2024-03-29T12:37:58Z
https://rsm.rihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=275
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
مطالعات دین، معنویت و مدیریت
1395
5
10
سیرت نکویی مدیران عاملی اثرگذار در ارتقای رفتارهای مثبت سازمانی کارکنان؛ تأکید بر مبانی اسلامی
محمدرضا
اردلان
وحید
سلطانزاده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سیرت نکویی مدیران بر افزایش رفتارهای مثبت سازمانی کارکنان انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 172 تن از کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان بهطور تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد سیرت نکویی مدیران و رفتارهای مثبت سازمانی استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزارهای آماری Lisrel و SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اثر پایبندی به عهد و پیمان، دلسوزی، عدم احتجاب و حسن خلق بر رفتارهای مثبت سازمانی مثبت و معنیدار میباشد؛ اما اثر برپا داشتن حق و عدالت و شرح صدر بر رفتارهای مثبت سازمانی معنیدار نبود. در نتیجه از عوامل اثرگذار بر افزایش رفتارهای مثبت سازمانی کارکنان توجه به سیرت نکویی مدیران در دانشگاهها میباشد.
سیرت نکویی مدیران
رفتارهای مثبت سازمانی
دانشگاه بوعلی سینا
1395
10
01
5
28
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1380_2e5e216111ca953c65532d5060f198dc.pdf
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
مطالعات دین، معنویت و مدیریت
1395
5
10
بررسی نقش وحی در تصمیمگیری عقلانی−شهودی
نیما
رحمانی
پژوهش درباره تصمیمگیری، مدلهای مبتنی بر «عقلانیتِ محدود» را تأیید و از طریق ارائه مدلهای عقلانی−شهودی تلاش میشود تا شهود بهعنوان ابزاری متمم یا مکمل برای عقل معرفی گردد. مفهوم شهود در غرب نزدیک است به بداهت و بینشی موقتی که راه و روش مشخص نداشته و متفاوت با علم حضوری است. براساس نظریه تصویر، نگرشها، اخلاقیات و ایدهآلهای فردی بر تصمیمگیری شهودی مؤثر است و مذهب نیز مرجعی است که عوامل فوق را شکل میدهد. بنابراین با هدف تبیین جایگاه وحی در تصمیمگیری عقلانی−شهودی، مجموعه تعالیم و آموزههای اسلامی مبتنی بر قرآن و سنت که فرایند 9 مرحلهای تصمیمگیری عقلانی را تحت تأثیر قرار داده و بر تصمیمگیری شهودی مؤثر هستند، استخراج گردید. برای این منظور با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع تلخیصی و جهتدار، در منابع مختلف جستجو گردید که 130 گزارۀ مرتبط استخراج و براساس سه مقولۀ اعتقادات، احکام و ارزشهای اخلاقی طبقهبندی گردیدند. شهود اگر تنها در نتیجه و انتخاب راه حل بتواند عقل را حمایت کند، براساس یافتههای این تحقیق، فرد در هنگام تصمیمگیری عقلانی در تمامی مراحل آن از طریق اعتقادات، احکام و ارزشهای اسلامی هدایت میشود. تعالیم وحی همپای عقل و در نقش مصباح آن در فرایند تصمیمگیری حضور دارد و تجارب قضاوتی افراد، ارزشها و ایدهآلهای آنان را تحت تأثیر قرار میدهد.
تصمیمگیری عقلانی
تصمیمگیری شهودی
تصمیمگیری اسلامی
1395
10
01
29
52
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1381_249c747a9a3a944a35a3d7e78e2b1b09.pdf
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
مطالعات دین، معنویت و مدیریت
1395
5
10
الگویی برای شناسایی مؤلفههای تقوای سازمانی از دیدگاه اسلام
حمیدرضا
قاسمی
حسین
سریرپناه
در زمینه تقوای سازمانی تاکنون مدلهایی ارائه شده است؛ اما از دیدگاه اسلام تحقیق مشخصی درباره ارائه مدل مناسبی در حوزه مدیریت و سازمان انجام نشده است. این مقاله درصدد ارائه مدلی برای تقوای سازمانی از دیدگاه اسلام است، که بدین منظور پس از مطالعه پژوهشهای پیشین و همچنین بررسی مدلهای موجود با مراجعه به 4 نفر از خبرگان متخصص مدیریت و 7 نفر متخصص معارف اسلامی، ابتدا تعداد 71 مؤلفه استخراج و سپس نسبت به اولویتسنجی مؤلفههای کارآمد و حذف 15 مؤلفه غیرمرتبط اقدام شد و در مرحله سوم 56 مؤلفه از سوی خبرگان بهعنوان مؤلفههای تقوای سازمانی از دیدگاه اسلام تعیین شد. با انتخاب اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه دولتی اراک که تعداد آنها به 503 نفر میرسد بهعنوان جامعه آماری و انتخاب 174 نفر به روش تصادفی سیستماتیک بهعنوان نمونه آماری، پرسشنامه تهیه شده به بوته آزمایش گذاشته شد. با استفاده از تحلیل عاملی 5 دسته از عوامل شناسایی گردید که طبق نظر خبرگان با عنوان «ویژگیها و استعدادهای شخصی»؛ «حسن معاشرت»؛ «اطاعت و بندگی»؛ «علم و تجربه»و «صبر» نامگذاری شدند.
تقوای سازمانی
مدیریت اسلامی
الگو
1395
10
01
53
70
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1382_801f12adb2d040a3078a8843ec72e155.pdf
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
مطالعات دین، معنویت و مدیریت
1395
5
10
معنا و مبنای هوش فرهنگی از منظر حضرت علی(ع) و متفکران جدید
عبدالرضا
باقی
توانایی مدیران برای کار با افرادی با فرهنگهای مختلف، تنها با شناخت تفاوتهای فرهنگی ملتها و قومیتها امکانپذیر است. یکی از سازههای جدید در علم روانشناسی و مدیریت جدید، مفهوم جدیدی به نام «هوش فرهنگی» است که بسیاری از جنبههای مورد نیاز برای فعالیت اثربخش در موقعیتهای متنوع فرهنگی را دربر میگیرد. این مقاله میکوشد ضمن اشاره به مبانی نظری هوش فرهنگی و ابعاد و معیارهای سنجش هوش فرهنگی از منظر مکاتب جدید و اندیشمندان غربی، مبانی و اصول و معنا و معیارهای هوش فرهنگی را از منظر حضرت علیj را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص سازد قلمرو و آثار و ریشههای این هوش در کلام حضرت چگونه مورد توجه قرار گرفته است؟ بررسی مذکور بیانگر این مطلب است که مقولۀ هوش فرهنگی از دیدگاه حضرت علیj عرصهای جامع و فراخ دارد که از مؤلفههای معنوی چون خدا، دین، معاد، ایمان، اخلاق و یقین تفکیکناپذیر بوده و دارای مبانی ثابت و مشخصی میباشد. این دیدگاه با نگاه ابزاری جدید به مقولۀ هوش فرهنگی که فاقد مؤلفهها و اصول و مبانی ارزشی و الهی و معنوی است در تغایر میباشد. البته این تفاوتها در تعاریف ریشه در تغایر در مبانی دارد و این تغایر نیز به نوبه خود وامدار تفاوت در منابع است.
هوش فرهنگی
ارتباط میان فرهنگی
عقلانیت
هوشمندی
حضرت علی
1395
10
01
71
90
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1383_9b7b7ebb2b95b580a1175b5d4247f280.pdf
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
مطالعات دین، معنویت و مدیریت
1395
5
10
بررسی نقش هوش معنوی در رهبری تحولآفرین
زینب سادات
سجادی
اینکه انسان بتواند معنایی با ارزش در زندگی خود و برای همه جوانب آن بیابد، به یک سازه جدید از هوشمندی تحت عنوان هوش معنوی نیاز دارد. از میان موجودات تنها انسان از هوش معنوی برخوردار است. هوش معنوی یکی از اجزای اصلی و ضروری رهبری اثربخش به خصوص رهبری تحولآفرین است که بر تصمیمات راهبردی سازمان اثر میگذارد. هدف از این تحقیق بررسی نقش هوش معنوی در موفقیت رهبر تحولآفرین است. روش تحقیق در پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ جمعآوری دادهها، توصیفی−پیمایشی است. دادههای پژوهش از بین نمونه 180 نفر از کارکنان و مدیران وزارت اقتصاد و دارایی به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای جمعآوری و فرضیهها و الگوی مفهومی به ترتیب با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که الگوی مفهومی پژوهش از برازش خوبی برخوردار بوده و نقش هوش معنوی در رهبری تحولآفرین مثبت و معنادار است. با توجه به یافتههای این تحقیق میتوان نتیجه گرفت که افزایش هوش معنوی افزایش تحولآفرینی رهبری را به همراه دارد و رهبران میتوانند با به کارگیری ویژگیهای هوش معنوی بر افکار و باورهای کارکنان نفوذ کرده و پیروان خود را به سمت اهداف متعالی هدایت کنند. رهبر میتواند تغییرات اساسی را در رفتار و مدیریت خود داده و از این طریق منجر به ایجاد تحول در سازمان و تغییرات بنیادی در رفتار کارکنان شود.
هوش
هوش معنوی
رهبری تحولآفرین
1395
10
01
91
108
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1384_339bf1097bcdcc12206ae16879b345db.pdf
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
مطالعات دین، معنویت و مدیریت
1395
5
10
اخلاق در مدیریت دانش
حسنعلی
نعمتی شمسآباد
ابوالفضل
رحیمی گایینی
ریحانه
روحانی
در فضای رقابتی امروز سازمانها و صاحبان مشاغل دریافتهاند که میبایست تمرکز را از منبع مادی به سمت دانش و منابع نامشهود خود منعطف کنند تا بتوانند در وضعیت موجود با رقبای خود رقابت کنند. از اینرو جهت مدیریت، استفاده درست و بهرهبرداری از این منابع نامشهود، سازمانها نیازمند بهرهگیری از مفهومی به نام مدیریت دانش هستند که استفاده از آن باعث کسب مزیت رقابتی برای آنها میشود. با کمی توجه به ماهیت خاص دانش و این مطلب که امروزه این دانش است که قدرت را تعیین میکند و قدرت در دست فرد و یا گروهی است که دانش را در اختیار دارد، مسائل اخلاقی متعددی حول محور دانش و مدیریت دانش وجود دارد. از جمله این مسائل میتوان به مواردی همچون: حفاظت از حریم خصوصی، مالکیت معنوی، محافظت از دادهها در مقابل سرقت و تحریف، اعتماد، انصاف، عدالت، صحت، دسترسپذیری، حفاظت از سرمایههای فکری، آزادی اطلاعات، حفظ امنیت ملی و... اشاره نمود. از منظر دیگر میتوان اینطور بیان کرد که مدیریت دانش مفهومیست نظاممند که به جهت اجرای موفقیتآمیز آن میبایست دیدی جامع و کلنگر داشت. به همین منظور افزون بر توجه به ویژگیهای مثبت، کاربردها و مزایای آن، میبایست به منظر دیگری از مدیریت دانش که همان مسائل اخلاقی است نیز توجه ویژه داشت. در واقع در جهان امروز اطلاعات و دانش است که مایه قدرت افراد و سازمانها هستند و هر کجا که سخن از قدرت باشد خواسته و یا ناخواسته پای اعمال خرابکارانه و غیراخلاقی نیز به میان کشیده میشود. گفتنی است که پژوهشهای متعددی به خصوص دربارۀ مسائل اخلاقی مدیریت دانش در کشورهای مختلف انجام شده است؛ اما در کشورمان، ایران، تحقیقات کمی در اینباره صورت گرفته است. با توجه به موارد بیان شده محقق در این پژوهش میکوشد تا به مطالعۀ سیستماتیک و نظاممند متون، اسناد، مقالات و کتابهای موجود در زمینه اخلاق در حوزه مدیریت دانش در ایران و سطح بینالملل بپردازد.
اخلاق
اخلاق سازمانی
مدیریت دانش
معضلات اخلاقی
1395
10
01
109
136
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1385_1f561e8ecdd4115144be0adfeaaba529.pdf
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
مطالعات دین، معنویت و مدیریت
1395
5
10
به سوی چارچوبی برای مطالعه مدیریت دولتی اسلامی بخش 2: مضامین کلیدی و چارچوب پیشنهادی
حسن
دانایی فرد
اولین پرسش که روبهروی دانشپژوهان حوزههای مطالعاتی مطرح میشود آن است که چه چیزی را مطالعه کنند؟ دانشپژوهان حوزه مدیریتِ دولتیِ اسلامی نیز با این پرسش روبهرو هستند. از اینرو ترسیم حوزههای مطالعاتی در رشتههای مختلف از جمله دغدغههای بسیاری از دانشمندانی است که در حوزههای فرانظری کار میکنند. در این مقاله نویسنده میکوشد چارچوب مفهومی نقشه مطالعاتی مدیریت دولتی اسلامی را تریسم کند. در پایان چالشهای کلیدی فرای روی تولید دانش در این حوزه واکاوی شده است.
مدیریت دولتی اسلامی
نقشه مفهومی
حوزههای مطالعاتی
تولید دانش
1395
10
01
137
160
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1386_41eb38ff2fa436e7cd47649d20cc377b.pdf