2024-03-29T18:04:19Z
https://rsm.rihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=302
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
مطالعات دین، معنویت و مدیریت
1397
7
13
بررسی وضعیت سیاستگذاری نظام آموزش حوزههای علمیه افغانستان
حسین
مومنی
عبدالله
توکلی
حوزههای علمیه، کهنترین نهاد آموزشی دینی افغانستان است که مأموریت تفقه، تدبر و ترویج دانش و معارف اسلامی را عهدهدار میباشد. حوزهها که امروزه با توجه به شتاب دانش و دگرگونی راهبردها و فنون فراگیری و بازنشر آن، نیازمند تجدید نظر در سیاستها و برنامههای آموزشی خویش میباشند و انجام مؤثر و مطلوب مأموریت آنها، ضرورت تجدید نظر در سیاستهای کنونی را ایجاب میکند. این تحقیق با هدف شناخت وضعیت موجود سیاستگذاری نظام آموزش حوزههای علمیه افغانستان صورت پذیرفته است. روش آن، توصیفی ـ تحلیلی، ابزار گردآوری دادههای آن مصاحبه و فن تجزیه و تحلیل آن، تحلیل محتوای کیفی است. تحقیق حاضر، نخستین پژوهشی است که با رویکرد مدیریتی و مسأله محور، در این حوزه موضوعیصورت پذیرفته است. یافتههای آن نشان میدهد که سیاستهای کنونی نظام آموزش حوزهای علمیه در هر پنج بُعد (طلاب، اساتید، برنامه درسی، سرفصل و متن درسی و مدیریتی)، با مشکلاتی مواجه است که شرح زیرمقولههای این ابعاد در بیان سیاستها آمده است.
سیاستگذاری
نظام آموزش
حوزه علمیه
افغانستان
2018
07
23
1
20
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1513_4c13a330a2b186d40f9fee3b0399c198.pdf
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
مطالعات دین، معنویت و مدیریت
1397
7
13
تبیین عوامل مؤثر بر ایجاد انسجام گروهی در نیروهای نظامی از دیدگاه نهجالبلاغه
نبی اله
کهن
ابوالقاسم
رضایی
تاریخچة تعریف انسجام به مقالة مشهور جانوویتز و شیلز با موضوع «انسجام و گسیختگی» برمیگردد که در سال 1948 منتشر شد. از نظر آنها، انسجام یعنی نوع خاصی از انگیزة نبرد که تنها نشأت گرفته از روابط میانفردی است و منظور آنها از انسجام، انگیزش است. هدف این پژوهش، شناسایی و استخراج عوامل ایجادکنندة انسجام گروهی در نیروهای نظامی با توجه به بیانات امام علی (ع) در نهج-البلاغه است. نوع پژوهش، کاربردی است و برای استخراج و تأیید عوامل از روش ترکیبی استفادهشده است. در بخش کیفی پژوهش، با مفهومسازی و مقولهبندی بیانات امام علی (ع)، 31 مقولة اصلی مؤثر بر انسجام گروهی شناسایی گردید و در بخش کمّی با توجه به داده-های بخش کیفی و عوامل مؤثر، 243 نفر از پاسخدهندگان، پرسشنامة محقق ساخته را تکمیل نمودند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. روایی پرسشنامه به دو روش محتوایی و سازه با استفاده از الگوی معادلات ساختاری مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرارگرفته است. نتایج پژوهش نشاندهندة آن است که دو دسته از عوامل درونسازمانی و برونسازمانی در ایجاد انسجام گروهی نقش دارند. زمامدار، حکومت و مردم از عوامل برونسازمانی و فرماندهان، کارکنان نظامی و دستگاه استخدام نظامیان از عوامل درونسازمانی مؤثر در ایجاد انسجام گروهی هستند. در بین این عوامل، فرماندهان بیشترین تأثیر و مردم کمترین تأثیر را بر انسجام گروهی در نیروهای نظامی دارند.
انسجام گروهی
نهجالبلاغه
نیروهای نظامی
2018
07
23
30
50
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1534_b8c9e62310fa520732db6b49e6c153e5.pdf
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
مطالعات دین، معنویت و مدیریت
1397
7
13
مقیاس سنجش رهبری حکیمانه در محیط کار (WLS): توسعه و اعتبارسنجی یک مقیاس چندبعدی
حمزه
صمدی میارکلائی
حسین
صمدی میارکلائی
پژوهش حاضر باهدف ارائه مقیاس سنجش رهبریحکیمانه در دستگاههای اجرائی استانمازندران انجامشده است. روش پژوهش ازلحاظ هدف، توصیفی- تحلیلی است. دراین تحقیق کارکنان دستگاههای اجرائی استان بهعنوان جامعهآماری انتخاب و بر اساس فرمول کوکران، 248 نفر نمونه تعیینشدهاند. پژوهش در دو مرحله به-اجرا درآمده است؛ در گام اول شناسایی ابعاد و مؤلفههای مقیاس از طریق بررسی ادبیاتنظری و مصاحبۀ با کارشناسان با روش نمونهگیری هدفمند انجام شد، که با استفاده از نظرات کارشناسان، درنهایت 10 بُعد و 46 گویه برای طراحی مقیاس استخراج گردید. در مرحلۀ دوم نیز برای اعتبارسنجی مؤلفههای شناساییشده، از روش تحلیلعاملی تائیدی و ابزار پرسشنامه استفاده گردید. دادهها با روش تحلیل معادلاتساختاری و فنون آمار توصیفی تحلیلشدهاند. یافتههای پژوهش با استفاده از معادلاتساختاری نشان داد، همه گویهها، بهعنوان سازه معتبر در رهبریحکیمانه هستند، یعنی مقدار میانگین واریانس استخراجشده (AVE) برای همه گویهها بیشتر از 50/0 بود. مدل نهایی پژوهش هم با شاخصهای برازش (073/0=RMSEA، 015/0=RMR، 99/0=NFI و 95/0=GFI) مورد تائید قرار گرفت. از طرفی نیز سطح میانگین رهبریحکیمانه و شاخصهای آن در نمونه آماری از میانگین درنظر گرفتهشده بیشتر بوده است. امروزه بسیاری از رهبران دانش را به صورت نامطلوبی مورد استفاده قرار میدهند، و قادر به پرورش و توسعهی انواع بهتر آن نیستند. باید تاکید داشت که وضعیت کنونی نیازمند رهبرانی حکیمی است که با ایجاد فرآیندهای سازمانی پویا، دانش را به حکمت تبدیل کرده و حکمت را به سایر اعضای سازمان انتقال دهند.
حکمت
رهبری
رهبری حکیمانه
توسعهی مقیاس
مدل معادلات ساختاری (SEM
2018
07
23
30
45
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1514_3d9ff140947b7b008a94bfc8886349f7.pdf
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
مطالعات دین، معنویت و مدیریت
1397
7
13
فرآیند تحول و مدیریت آن در سازمان های آموزشی از دیدگاه اسلام
زهرا سادات
شاه احمدقاسمی
اکرم
گودرزی
فاطمه
سلیمانی
با توجه به ضرورت بومیسازی تغییر و تحوّلات در کشور و با اذعان به اینکه فرهنگ دینی ما غنیترین مبانی و اصول و مفاهیم تحوّل را در خود دارد؛ این پژوهش درصدد است تا در سطح خرد (رفتار فردی) در یک مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا در یک نمونهی هدفمند از آیات قرآنی به تبیین فرآیند تحول و مدیریت آن در سازمانها بپردازد. براساس یافتهها، فرآیند تحول بر اساس انواع تغییر در جهان و انسان در دو سطح فردی و گروهی مفهومسازی شد و بر مبنای انواع تغییر مدلی ارائه شد که در آن تغییر ابتدا در سطح فردی و سپس در سطح اجتماعی رخ میدهد. عوامل مؤثر در تحوّل از منظر قرآن به دو دسته عوامل درونی (ایمان، عقلانیت، کمالجویی) و بیرونی (دین اسلام عالمان دین رهبری، عدالت و وحدت) و همچنین اصول حاکم بر فرآیند تحول نیز در دو سطح: فردی (عبودیت، تقوا، توکل، توبه، صبر، تخصص، قدرت، دعا، ظرفیت وجودی) و گروهی (نظارت، مشورت، آموزش، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تشویق و تنبیه) شناسایی و دستهبندی شد. این نتایج پژوهشی میتواند مبنای برنامههای تحولی در کلیهی سازمانها مخصوصا سازمانهای آموزشی باشد. واژههای کلیدی: سازمان آموزشی، مفهوم تحوّل، فرآیند مدیریت تحوّل، آموزههای اسلامی، عوامل تحول. اصول تحول.
سازمان آموزشی
مفهوم تحوّل
فرآیند مدیریت تحوّل
آموزههای اسلامی
عوامل تحول. اصول تحول
2018
07
23
45
60
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1515_3760a5356101e7d3b3d3d471660092f5.pdf
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
مطالعات دین، معنویت و مدیریت
1397
7
13
بررسی رابطه ی بین بدبینی سازمانی با عملکرد کارکنان با نقش تعدیلگر اخلاق حرفه ای در بیمارستان تخصصی قلب و عروق جوادالائمه(ع) مشهد
محمود
قربانی
زهرا
عامری منش
تحقیق حاضر با هدف شناسایی رابطه ی بین بدبینی سازمانی با عملکرد کارکنان با نقش تعدیلگر اخلاق حرفه ای در بیمارستان تخصصی قلب و عروق جوادالائمه(ع) مشهد انجام شده است. تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی - همبستگی می باشد .جامعه ی آماری تحقیق کلیه ی کارکنان بیمارستان در سال 1395 که تعداد آنها 500 نفر بوده و بر اساس جدول مورگان نمونه ای به حجم 219 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب با جامعه ی آماری انتخاب شدند .اطلاعات مورد نیاز از سه پرسشنامه بدبینی سازمانی ایتون و همکاران (2000) ، اخلاق حرفه ای محقق ساخته و ارزیابی عملکرد کارکنان استفن ایی کندری (2005) جمع آوری گردید پرسشنامه ها از اعتبار و پایایی لازم برخوردار بودند و پایایی آنها به ترتیب 87/0 ، 90/0 و 95/0 بود. جهت بررسی نرمال بودن متغیرها از آزمون کولموگروف اسمیرنف ، تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از تکنیک آماری ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون T– test با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که رابطه ی منفی و معناداری بین بدبینی سازمانی و عملکرد کارکنان وجود دارد. همچنین نقش تعدیل کنندگی اخلاق حرفه ای در رابطه ی بین بدبینی سازمانی و عملکرد کارکنان تأیید گردید.
بدبینی سازمانی
اخلاق حرفه ای
عملکرد کارکنان
ارزیابی عملکرد کارکنان
2018
07
23
60
75
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1516_b03768c5bad4dc634fa980d4155a5709.pdf
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
مطالعات دین، معنویت و مدیریت
1397
7
13
معرفی سازمان سنت گرا (سازمان مبتنی بر سنن الهی-اجتماعی) درمقایسه با سازمان نیوتنی و کوانتومی
نیما
رحمانی
شایسته ترین شیوه در مواجهه با دانش غربی آن است که یافته های علمی را از ضمائم فلسفی و مبنایی آن جدا کنیم و با در نظرگرفتن مفروضات مادی گرایانه، آنرا در متن جهان بینی اسلامی و با پیش فرض های متافیزیکی خداباور مطالعه نمائیم. با توجه به تأثیر پذیری علوم انسانی از دگرگونیهای علوم طبیعی بویژه فیزیک -گذر از فیزیک نیوتنی به کوانتومی- سیر تطور علم مدیریت نیز به تبع آن به دو دسته قابل تفکیک است. در این تحقیق هدف آن بود که براساس مبانی متافیزیکی و اعتقادی اسلام، چارچوبی برای نظریه پردازی در حوزه علم مدیریت و در مواجهه با دو پارادایم نیوتنی و کوانتومی معرفی گردد. سنت های الهی- اجتماعی سازوکاری است که هدفمند و قانونمندبودن نظام هستی و نظام های اجتماعی را در دو بعد مادی و غیر مادی تبیین می سازد. بر این اساس، سازمان سنت گرا، سازمانی است مبتنی بر سنن الهی که با باز تعریف مفاهیمی چون برکت، حکمت، بصیرت و...تلاش می کند تا اسباب مادی و غیرمادی سنت های اجتماعی را به تفکیک عوامل موجد و موانع تحقق سنن، شناسایی نموده و با مصداق یابی (مبتنی بر منابع عقلی، تجربی)، آنها را در سازمان نهادینه و جاری سازد
سازمان نیوتنی
سازمان کوانتومی
سنن الهی-اجتماعی
سازمان سنت گرا
2018
07
23
75
90
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1517_532cf0735f90d93e9d7e87ea90a811f5.pdf
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
مطالعات دین، معنویت و مدیریت
1397
7
13
تحلیل استنادی مقالات منتشر شده دوفصلنامه اسلام و مدیریت طی سال های 1391 تا 1396
جواد
آقامحمدی
جلیل
هاشمی
هدف از پژوهش حاضر تحلیل استنادی مقالات منتشر شده دوفصلنامه اسلام و مدیریت بوده است. روش تحقیق در این پژوهش تحلیل استنادی است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی(فراوانی، درصد و میانگین) و نرم افزار اکسل استفاده شده است. از ابتدای آغاز به کار نشریه در سال 1391 تا سال 1396 جمعا 79 مقاله تالیف شده است که میانگین تعداد مقالات برای هر شماره 58/6 و میزان کل استنادها 2777 که میانگین استناد برای هر شماره 231 منبع می باشد. طبق یافته های پژوهش، در بین منابع اطلاعاتی کتب(اعم از فارسی، لاتین و عربی) با بیش از 54 درصد و از نظر وضعیت زبانی منابع فارسی با 55 درصد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند. بیشترین تعداد مقالات مربوط به مردان با 144 و 87 درصد و مابقی مربوط به زنان با 22 مقاله و 13 درصد بوده است. بیشترین مقالات متشر شده به صورت گروهی با 52 مقاله و 66 درصد می باشد. از نظر مدرک تحصیلی بیشترین مقالات با 56.6 درصد توسط افرادی تالیف شده اند که دارای مدرک تحصیلی دکتری و پرکارترین نویسنده در بین نویسندگان مقالات دوفصلنامه اسلام و مدیریت دکتر جعفر ترک زاده با 3 مقاله بوده است. از نظر مضامین و عناوین پژوهشی کار شده بحث اخلاق، فرهنگ سازمانی در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی و شایسته سالاری و شایسته گزینی بیشتر مورد اقبال نویسندگان بوده است. از نظر رویکرد روش شناختی، روش کیفی رویکرد غالب و تحلیل محتوا ابزار پرکاربرد نویسندگان مقالات دوفصلنامه اسلام و مدیریت بوده است.
تحلیل استنادی
مقاله
دوفصلنامه اسلام و مدیریت
2018
07
23
60
75
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1551_4e07761a831e6c79bd72dcb1dd5685df.pdf