per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
2018-07-23
7
13
1
20
10.30471/im.2019.4579.1144
1513
scientific
بررسی وضعیت سیاستگذاری نظام آموزش حوزههای علمیه افغانستان
Study of the Policy Making in the Education System of the Islamic Seminary of Afghanistan
حسین مومنی
moumeniabh@gmail.com
1
عبدالله توکلی
atavakkoli@rih.ac.ir
2
دانشجوی دکتری جامعه المصطفی العالمیه
دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
حوزههای علمیه، کهنترین نهاد آموزشی دینی افغانستان است که مأموریت تفقه، تدبر و ترویج دانش و معارف اسلامی را عهدهدار میباشد. حوزهها که امروزه با توجه به شتاب دانش و دگرگونی راهبردها و فنون فراگیری و بازنشر آن، نیازمند تجدید نظر در سیاستها و برنامههای آموزشی خویش میباشند و انجام مؤثر و مطلوب مأموریت آنها، ضرورت تجدید نظر در سیاستهای کنونی را ایجاب میکند. این تحقیق با هدف شناخت وضعیت موجود سیاستگذاری نظام آموزش حوزههای علمیه افغانستان صورت پذیرفته است. روش آن، توصیفی ـ تحلیلی، ابزار گردآوری دادههای آن مصاحبه و فن تجزیه و تحلیل آن، تحلیل محتوای کیفی است. تحقیق حاضر، نخستین پژوهشی است که با رویکرد مدیریتی و مسأله محور، در این حوزه موضوعیصورت پذیرفته است. یافتههای آن نشان میدهد که سیاستهای کنونی نظام آموزش حوزهای علمیه در هر پنج بُعد (طلاب، اساتید، برنامه درسی، سرفصل و متن درسی و مدیریتی)، با مشکلاتی مواجه است که شرح زیرمقولههای این ابعاد در بیان سیاستها آمده است.
حوزههای علمیه، کهنترین نهاد آموزشی دینی افغانستان است که مأموریت تفقه، تدبر و ترویج دانش و معارف اسلامی را عهدهدار میباشد. حوزهها که امروزه با توجه به شتاب دانش و دگرگونی راهبردها و فنون فراگیری و بازنشر آن، نیازمند تجدید نظر در سیاستها و برنامههای آموزشی خویش میباشند و انجام مؤثر و مطلوب مأموریت آنها، ضرورت تجدید نظر در سیاستهای کنونی را ایجاب میکند. این تحقیق با هدف شناخت وضعیت موجود سیاستگذاری نظام آموزش حوزههای علمیه افغانستان صورت پذیرفته است. روش آن، توصیفی ـ تحلیلی، ابزار گردآوری دادههای آن مصاحبه و فن تجزیه و تحلیل آن، تحلیل محتوای کیفی است. تحقیق حاضر، نخستین پژوهشی است که با رویکرد مدیریتی و مسأله محور، در این حوزه موضوعیصورت پذیرفته است. یافتههای آن نشان میدهد که سیاستهای کنونی نظام آموزش حوزهای علمیه در هر پنج بُعد (طلاب، اساتید، برنامه درسی، سرفصل و متن درسی و مدیریتی)، با مشکلاتی مواجه است که شرح زیرمقولههای این ابعاد در بیان سیاستها آمده است.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1513_4c13a330a2b186d40f9fee3b0399c198.pdf
سیاستگذاری
نظام آموزش
حوزه علمیه
افغانستان
policy makenig
education system
seminary
Afghanistan
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
2018-07-23
7
13
30
50
10.30471/im.2019.4698.1148
1534
scientific
تبیین عوامل مؤثر بر ایجاد انسجام گروهی در نیروهای نظامی از دیدگاه نهجالبلاغه
Factors affecting on creation of group cohesion in military forces according to Imam Ali (p) statements in Nahj-albalagheh
نبی اله کهن
nabi_kohan@yahoo.com
1
ابوالقاسم رضایی
am.rezaei@yahoo.com
2
دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد مدیریت دفاعی
تاریخچة تعریف انسجام به مقالة مشهور جانوویتز و شیلز با موضوع «انسجام و گسیختگی» برمیگردد که در سال 1948 منتشر شد. از نظر آنها، انسجام یعنی نوع خاصی از انگیزة نبرد که تنها نشأت گرفته از روابط میانفردی است و منظور آنها از انسجام، انگیزش است. هدف این پژوهش، شناسایی و استخراج عوامل ایجادکنندة انسجام گروهی در نیروهای نظامی با توجه به بیانات امام علی (ع) در نهج-البلاغه است. نوع پژوهش، کاربردی است و برای استخراج و تأیید عوامل از روش ترکیبی استفادهشده است. در بخش کیفی پژوهش، با مفهومسازی و مقولهبندی بیانات امام علی (ع)، 31 مقولة اصلی مؤثر بر انسجام گروهی شناسایی گردید و در بخش کمّی با توجه به داده-های بخش کیفی و عوامل مؤثر، 243 نفر از پاسخدهندگان، پرسشنامة محقق ساخته را تکمیل نمودند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. روایی پرسشنامه به دو روش محتوایی و سازه با استفاده از الگوی معادلات ساختاری مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرارگرفته است. نتایج پژوهش نشاندهندة آن است که دو دسته از عوامل درونسازمانی و برونسازمانی در ایجاد انسجام گروهی نقش دارند. زمامدار، حکومت و مردم از عوامل برونسازمانی و فرماندهان، کارکنان نظامی و دستگاه استخدام نظامیان از عوامل درونسازمانی مؤثر در ایجاد انسجام گروهی هستند. در بین این عوامل، فرماندهان بیشترین تأثیر و مردم کمترین تأثیر را بر انسجام گروهی در نیروهای نظامی دارند.
تاریخچة تعریف انسجام به مقالة مشهور جانوویتز و شیلز با موضوع «انسجام و گسیختگی» برمیگردد که در سال 1948 منتشر شد. از نظر آنها، انسجام یعنی نوع خاصی از انگیزة نبرد که تنها نشأت گرفته از روابط میانفردی است و منظور آنها از انسجام، انگیزش است. هدف این پژوهش، شناسایی و استخراج عوامل ایجادکنندة انسجام گروهی در نیروهای نظامی با توجه به بیانات امام علی (ع) در نهج-البلاغه است. نوع پژوهش، کاربردی است و برای استخراج و تأیید عوامل از روش ترکیبی استفادهشده است. در بخش کیفی پژوهش، با مفهومسازی و مقولهبندی بیانات امام علی (ع)، 31 مقولة اصلی مؤثر بر انسجام گروهی شناسایی گردید و در بخش کمّی با توجه به داده-های بخش کیفی و عوامل مؤثر، 243 نفر از پاسخدهندگان، پرسشنامة محقق ساخته را تکمیل نمودند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. روایی پرسشنامه به دو روش محتوایی و سازه با استفاده از الگوی معادلات ساختاری مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرارگرفته است. نتایج پژوهش نشاندهندة آن است که دو دسته از عوامل درونسازمانی و برونسازمانی در ایجاد انسجام گروهی نقش دارند. زمامدار، حکومت و مردم از عوامل برونسازمانی و فرماندهان، کارکنان نظامی و دستگاه استخدام نظامیان از عوامل درونسازمانی مؤثر در ایجاد انسجام گروهی هستند. در بین این عوامل، فرماندهان بیشترین تأثیر و مردم کمترین تأثیر را بر انسجام گروهی در نیروهای نظامی دارند.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1534_b8c9e62310fa520732db6b49e6c153e5.pdf
انسجام گروهی
نهجالبلاغه
نیروهای نظامی
Group cohesion
Nahj-albajagheh
Military forces
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
2018-07-23
7
13
30
45
10.30471/im.2018.4565.1143
1514
scientific
مقیاس سنجش رهبری حکیمانه در محیط کار (WLS): توسعه و اعتبارسنجی یک مقیاس چندبعدی
A Scale for Measuring the Wise Leadership at Work (WLW): Development and Validation of a Multidimensional Measure
حمزه صمدی میارکلائی
hamzeh.samadi@srbiau.ac.ir
1
حسین صمدی میارکلائی
hossein_samadi_m@yahoo.com
2
دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت دولتی، تهران، ایران
باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، قائمشهر، ایران
پژوهش حاضر باهدف ارائه مقیاس سنجش رهبریحکیمانه در دستگاههای اجرائی استانمازندران انجامشده است. روش پژوهش ازلحاظ هدف، توصیفی- تحلیلی است. دراین تحقیق کارکنان دستگاههای اجرائی استان بهعنوان جامعهآماری انتخاب و بر اساس فرمول کوکران، 248 نفر نمونه تعیینشدهاند. پژوهش در دو مرحله به-اجرا درآمده است؛ در گام اول شناسایی ابعاد و مؤلفههای مقیاس از طریق بررسی ادبیاتنظری و مصاحبۀ با کارشناسان با روش نمونهگیری هدفمند انجام شد، که با استفاده از نظرات کارشناسان، درنهایت 10 بُعد و 46 گویه برای طراحی مقیاس استخراج گردید. در مرحلۀ دوم نیز برای اعتبارسنجی مؤلفههای شناساییشده، از روش تحلیلعاملی تائیدی و ابزار پرسشنامه استفاده گردید. دادهها با روش تحلیل معادلاتساختاری و فنون آمار توصیفی تحلیلشدهاند. یافتههای پژوهش با استفاده از معادلاتساختاری نشان داد، همه گویهها، بهعنوان سازه معتبر در رهبریحکیمانه هستند، یعنی مقدار میانگین واریانس استخراجشده (AVE) برای همه گویهها بیشتر از 50/0 بود. مدل نهایی پژوهش هم با شاخصهای برازش (073/0=RMSEA، 015/0=RMR، 99/0=NFI و 95/0=GFI) مورد تائید قرار گرفت. از طرفی نیز سطح میانگین رهبریحکیمانه و شاخصهای آن در نمونه آماری از میانگین درنظر گرفتهشده بیشتر بوده است. امروزه بسیاری از رهبران دانش را به صورت نامطلوبی مورد استفاده قرار میدهند، و قادر به پرورش و توسعهی انواع بهتر آن نیستند. باید تاکید داشت که وضعیت کنونی نیازمند رهبرانی حکیمی است که با ایجاد فرآیندهای سازمانی پویا، دانش را به حکمت تبدیل کرده و حکمت را به سایر اعضای سازمان انتقال دهند.
پژوهش حاضر باهدف ارائه مقیاس سنجش رهبریحکیمانه در دستگاههای اجرائی استانمازندران انجامشده است. روش پژوهش ازلحاظ هدف، توصیفی- تحلیلی است. دراین تحقیق کارکنان دستگاههای اجرائی استان بهعنوان جامعهآماری انتخاب و بر اساس فرمول کوکران، 248 نفر نمونه تعیینشدهاند. پژوهش در دو مرحله به-اجرا درآمده است؛ در گام اول شناسایی ابعاد و مؤلفههای مقیاس از طریق بررسی ادبیاتنظری و مصاحبۀ با کارشناسان با روش نمونهگیری هدفمند انجام شد، که با استفاده از نظرات کارشناسان، درنهایت 10 بُعد و 46 گویه برای طراحی مقیاس استخراج گردید. در مرحلۀ دوم نیز برای اعتبارسنجی مؤلفههای شناساییشده، از روش تحلیلعاملی تائیدی و ابزار پرسشنامه استفاده گردید. دادهها با روش تحلیل معادلاتساختاری و فنون آمار توصیفی تحلیلشدهاند. یافتههای پژوهش با استفاده از معادلاتساختاری نشان داد، همه گویهها، بهعنوان سازه معتبر در رهبریحکیمانه هستند، یعنی مقدار میانگین واریانس استخراجشده (AVE) برای همه گویهها بیشتر از 50/0 بود. مدل نهایی پژوهش هم با شاخصهای برازش (073/0=RMSEA، 015/0=RMR، 99/0=NFI و 95/0=GFI) مورد تائید قرار گرفت. از طرفی نیز سطح میانگین رهبریحکیمانه و شاخصهای آن در نمونه آماری از میانگین درنظر گرفتهشده بیشتر بوده است. امروزه بسیاری از رهبران دانش را به صورت نامطلوبی مورد استفاده قرار میدهند، و قادر به پرورش و توسعهی انواع بهتر آن نیستند. باید تاکید داشت که وضعیت کنونی نیازمند رهبرانی حکیمی است که با ایجاد فرآیندهای سازمانی پویا، دانش را به حکمت تبدیل کرده و حکمت را به سایر اعضای سازمان انتقال دهند.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1514_3d9ff140947b7b008a94bfc8886349f7.pdf
حکمت
رهبری
رهبری حکیمانه
توسعهی مقیاس
مدل معادلات ساختاری (SEM
Wisdom
Leadership
Wise Leadership
Scale Development
Structural Equations Model (SEM)
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
2018-07-23
7
13
45
60
10.30471/im.2018.3335.1100
1515
scientific
فرآیند تحول و مدیریت آن در سازمان های آموزشی از دیدگاه اسلام
Transformation from the point of view of the Holy Quran: Effective Factors, Principles and Levels
زهرا سادات شاه احمدقاسمی
zahra.shahahmadi@yahoo.com
1
اکرم گودرزی
goodarzi_ak_2005@yahoo.com
2
فاطمه سلیمانی
fateme_soleimani@yahoo.com
3
امام صادق
امام صادق
امام صادق
با توجه به ضرورت بومیسازی تغییر و تحوّلات در کشور و با اذعان به اینکه فرهنگ دینی ما غنیترین مبانی و اصول و مفاهیم تحوّل را در خود دارد؛ این پژوهش درصدد است تا در سطح خرد (رفتار فردی) در یک مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا در یک نمونهی هدفمند از آیات قرآنی به تبیین فرآیند تحول و مدیریت آن در سازمانها بپردازد. براساس یافتهها، فرآیند تحول بر اساس انواع تغییر در جهان و انسان در دو سطح فردی و گروهی مفهومسازی شد و بر مبنای انواع تغییر مدلی ارائه شد که در آن تغییر ابتدا در سطح فردی و سپس در سطح اجتماعی رخ میدهد. عوامل مؤثر در تحوّل از منظر قرآن به دو دسته عوامل درونی (ایمان، عقلانیت، کمالجویی) و بیرونی (دین اسلام عالمان دین رهبری، عدالت و وحدت) و همچنین اصول حاکم بر فرآیند تحول نیز در دو سطح: فردی (عبودیت، تقوا، توکل، توبه، صبر، تخصص، قدرت، دعا، ظرفیت وجودی) و گروهی (نظارت، مشورت، آموزش، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تشویق و تنبیه) شناسایی و دستهبندی شد. این نتایج پژوهشی میتواند مبنای برنامههای تحولی در کلیهی سازمانها مخصوصا سازمانهای آموزشی باشد. واژههای کلیدی: سازمان آموزشی، مفهوم تحوّل، فرآیند مدیریت تحوّل، آموزههای اسلامی، عوامل تحول. اصول تحول.
با توجه به ضرورت بومیسازی تغییر و تحوّلات در کشور و با اذعان به اینکه فرهنگ دینی ما غنیترین مبانی و اصول و مفاهیم تحوّل را در خود دارد؛ این پژوهش درصدد است تا در سطح خرد (رفتار فردی) در یک مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا در یک نمونهی هدفمند از آیات قرآنی به تبیین فرآیند تحول و مدیریت آن در سازمانها بپردازد. براساس یافتهها، فرآیند تحول بر اساس انواع تغییر در جهان و انسان در دو سطح فردی و گروهی مفهومسازی شد و بر مبنای انواع تغییر مدلی ارائه شد که در آن تغییر ابتدا در سطح فردی و سپس در سطح اجتماعی رخ میدهد. عوامل مؤثر در تحوّل از منظر قرآن به دو دسته عوامل درونی (ایمان، عقلانیت، کمالجویی) و بیرونی (دین اسلام عالمان دین رهبری، عدالت و وحدت) و همچنین اصول حاکم بر فرآیند تحول نیز در دو سطح: فردی (عبودیت، تقوا، توکل، توبه، صبر، تخصص، قدرت، دعا، ظرفیت وجودی) و گروهی (نظارت، مشورت، آموزش، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تشویق و تنبیه) شناسایی و دستهبندی شد. این نتایج پژوهشی میتواند مبنای برنامههای تحولی در کلیهی سازمانها مخصوصا سازمانهای آموزشی باشد. واژههای کلیدی: سازمان آموزشی، مفهوم تحوّل، فرآیند مدیریت تحوّل، آموزههای اسلامی، عوامل تحول. اصول تحول.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1515_3760a5356101e7d3b3d3d471660092f5.pdf
سازمان آموزشی
مفهوم تحوّل
فرآیند مدیریت تحوّل
آموزههای اسلامی
عوامل تحول. اصول تحول
KEYWORDS: Educational Organization
Concept of Transformation
Transformation Management Process
Islamic teachings
Transformation factors. Principles of Transformation. Google Translate for Business:Translator ToolkitWebsite Translator
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
2018-07-23
7
13
60
75
10.30471/im.2018.3663.1109
1516
scientific
بررسی رابطه ی بین بدبینی سازمانی با عملکرد کارکنان با نقش تعدیلگر اخلاق حرفه ای در بیمارستان تخصصی قلب و عروق جوادالائمه(ع) مشهد
A Survey of Organizational Cynicism and Employee Performance Relationship , Considering Professional Ethics Moderator Role in Javad-al-Aemeh Cardiac Hospital in Mashhad
محمود قربانی
mhgh2020@mshdiau.ac.ir
1
زهرا عامری منش
zam1358.za@gmail.com
2
دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد ، ایران.
دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد ، ایران.
تحقیق حاضر با هدف شناسایی رابطه ی بین بدبینی سازمانی با عملکرد کارکنان با نقش تعدیلگر اخلاق حرفه ای در بیمارستان تخصصی قلب و عروق جوادالائمه(ع) مشهد انجام شده است. تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی - همبستگی می باشد .جامعه ی آماری تحقیق کلیه ی کارکنان بیمارستان در سال 1395 که تعداد آنها 500 نفر بوده و بر اساس جدول مورگان نمونه ای به حجم 219 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب با جامعه ی آماری انتخاب شدند .اطلاعات مورد نیاز از سه پرسشنامه بدبینی سازمانی ایتون و همکاران (2000) ، اخلاق حرفه ای محقق ساخته و ارزیابی عملکرد کارکنان استفن ایی کندری (2005) جمع آوری گردید پرسشنامه ها از اعتبار و پایایی لازم برخوردار بودند و پایایی آنها به ترتیب 87/0 ، 90/0 و 95/0 بود. جهت بررسی نرمال بودن متغیرها از آزمون کولموگروف اسمیرنف ، تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از تکنیک آماری ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون T– test با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که رابطه ی منفی و معناداری بین بدبینی سازمانی و عملکرد کارکنان وجود دارد. همچنین نقش تعدیل کنندگی اخلاق حرفه ای در رابطه ی بین بدبینی سازمانی و عملکرد کارکنان تأیید گردید.
تحقیق حاضر با هدف شناسایی رابطه ی بین بدبینی سازمانی با عملکرد کارکنان با نقش تعدیلگر اخلاق حرفه ای در بیمارستان تخصصی قلب و عروق جوادالائمه(ع) مشهد انجام شده است. تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی - همبستگی می باشد .جامعه ی آماری تحقیق کلیه ی کارکنان بیمارستان در سال 1395 که تعداد آنها 500 نفر بوده و بر اساس جدول مورگان نمونه ای به حجم 219 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب با جامعه ی آماری انتخاب شدند .اطلاعات مورد نیاز از سه پرسشنامه بدبینی سازمانی ایتون و همکاران (2000) ، اخلاق حرفه ای محقق ساخته و ارزیابی عملکرد کارکنان استفن ایی کندری (2005) جمع آوری گردید پرسشنامه ها از اعتبار و پایایی لازم برخوردار بودند و پایایی آنها به ترتیب 87/0 ، 90/0 و 95/0 بود. جهت بررسی نرمال بودن متغیرها از آزمون کولموگروف اسمیرنف ، تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از تکنیک آماری ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون T– test با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که رابطه ی منفی و معناداری بین بدبینی سازمانی و عملکرد کارکنان وجود دارد. همچنین نقش تعدیل کنندگی اخلاق حرفه ای در رابطه ی بین بدبینی سازمانی و عملکرد کارکنان تأیید گردید.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1516_b03768c5bad4dc634fa980d4155a5709.pdf
بدبینی سازمانی
اخلاق حرفه ای
عملکرد کارکنان
ارزیابی عملکرد کارکنان
organizational cynicism
professional ethics
employee performance
employee performance evaluation
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
2018-07-23
7
13
75
90
10.30471/im.2018.3982.1122
1517
scientific
معرفی سازمان سنت گرا (سازمان مبتنی بر سنن الهی-اجتماعی) درمقایسه با سازمان نیوتنی و کوانتومی
Introduction of the traditionalist organization (divine-social organization)
Compared to Newtonian and quantum organizations
نیما رحمانی
rahmany.nima@gmail.com
1
مربی / مرکز تحصیلات تکمیلی پیام نور تهران
شایسته ترین شیوه در مواجهه با دانش غربی آن است که یافته های علمی را از ضمائم فلسفی و مبنایی آن جدا کنیم و با در نظرگرفتن مفروضات مادی گرایانه، آنرا در متن جهان بینی اسلامی و با پیش فرض های متافیزیکی خداباور مطالعه نمائیم. با توجه به تأثیر پذیری علوم انسانی از دگرگونیهای علوم طبیعی بویژه فیزیک -گذر از فیزیک نیوتنی به کوانتومی- سیر تطور علم مدیریت نیز به تبع آن به دو دسته قابل تفکیک است. در این تحقیق هدف آن بود که براساس مبانی متافیزیکی و اعتقادی اسلام، چارچوبی برای نظریه پردازی در حوزه علم مدیریت و در مواجهه با دو پارادایم نیوتنی و کوانتومی معرفی گردد. سنت های الهی- اجتماعی سازوکاری است که هدفمند و قانونمندبودن نظام هستی و نظام های اجتماعی را در دو بعد مادی و غیر مادی تبیین می سازد. بر این اساس، سازمان سنت گرا، سازمانی است مبتنی بر سنن الهی که با باز تعریف مفاهیمی چون برکت، حکمت، بصیرت و...تلاش می کند تا اسباب مادی و غیرمادی سنت های اجتماعی را به تفکیک عوامل موجد و موانع تحقق سنن، شناسایی نموده و با مصداق یابی (مبتنی بر منابع عقلی، تجربی)، آنها را در سازمان نهادینه و جاری سازد
شایسته ترین شیوه در مواجهه با دانش غربی آن است که یافته های علمی را از ضمائم فلسفی و مبنایی آن جدا کنیم و با در نظرگرفتن مفروضات مادی گرایانه، آنرا در متن جهان بینی اسلامی و با پیش فرض های متافیزیکی خداباور مطالعه نمائیم. با توجه به تأثیر پذیری علوم انسانی از دگرگونیهای علوم طبیعی بویژه فیزیک -گذر از فیزیک نیوتنی به کوانتومی- سیر تطور علم مدیریت نیز به تبع آن به دو دسته قابل تفکیک است. در این تحقیق هدف آن بود که براساس مبانی متافیزیکی و اعتقادی اسلام، چارچوبی برای نظریه پردازی در حوزه علم مدیریت و در مواجهه با دو پارادایم نیوتنی و کوانتومی معرفی گردد. سنت های الهی- اجتماعی سازوکاری است که هدفمند و قانونمندبودن نظام هستی و نظام های اجتماعی را در دو بعد مادی و غیر مادی تبیین می سازد. بر این اساس، سازمان سنت گرا، سازمانی است مبتنی بر سنن الهی که با باز تعریف مفاهیمی چون برکت، حکمت، بصیرت و...تلاش می کند تا اسباب مادی و غیرمادی سنت های اجتماعی را به تفکیک عوامل موجد و موانع تحقق سنن، شناسایی نموده و با مصداق یابی (مبتنی بر منابع عقلی، تجربی)، آنها را در سازمان نهادینه و جاری سازد
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1517_532cf0735f90d93e9d7e87ea90a811f5.pdf
سازمان نیوتنی
سازمان کوانتومی
سنن الهی-اجتماعی
سازمان سنت گرا
Newtonian Organization
Quantum Organization
Divine Tradition
Divine Oriented Organization
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
2018-07-23
7
13
60
75
10.30471/im.2019.4861.1152
1551
scientific
تحلیل استنادی مقالات منتشر شده دوفصلنامه اسلام و مدیریت طی سال های 1391 تا 1396
Citation analysis of the published articles of the two terms of Islam and management during 1391 to 1396
جواد آقامحمدی
javad_am_59@yahoo.com
1
جلیل هاشمی
jhmanagment@gmail.com
2
آموزش و پرورش
دانشگاه پیام نور
هدف از پژوهش حاضر تحلیل استنادی مقالات منتشر شده دوفصلنامه اسلام و مدیریت بوده است. روش تحقیق در این پژوهش تحلیل استنادی است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی(فراوانی، درصد و میانگین) و نرم افزار اکسل استفاده شده است. از ابتدای آغاز به کار نشریه در سال 1391 تا سال 1396 جمعا 79 مقاله تالیف شده است که میانگین تعداد مقالات برای هر شماره 58/6 و میزان کل استنادها 2777 که میانگین استناد برای هر شماره 231 منبع می باشد. طبق یافته های پژوهش، در بین منابع اطلاعاتی کتب(اعم از فارسی، لاتین و عربی) با بیش از 54 درصد و از نظر وضعیت زبانی منابع فارسی با 55 درصد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند. بیشترین تعداد مقالات مربوط به مردان با 144 و 87 درصد و مابقی مربوط به زنان با 22 مقاله و 13 درصد بوده است. بیشترین مقالات متشر شده به صورت گروهی با 52 مقاله و 66 درصد می باشد. از نظر مدرک تحصیلی بیشترین مقالات با 56.6 درصد توسط افرادی تالیف شده اند که دارای مدرک تحصیلی دکتری و پرکارترین نویسنده در بین نویسندگان مقالات دوفصلنامه اسلام و مدیریت دکتر جعفر ترک زاده با 3 مقاله بوده است. از نظر مضامین و عناوین پژوهشی کار شده بحث اخلاق، فرهنگ سازمانی در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی و شایسته سالاری و شایسته گزینی بیشتر مورد اقبال نویسندگان بوده است. از نظر رویکرد روش شناختی، روش کیفی رویکرد غالب و تحلیل محتوا ابزار پرکاربرد نویسندگان مقالات دوفصلنامه اسلام و مدیریت بوده است.
هدف از پژوهش حاضر تحلیل استنادی مقالات منتشر شده دوفصلنامه اسلام و مدیریت بوده است. روش تحقیق در این پژوهش تحلیل استنادی است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی(فراوانی، درصد و میانگین) و نرم افزار اکسل استفاده شده است. از ابتدای آغاز به کار نشریه در سال 1391 تا سال 1396 جمعا 79 مقاله تالیف شده است که میانگین تعداد مقالات برای هر شماره 58/6 و میزان کل استنادها 2777 که میانگین استناد برای هر شماره 231 منبع می باشد. طبق یافته های پژوهش، در بین منابع اطلاعاتی کتب(اعم از فارسی، لاتین و عربی) با بیش از 54 درصد و از نظر وضعیت زبانی منابع فارسی با 55 درصد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند. بیشترین تعداد مقالات مربوط به مردان با 144 و 87 درصد و مابقی مربوط به زنان با 22 مقاله و 13 درصد بوده است. بیشترین مقالات متشر شده به صورت گروهی با 52 مقاله و 66 درصد می باشد. از نظر مدرک تحصیلی بیشترین مقالات با 56.6 درصد توسط افرادی تالیف شده اند که دارای مدرک تحصیلی دکتری و پرکارترین نویسنده در بین نویسندگان مقالات دوفصلنامه اسلام و مدیریت دکتر جعفر ترک زاده با 3 مقاله بوده است. از نظر مضامین و عناوین پژوهشی کار شده بحث اخلاق، فرهنگ سازمانی در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی و شایسته سالاری و شایسته گزینی بیشتر مورد اقبال نویسندگان بوده است. از نظر رویکرد روش شناختی، روش کیفی رویکرد غالب و تحلیل محتوا ابزار پرکاربرد نویسندگان مقالات دوفصلنامه اسلام و مدیریت بوده است.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1551_4e07761a831e6c79bd72dcb1dd5685df.pdf
تحلیل استنادی
مقاله
دوفصلنامه اسلام و مدیریت
Citation analysis
article
two terms of Islam and management