TY - JOUR ID - 1635 TI - ضرورت سازمان در مدیریت امر به معروف و نهی از منکر JO - دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت JA - RSM LA - fa SN - AU - رضایی راد, عبدالحسین AD - گروه فقه وو مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 9 IS - 17 SP - 75 EP - 99 KW - مدیریت سازمانی KW - تشکیلات KW - حسبه KW - شریعت KW - اجتماع KW - امر به معروف KW - نهی از منکر DO - 10.30471/im.2020.5238.1162 N2 - تجربه‌های تاریخی و اجتماعی ثابت کرده است که هنجارها و ارزش‎های اجتماعی حتی اگر بر مبانی عقلی و شرعی محکمی استوار باشند. اگر به شیوه‌ای درست مدیریت نشوند می‎توانند بی‎نتیجه و بلکه دارای نتایج معکوس برای جامعه باشند و به ضد ارزش و ناهنجاری تبدیل شوند و امر به معروف و نهی از منکر نیز از این مسئله مستثنا نیست. این پژوهش با اشاره به مشکلات و آسیب‎هایی که در روش‎های اجرای امر به معروف در طول تاریخ وجود داشته است ضرورت مدیریت این دو اصل بنیادی را با شیوه‎های متناسب با جوامع گسترده و پیچیده امروزی مورد تحقیق قرار می‎دهد و مدیریت سازمانی را به‌عنوان کارآمدترین روش برای مدیریت اجرای آنها معرفی می‌کند‎ و ابتدا از آیات 104 سوره آل‎عمران و 140 سوره حج برای تأیید روش سازمانی به روش فقهی و تفسیری استظهار می‎کند و نیازمندی اجرای این دو اصل به صلاحیت‎های علمی و اخلاقی را نیز به‌عنوان دلیلی عقلی در تأیید ضرورت سازمان در اجرای آن ها مطرح می‎سازد و سپس نقاط قوت مدیریت سازمانی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر را با استفاده از شواهد تاریخی در سه عنوان زیر به بحث می‎گذارد.نداشتن مشکلات روش انفرادی؛ 2. امکان پرسش‌گری و پاسخگویی؛ 3. داشتن پشتوانه اجتماعی. UR - https://rsm.rihu.ac.ir/article_1635.html L1 - https://rsm.rihu.ac.ir/article_1635_ec89a4cfaf30d9eda7531d06906adea6.pdf ER -