TY - JOUR ID - 1935 TI - راهبرد‌های رهبری آموزشی در سیره امام محمدباقر(ع) JO - دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت JA - RSM LA - fa SN - AU - مقدس, سید محمد AU - سعیدیان خوراسگانی, نرگس AU - شمشیری, محمد رضا AD - مربی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران AD - دانشیار فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 10 IS - 18 SP - 83 EP - 106 KW - راهبرد KW - رهبری آموزشی KW - سیره KW - امام محمدباقر KW - مدل ترکیبی DO - 10.30471/im.2021.7990.1269 N2 - هدف این پژوهش شناسایی و اکتشاف راهبرد‌های رهبری آموزشی در سیره امام محمدباقر(ع) بر مبنای مدل پیشینی خلاقیت، هوش (هوش عملی، هوش تحلیلی) و خرد بوده است. روش این پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوای تاریخی به صورت مورد کاوی در سیره رهبری آموزشی امام باقر(ع)، به روش اسنادی و رویکرد آن تفسیری و با هدف کاربرد‌‌های عملی در رهبری آموزشی در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی انجام شده است. پس از بررسی اعتبار اسناد تاریخی در مورد سیره امام باقر(ع)در مورد رهبری آموزشی و مطالعه دقیق اطلاعات مورد نیاز و یادداشت‎ برداری از منابع دست اول و دوم و همچنین مشورت با صاحب‌نظران و اساتید، در ابتدا 55 راهبرد و در نهایت 21 راهبرد اصلی رهبری آموزشی براساس مبانی پژوهش خلاصه و مفاهیم کدگذاری شدند. یافته‌‌های این پژوهش، می‌تواند راه‌گشای برخی از نیاز‌های رهبری آموزشی در حوزه رفتاری و شخصیتی یک رهبر آموزشی در عصر حاضر به‌ویژه جوامع اسلامی باشد.واژگان کلیدی:راهبرد، رهبری آموزشی، سیره، امام محمدباقر(ع)، مدل ترکیبی.  UR - https://rsm.rihu.ac.ir/article_1935.html L1 - https://rsm.rihu.ac.ir/article_1935_c77d4f1dfe85f43dd5977350de5b4bab.pdf ER -