910101Designing Model for Effective Management of Mosquesتدوین الگوی مدیریت اثربخش مسجد3759332FAرسولعباسیدانشگاه حضرت معصومه(س)غلامرضاطالقانیدانشیار دانشگاه تهرانابوالحسنفقیهیستاد دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120325 <br />The present study has been done to investigate basic elements necessary in designing a model for effective management of Mosques. The practical method being used in this research to envisage the conceptual model was practical and singular conceptualization and to do, gathering required information was performed through various sources mainly religious and scientific ones. This study was basic in its orientation, positivistic in its philosophy, inductive in its approach and also it used Delphi method as data collection strategy. Research objectives were exploratory and time horizon of study was cross-sectional. Designing questionnaire, Delphi panel consisting of experts, both in theory and performance, three-stage Delphi study was conducted. In general, eleven dimensions were identified through five major fields in the model; input, process, output, consequence and environmental elements. Dimensions related to input are as follows; virtue of Imam, agents competencies, the merits of congregation and adequacy of financial resources, material and information. Process division includes actions and outputs encompass variety and quality of programs and services. Attracting the majority, making changes and causing transcendence were expected in the consequence division. Environmental factors also encompass environmental organizations and local context. Analyzing the results of the Delphi survey also showed that according to experts, among the various dimensions of the model, the virtue of Imam has had the greatest impact on the effectiveness of Mosque. It was also confirmed that, as opposed to popular perception, the quality of Mosque's programs has owned more importance in the performance indices of Mosque in comparison with variety of programs and services.تحقیق حاضر با هدف شناسایی عناصر اساسی الگوی مدیریت اثربخش مسجد انجام شده است. روش طراحی الگوی مفهومی در این پژوهش، مفهومسازی عملی منفرد بوده و گردآوری اطلاعات از منابع مختلف علمی و دینی انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر جهتگیری تحقیق، بنیادی؛ فلسفه تحقیق، اثباتگرا؛ رویکردهای تحقیق، استقرائی؛ استراتژی تحقیق، پیمایشی (دلفی)؛ اهداف تحقیق، اکتشافی و نیز از نظر افق زمانی، مقطعی است. با طراحی پرسشنامه و تشکیل پانل دلفی از خبرگان نظری و اجرایی، سه مرحله تحقیق دلفی انجام شده است. یازده بُعد در این الگو در پنج حوزۀ ورودی، فرایند، خروجی، پیامد خروجی و عناصر محیطی شناسایی شدند. ابعاد ورودی عبارتاند از: شایستگیهای امام مسجد، شایستگیهای فعالان(کارگزاران)، شایستگیهای جماعت (مأمومین) و منابع (منابع مالی، مادی و اطلاعات). حوزه فرایند، بُعد اقدامات و حوزه خروجیها، تنوع و کیفیت برنامهها و خدمات را شامل میشوند. جذب حداکثری و تحول و تعالی حوزه پیامد خروجی را تشکیل میدهند. عناصر محیطی نیز دربرگیرنده سازمانهای محیطی و بافت محلی هستند. بررسی و تحلیل نتایج تحقیق دلفی نیز نشان میدهد از نظر خبرگان تحقیق، از میان ابعاد مختلف الگو، شایستگیهای امام مسجد بیشترین تأثیر را در اثربخشی مسجد دارد. ضمناً برخلاف تصور عمومی، کیفیت برنامههای مسجد، اهمیت بیشتری را در شاخصهای عملکردی مسجد در مقایسه با تنوع برنامهها و خدمات دارد.https://rsm.rihu.ac.ir/article_332_f3300c2dd0724c1f1421be2e47bb92a3.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11711113910101Reflecting on the Relationship Between Virtue and Competence inIslamic Managementتأملی بر رابطه فضیلت و صلاحیت در مدیریت اسلامی6177333FAعلی نقیامیریدانشکده مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، هیات علمیعباسرشنوادیدانشجوی دوره دکترای مدیریت دولتی دانشگاه تهرانJournal Article20120504 <br />This paper examined the relationship between the two basic criteria "virtue" and "competence" in Islamic Management. Studies showed that from the perspective of management scholars in the West virtues and technical competencies have been taken identical and primarily in Western management paradigm no distinction has been drawn between these two measuresin most cases (MC Cowli and Lawtan, 2006). Regarding the fact that virtuesdefinedsomewhatdifferentlyin Islam fromwhat has been inthe West by the dominant view, in this paper by using semi-structured questionnaires and interviews it is tried to answer this question that does virtues have the same value as technical merits and competencies or is there significant difference between them in Islamic management which its basic valueshave differed somewhatfrom thevalues ofWesternmanagement? The statistical population for this study was as follows: a group of faculty members anddoctoral students of management at University of Tehran, University of Tarbiat Modarres and University of Allameh Tabatabaei, well-knowledgeable in principles of Islamic management and also number of Hawzah scholars, typically experts in the field of Islamic management. <br />Findings from the data analysis showed thatrespondents, besides making distinction between virtues and competencies, in most cases have not taken these two criteria necessarily identical from the perspective of Islamic managementand contrary to popular opinion in the West and subsequently in Western management paradigm, virtue and competence criteria are two separate and somewhat different criteria from each other.هدف این مقاله بررسی چگونگی رابطه دو معیار اساسی «فضیلت» و «صلاحیت» در مدیریت اسلامی است. بررسیها نشان میدهند که از منظر صاحبنظران مدیریت در غرب، فضیلتها و شایستگیهای فنی و تخصصی یکسان دانسته شدهاند و اصولاً در پارادایم مدیریت غربی، میان این دو معیار در بیشتر موارد تفاوتی قائل نشدهاند (مککولی و لاوتن، 2006). در این مقاله تلاش شده تا با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه نیمهساختاریافته و با توجه به این واقعیت که تعریف فضایل تا حدودی از دیدگاه اسلام متفاوت با نگاه غالب در دنیای غرب است، به این پرسش پاسخ داده شود که آیا در مدیریت اسلامی که ارزشهای بنیادی آن تا حدودی متفاوت از ارزشهای مدیریت غربی است، فضیلتها با صلاحیتهای فنی و شایستگیهای تخصصی یکسان است، یا تفاوتی معنادار دارد. جامعه آماری این پژوهش بدین شرح است: گروهی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع دکترای رشته مدیریت در دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و علامه طباطبایی که با مبانی مدیریت اسلامی آشنا هستند و شماری از فضلای حوزه علمیه که نوعاً در زمینه مدیریت اسلامی صاحبنظر محسوب میشوند. یافتههای پژوهش پس از تجزیه و تحلیل آماری دادهها نشان میدهد که پاسخگویان در اغلب موارد ضمن تفاوت قائل شدن میان فضایل و صلاحیتها، این دو دسته ملاک را از منظر مدیریت اسلامی الزاماً یکسان ندانسته و برخلاف دیدگاه رایج در دنیای غرب و بهتبع آن در پارادایم مدیریت غربی، فضیلتها و صلاحیتها را دو معیار نسبتاً مجزّا و تا حدودی متفاوت از هم میدانند.https://rsm.rihu.ac.ir/article_333_13fb7a0dcd2cf64bca30e340d86dcbca.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11711113910101Conceptualizing Faith Based Organizations and Investigating Their Role in the Development of Social Services;Explaining the Role of Normative Rationalityمفهومپردازی سازمانهای ایمانمحور و بررسی نقش آنها در توسعه خدمات اجتماعی: تبیین نقش عقلانیت هنجاری79104334FAاحسانرهبردانشجوی دوره دکترای مدیریت دولتی دانشگاه تهرانJournal Article20120429 <br />In general, due to the preceding of psychological approach over sociological approach in describing organizations, the role of governments and business organizations in developing countries has been argued in this paper. What has been neglected in the related scientific literature inside and abroad the country is role of NGOs in social development. NGOs that their numbers are increasing on a daily basis are divided into two categories of sacred and non-sacred. Some debateshave been made about NGOs, but conceptualizing faith based organizations which are NGO and sacred, has been remained obsolete. A faith-based organization has double effectiveness than other NGOs in providing social services and that is because of its faith capacity. <br />This paper which is a case studysought to reveal the importance of these organizations more than ever before. To do, primarily with explaining normative rationality and conceptualization of faith based organizations, creating this type of organization was justified. Then, it studied these types of organizations. Finally, the role of faith-based organizations to provide social services was discussed.بهطور کلی، بررسی نقش دولتها و سازمانهای اقتصادی در توسعه جوامع، به دلیل غلبه رویکرد روانشناسانه بر رویکرد جامعهشناسانه در تبیین سازمانها، بهتفصیل بحث شده است. آنچه در ادبیات علمی داخل و خارج کشور مغفول مانده، نقش سازمانهای مردمنهاد در توسعه اجتماعی است. سازمانهای مردمنهاد که روزبهروز بر شمار آنها افزوده میشود، به دو دسته کلی: قدسی و غیر قدسی تقسیم میشوند. درباره سازمانهای مردمنهاد (سمن) بحثهایی صورتگرفته، ولی مفهومسازی در زمینه سازمانهای ایمانمحور (سام) که سازمانهای مردمنهاد و قدسی هستند، مهجور مانده است. یک سازمان ایمانمحور به دلیل ظرفیت ایمانیاش دارای اثربخشی مضاعف نسبت به دیگر سازمانهای مردمنهاد در ارائه خدمات اجتماعی است. این مقاله درصدد است تا اهمیت اینگونه سازمانها را بیش از پیش نمایان سازد. بدین منظور، نخست با تشریح عقلانیت هنجاری و مفهومپردازی سازمانهای ایمانمحور، ایجاد این نوع سازمان را توجیهپذیر میکند، سپس به بررسی اینگونه سازمانها پرداخته میشود و درنهایت از نقش سازمانهای ایمانمحور ارائه خدمات اجتماعی بحث میشود.https://rsm.rihu.ac.ir/article_334_5e252439d9a5a521c24b04bfe69d77a5.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11711113910101Islamic Management; from Ideological Hybridization to Scientific Eclecticismمدیریت اسلامی؛ از التقاط ایدئولوژیک تا التقاط علمی105120335FAعلی اصغرپورعزتدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article20120507 <br />Quran and tradition of Prophet Mohammad and his family (Ahlulbayt) have been considered as the major sources of understanding religion. In one sense, understanding management from the viewpoint of Islam is that of understanding Prophet's tradition (Sunnah), which has only became possible through referring to Quran as the foundation, observing traditions (Sunnah) as the source of presenting orders and tracking Ahlulbayt's conduct (Sire) asrepresentative and interpreter of Qur'an and tradition (Sunnah). Following other methods of management research usually leads to observation of Muslim's methods of management or eclectically generalizing semi-Islamic believes. This kind of eclecticism comes in three types: Ideological hybridization which originates from dogmatic, non-religious and ideological believes, scientific eclecticism which its foundation rests on the astonished semi-scientific believes and eclecticism in action comes from individual or collective experiences of Muslims. Hence, Islamic management will find the probability of getting defined when it gets removed from this threefold eclecticism.قرآن و سنّت پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت او(ع)، منابع اصلی و مهم فهم دیناند. به تعبیری، فهم مدیریت از دیدگاه اسلام نیز فهم سنّت پیامبر است که فقط از طریق مراجعه کردن به قرآن<em>،</em> به منزله مبنا و نیز رصد سنّت پیامبر(ص)، به مثابه جلوه احکام، و پیگیری سیره اهلبیت(ع) به منزله معرف و مفسر قرآن و سنّت پیامبر(ص)، میسّر میگردد.<br /> روشهای دیگر پژوهش درباره مدیریت اسلامی، معمولاً به رصد شیوههای مدیریت مسلمانان یا تعمیمهای التقاطی باورهای شبهاسلامی منجر میشود؛ این التقاط به سه گونه جلوه میکند؛ التقاط ایدئولوژیک که خاستگاه آن باورهای جزمآلود ایدئولوژیمحور و غیر دینی است و التقاط علمی که خاستگاه آن باورهای حیرتزده شبهعلمی است و التقاط در عمل که خاستگاه آن تجربههای فردی یا گروهی مسلمانان است. مدیریت اسلامی هنگامی مجال تعریف مییابد که از این التقاط سه پیراسته باشد.https://rsm.rihu.ac.ir/article_335_25171ba25e157551ea8361a6753c7858.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11711113910101Justice Indices in the Organizationشاخصهای عدالت در سازمان121147336FAعلی آقاپیروزدانشجوی دکتری پژوهشکده امام و انقلاب اسلامیJournal Article20120409 <br />Justice has various economic, political, cultural and administrative dimensions. In the sphere of organization, which has had a vast hegemony over human life today, justice is not an ideal but a necessity. The main question of this research was: what were the indices of organizational justice, those which their implementation facilitates the achievement of justice in organization. Notions of justice are listed as follows: putting everything in its own place, fairness, equality, respecting for human rights, bringing everybody who is entitled to all of his deserved rights and being moderate, and is of three types; distributive, procedural, and interactional.The most important indicesof organizational justice mentioned in Nahjolbalagheh are justice among managers, justice in selection and recruitment of employees, establishing a meritocratic system, justice in policy making, justice in monitoring and evaluation of employees performances, justice in paying salaries, wages and bonuses. This research used an analytical-descriptive method.عدالت، ابعاد گوناگونی همچون عدالت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اداری دارد. در حوزۀ سازمان که سیطرۀ گستردهای بر زندگی امروز انسانها دارد، عدالت نه یک آرمان، بلکه یک ضرورت است. مسئله اصلی این است که: شاخصهای عدالت سازمانی کداماند تا با تحقق عدالت در آن شاخصها، بتوان به اجرای عدالت در سازمان رسید؟ مفاهیم عدالت: قرار دادن هر چیزی در جای خود، انصاف و داد، مساوات، رعایت حقوق و رساندن هر ذیحقی به حقش و اعتدال و میانهروی است و دارای سه نوعِ توزیعی، رویهای و مراودهای است. مهمترین شاخصهای عدالت سازمانی در نهجالبلاغه عبارتاند از: عدالت در مدیران، عدالت در گزینش، جذب و شایستهسالاری، عدالت در سیاستگذاریها، عدالت در نظارت و ارزیابی عملکرد و عدالت در پرداخت حقوق، دستمزد و پاداش. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی _ تحلیلی است.https://rsm.rihu.ac.ir/article_336_ebc0e015bc1c11deaecc263715bf69bb.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11711113910101Investigating the Relation between Islamic Work Ethic and Employee's Creativity in Kazeroon Organizationsبررسی رابطه بین اخلاق کار اسلامی و خلاقیت کارکنان ادارات شهرستان کازرون149162337FAپری جانمشایخداانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرونJournal Article20120408The main goal of this research was to study the relation between Islamic work ethic and employee's creativity in Kazeroon's organizations. The research method was descriptive and 65 employees were selected based on Cochran formula via cluster sampling method. Tools have been used in this research were two Islamic causal work ethic questionnaire (2001) and Rend sip creativity questionnaire where their reliability and validity were acceptable. Research data were investigated by correlation coefficient analysis and multi-variable regression. Results confirmed that there was significant relation between Islamic work ethic and employee's creativity (>ρ0/01, r=0/56). The results obtained from the t-test suggests that there was no significant difference between the work ethic of employees below 35 years and above (t=1/15, ρ=0/25). The results of multi-variable regression analysis showed that there was not significant relation among gender, education level and work experience of employees and their Islamic work ethic.هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه اخلاق کار اسلامی و خلاقیت کارکنان ادارات شهرستان کازرون است.پژوهش به روش توصیفی (همبستگی) است که تعداد 65 نفر از کارکنان ادارات شهرستان کازرون براساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل دو پرسشنامه اخلاق کارِ اسلامیِ علی (2001) و خلاقیت رندسیپ بود که هر دو دارای روایی و پایایی قابل قبول بودند. دادههای گردآوریشده با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی t و رگرسیون چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان میدادند که میان اخلاق کار اسلامی و خلاقیت کارکنان رابطه معناداری وجود دارد (56/0=r ، 01/0>ρ). همچنین نتایج بهدستآمده از آزمون t نیز مبین آن است که میان اخلاق کار اسلامی کارکنان زیر 35 سال و بالای آن تفاوت معناداری وجود ندارد (25/0=ρ ، 15/1=t). نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره هم نشان میداد که میان جنسیت، سطح تحصیلات و سابقه کاری کارکنان و میزان اخلاق کار اسلامی آنها رابطه معناداری وجود ندارد.https://rsm.rihu.ac.ir/article_337_031ba0e62e091b53476fcfd37f6670ba.pdf