TY - JOUR ID - 1896 TI - شناسایی و اولویت‏بندی مؤلفه‏های اخلاق حرفه‎ای مدیران براساس نهج‎البلاغه (مطالعه موردی: سازمان تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی) JO - دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت JA - RSM LA - fa SN - AU - اسکندری, کریم AU - رمضانی, مجتبی AU - بخشعلی زاده, خسرو AD - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - استادیار گروه مدیریت، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران AD - دانشجوی دکتری، گروه حقوق خصوصی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 9 IS - 17 SP - 51 EP - 74 KW - اخلاق فردی KW - اخلاق شغلی KW - اخلاق‎حرفه‏ای KW - نهج‎البلاغه DO - 10.30471/im.2021.7589.1242 N2 - در منابع دین اسلام به خصوص قرآن و نهج‏البلاغه به همه بایدها و نبایدها و الزامات زندگی فردی و اجتماعی انسان پرداخته شده است. اصول و بسترهای اخلاق حرفه‏ای نیز که بحث نسبتاً جدیدی در مشاغل، ادارات و سازمان‌ها می‏باشد حدود 1400 سال پیش توسط دین اسلام مورد توجه قرار گرفته است و می‏توان با رجوع به منابع اسلامی پاسخ‌های تخصصی و کارشناسی برای مسایل مرتبط با اخلاق حرفه‏ای به دست آورد. نامه‌ی امیرالمؤمنین علی (ع) به مالک اشتر فرماندار مصر، از بارزترین مصادیق مؤلفه‏های اخلاق حرفه‏ای مدیران و کارگزاران حکومتی در منابع اسلامی می‏باشد که در آن ویژگی‏های اساسی یک مدیر و کارگزار حکومتی بیان گردیده است.هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویت‏بندی مؤلفه‏های اخلاق حرفه‎ای مدیران از دیدگاه حضرت علی (ع) می‌باشد. ابزار جمع‏آوری اطلاعات در این تحقیق مصاحبه و پرسش‌نامه‌ی محقق‌ساخته است که سؤال‌های پرسش‌نامه پس از مطالعه و مرور ادبیات موضوع و استخراج مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای از کتاب شریف نهج‌البلاغه که شامل خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های امیرالمؤمنین (ع) تنظیم و برای نظریه‌آزمایی؛ سوال‌های پرسش‌نامه پس از سنجش روایی و پایایی آن، بین نمونه آماری توزیع شد. اطلاعات حاصل از پرسشنامه با استفاده از روش‏های آماری توصیفی و استنباطی مورد طبقه‏بندی و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان می‏دهد که مؤلفه‌ی «تأمین مالی کارکنان» اخلاق حرفه‌ای بیشترین اهمیت و مؤلفه‌ی «شایسته‌سالاری و اهلیت‌گرایی» اخلاق حرفه‌ای کمترین اهمیت را نسبت به سایر مؤلفه‌ای 25 گانه اخلاق حرفه‌ای را دارد UR - https://rsm.rihu.ac.ir/article_1896.html L1 - https://rsm.rihu.ac.ir/article_1896_1a0ba1354120f7e566f53cef37e0a6ad.pdf ER -