per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
1395-10-01
5
10
5
28
10.30471/im.2016.1380
1380
scientific
سیرت نکویی مدیران عاملی اثرگذار در ارتقای رفتارهای مثبت سازمانی کارکنان؛ تأکید بر مبانی اسلامی
Managers’ Amiability: an Effective Factor in the Promotion of Positive Organizational Behaviors of Office Workers, with an Emphasis on Islamic Principles
محمدرضا اردلان
ardalanmr@yahoo.com
1
وحید سلطانزاده
vahid.soltanzadeh@gmail.com
2
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان
دانشگاه بوعلی سینا همدان
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سیرت نکویی مدیران بر افزایش رفتارهای مثبت سازمانی کارکنان انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 172 تن از کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان بهطور تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد سیرت نکویی مدیران و رفتارهای مثبت سازمانی استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزارهای آماری Lisrel و SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اثر پایبندی به عهد و پیمان، دلسوزی، عدم احتجاب و حسن خلق بر رفتارهای مثبت سازمانی مثبت و معنیدار میباشد؛ اما اثر برپا داشتن حق و عدالت و شرح صدر بر رفتارهای مثبت سازمانی معنیدار نبود. در نتیجه از عوامل اثرگذار بر افزایش رفتارهای مثبت سازمانی کارکنان توجه به سیرت نکویی مدیران در دانشگاهها میباشد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سیرت نکویی مدیران بر افزایش رفتارهای مثبت سازمانی کارکنان انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 172 تن از کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان بهطور تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد سیرت نکویی مدیران و رفتارهای مثبت سازمانی استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزارهای آماری Lisrel و SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اثر پایبندی به عهد و پیمان، دلسوزی، عدم احتجاب و حسن خلق بر رفتارهای مثبت سازمانی مثبت و معنیدار میباشد؛ اما اثر برپا داشتن حق و عدالت و شرح صدر بر رفتارهای مثبت سازمانی معنیدار نبود. در نتیجه از عوامل اثرگذار بر افزایش رفتارهای مثبت سازمانی کارکنان توجه به سیرت نکویی مدیران در دانشگاهها میباشد.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1380_2e5e216111ca953c65532d5060f198dc.pdf
سیرت نکویی مدیران
رفتارهای مثبت سازمانی
دانشگاه بوعلی سینا
Managers’ amiability
Positive organizational behaviors
Bu-Ali Sina University
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
1395-10-01
5
10
29
52
10.30471/im.2016.1381
1381
scientific
بررسی نقش وحی در تصمیمگیری عقلانی−شهودی
An Examination of the Role of Revelation in Rational-intuitive Decision-making
نیما رحمانی
rahmany.nima@gmail.com
1
مربی / مرکز تحصیلات تکمیلی پیام نور تهران
پژوهش درباره تصمیمگیری، مدلهای مبتنی بر «عقلانیتِ محدود» را تأیید و از طریق ارائه مدلهای عقلانی−شهودی تلاش میشود تا شهود بهعنوان ابزاری متمم یا مکمل برای عقل معرفی گردد. مفهوم شهود در غرب نزدیک است به بداهت و بینشی موقتی که راه و روش مشخص نداشته و متفاوت با علم حضوری است. براساس نظریه تصویر، نگرشها، اخلاقیات و ایدهآلهای فردی بر تصمیمگیری شهودی مؤثر است و مذهب نیز مرجعی است که عوامل فوق را شکل میدهد. بنابراین با هدف تبیین جایگاه وحی در تصمیمگیری عقلانی−شهودی، مجموعه تعالیم و آموزههای اسلامی مبتنی بر قرآن و سنت که فرایند 9 مرحلهای تصمیمگیری عقلانی را تحت تأثیر قرار داده و بر تصمیمگیری شهودی مؤثر هستند، استخراج گردید. برای این منظور با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع تلخیصی و جهتدار، در منابع مختلف جستجو گردید که 130 گزارۀ مرتبط استخراج و براساس سه مقولۀ اعتقادات، احکام و ارزشهای اخلاقی طبقهبندی گردیدند. شهود اگر تنها در نتیجه و انتخاب راه حل بتواند عقل را حمایت کند، براساس یافتههای این تحقیق، فرد در هنگام تصمیمگیری عقلانی در تمامی مراحل آن از طریق اعتقادات، احکام و ارزشهای اسلامی هدایت میشود. تعالیم وحی همپای عقل و در نقش مصباح آن در فرایند تصمیمگیری حضور دارد و تجارب قضاوتی افراد، ارزشها و ایدهآلهای آنان را تحت تأثیر قرار میدهد.
پژوهش درباره تصمیمگیری، مدلهای مبتنی بر «عقلانیتِ محدود» را تأیید و از طریق ارائه مدلهای عقلانی−شهودی تلاش میشود تا شهود بهعنوان ابزاری متمم یا مکمل برای عقل معرفی گردد. مفهوم شهود در غرب نزدیک است به بداهت و بینشی موقتی که راه و روش مشخص نداشته و متفاوت با علم حضوری است. براساس نظریه تصویر، نگرشها، اخلاقیات و ایدهآلهای فردی بر تصمیمگیری شهودی مؤثر است و مذهب نیز مرجعی است که عوامل فوق را شکل میدهد. بنابراین با هدف تبیین جایگاه وحی در تصمیمگیری عقلانی−شهودی، مجموعه تعالیم و آموزههای اسلامی مبتنی بر قرآن و سنت که فرایند 9 مرحلهای تصمیمگیری عقلانی را تحت تأثیر قرار داده و بر تصمیمگیری شهودی مؤثر هستند، استخراج گردید. برای این منظور با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع تلخیصی و جهتدار، در منابع مختلف جستجو گردید که 130 گزارۀ مرتبط استخراج و براساس سه مقولۀ اعتقادات، احکام و ارزشهای اخلاقی طبقهبندی گردیدند. شهود اگر تنها در نتیجه و انتخاب راه حل بتواند عقل را حمایت کند، براساس یافتههای این تحقیق، فرد در هنگام تصمیمگیری عقلانی در تمامی مراحل آن از طریق اعتقادات، احکام و ارزشهای اسلامی هدایت میشود. تعالیم وحی همپای عقل و در نقش مصباح آن در فرایند تصمیمگیری حضور دارد و تجارب قضاوتی افراد، ارزشها و ایدهآلهای آنان را تحت تأثیر قرار میدهد.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1381_249c747a9a3a944a35a3d7e78e2b1b09.pdf
تصمیمگیری عقلانی
تصمیمگیری شهودی
تصمیمگیری اسلامی
Rational decision-making
Intuitive decision-making
Islamic decision-making
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
1395-10-01
5
10
53
70
10.30471/im.2016.1382
1382
scientific
الگویی برای شناسایی مؤلفههای تقوای سازمانی از دیدگاه اسلام
A Model for Identifying the Factors of Organizational Piety from the Islamic Point of View
حمیدرضا قاسمی
hr.ghasemi1382@gmail.com
1
حسین سریرپناه
sarirpanah@yahoo.com
2
مدیر گروه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
در زمینه تقوای سازمانی تاکنون مدلهایی ارائه شده است؛ اما از دیدگاه اسلام تحقیق مشخصی درباره ارائه مدل مناسبی در حوزه مدیریت و سازمان انجام نشده است. این مقاله درصدد ارائه مدلی برای تقوای سازمانی از دیدگاه اسلام است، که بدین منظور پس از مطالعه پژوهشهای پیشین و همچنین بررسی مدلهای موجود با مراجعه به 4 نفر از خبرگان متخصص مدیریت و 7 نفر متخصص معارف اسلامی، ابتدا تعداد 71 مؤلفه استخراج و سپس نسبت به اولویتسنجی مؤلفههای کارآمد و حذف 15 مؤلفه غیرمرتبط اقدام شد و در مرحله سوم 56 مؤلفه از سوی خبرگان بهعنوان مؤلفههای تقوای سازمانی از دیدگاه اسلام تعیین شد. با انتخاب اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه دولتی اراک که تعداد آنها به 503 نفر میرسد بهعنوان جامعه آماری و انتخاب 174 نفر به روش تصادفی سیستماتیک بهعنوان نمونه آماری، پرسشنامه تهیه شده به بوته آزمایش گذاشته شد. با استفاده از تحلیل عاملی 5 دسته از عوامل شناسایی گردید که طبق نظر خبرگان با عنوان «ویژگیها و استعدادهای شخصی»؛ «حسن معاشرت»؛ «اطاعت و بندگی»؛ «علم و تجربه»و «صبر» نامگذاری شدند.
در زمینه تقوای سازمانی تاکنون مدلهایی ارائه شده است؛ اما از دیدگاه اسلام تحقیق مشخصی درباره ارائه مدل مناسبی در حوزه مدیریت و سازمان انجام نشده است. این مقاله درصدد ارائه مدلی برای تقوای سازمانی از دیدگاه اسلام است، که بدین منظور پس از مطالعه پژوهشهای پیشین و همچنین بررسی مدلهای موجود با مراجعه به 4 نفر از خبرگان متخصص مدیریت و 7 نفر متخصص معارف اسلامی، ابتدا تعداد 71 مؤلفه استخراج و سپس نسبت به اولویتسنجی مؤلفههای کارآمد و حذف 15 مؤلفه غیرمرتبط اقدام شد و در مرحله سوم 56 مؤلفه از سوی خبرگان بهعنوان مؤلفههای تقوای سازمانی از دیدگاه اسلام تعیین شد. با انتخاب اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه دولتی اراک که تعداد آنها به 503 نفر میرسد بهعنوان جامعه آماری و انتخاب 174 نفر به روش تصادفی سیستماتیک بهعنوان نمونه آماری، پرسشنامه تهیه شده به بوته آزمایش گذاشته شد. با استفاده از تحلیل عاملی 5 دسته از عوامل شناسایی گردید که طبق نظر خبرگان با عنوان «ویژگیها و استعدادهای شخصی»؛ «حسن معاشرت»؛ «اطاعت و بندگی»؛ «علم و تجربه»و «صبر» نامگذاری شدند.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1382_801f12adb2d040a3078a8843ec72e155.pdf
تقوای سازمانی
مدیریت اسلامی
الگو
Organizational piety
Islamic Management
Model
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
1395-10-01
5
10
71
90
10.30471/im.2016.1383
1383
scientific
معنا و مبنای هوش فرهنگی از منظر حضرت علی(ع) و متفکران جدید
The Meaning and the Basics of Cultural Intelligence from the Viewpoint of Imam Ali (AS) and New Thinkers
عبدالرضا باقی
ar_baghi8@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا
توانایی مدیران برای کار با افرادی با فرهنگهای مختلف، تنها با شناخت تفاوتهای فرهنگی ملتها و قومیتها امکانپذیر است. یکی از سازههای جدید در علم روانشناسی و مدیریت جدید، مفهوم جدیدی به نام «هوش فرهنگی» است که بسیاری از جنبههای مورد نیاز برای فعالیت اثربخش در موقعیتهای متنوع فرهنگی را دربر میگیرد. این مقاله میکوشد ضمن اشاره به مبانی نظری هوش فرهنگی و ابعاد و معیارهای سنجش هوش فرهنگی از منظر مکاتب جدید و اندیشمندان غربی، مبانی و اصول و معنا و معیارهای هوش فرهنگی را از منظر حضرت علیj را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص سازد قلمرو و آثار و ریشههای این هوش در کلام حضرت چگونه مورد توجه قرار گرفته است؟ بررسی مذکور بیانگر این مطلب است که مقولۀ هوش فرهنگی از دیدگاه حضرت علیj عرصهای جامع و فراخ دارد که از مؤلفههای معنوی چون خدا، دین، معاد، ایمان، اخلاق و یقین تفکیکناپذیر بوده و دارای مبانی ثابت و مشخصی میباشد. این دیدگاه با نگاه ابزاری جدید به مقولۀ هوش فرهنگی که فاقد مؤلفهها و اصول و مبانی ارزشی و الهی و معنوی است در تغایر میباشد. البته این تفاوتها در تعاریف ریشه در تغایر در مبانی دارد و این تغایر نیز به نوبه خود وامدار تفاوت در منابع است.
توانایی مدیران برای کار با افرادی با فرهنگهای مختلف، تنها با شناخت تفاوتهای فرهنگی ملتها و قومیتها امکانپذیر است. یکی از سازههای جدید در علم روانشناسی و مدیریت جدید، مفهوم جدیدی به نام «هوش فرهنگی» است که بسیاری از جنبههای مورد نیاز برای فعالیت اثربخش در موقعیتهای متنوع فرهنگی را دربر میگیرد. این مقاله میکوشد ضمن اشاره به مبانی نظری هوش فرهنگی و ابعاد و معیارهای سنجش هوش فرهنگی از منظر مکاتب جدید و اندیشمندان غربی، مبانی و اصول و معنا و معیارهای هوش فرهنگی را از منظر حضرت علیj را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص سازد قلمرو و آثار و ریشههای این هوش در کلام حضرت چگونه مورد توجه قرار گرفته است؟ بررسی مذکور بیانگر این مطلب است که مقولۀ هوش فرهنگی از دیدگاه حضرت علیj عرصهای جامع و فراخ دارد که از مؤلفههای معنوی چون خدا، دین، معاد، ایمان، اخلاق و یقین تفکیکناپذیر بوده و دارای مبانی ثابت و مشخصی میباشد. این دیدگاه با نگاه ابزاری جدید به مقولۀ هوش فرهنگی که فاقد مؤلفهها و اصول و مبانی ارزشی و الهی و معنوی است در تغایر میباشد. البته این تفاوتها در تعاریف ریشه در تغایر در مبانی دارد و این تغایر نیز به نوبه خود وامدار تفاوت در منابع است.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1383_9b7b7ebb2b95b580a1175b5d4247f280.pdf
هوش فرهنگی
ارتباط میان فرهنگی
عقلانیت
هوشمندی
حضرت علی
Cultural intelligence
Intercultural communication
rationality
Intelligence
Imam Ali (AS)
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
1395-10-01
5
10
91
108
10.30471/im.2016.1384
1384
scientific
بررسی نقش هوش معنوی در رهبری تحولآفرین
An Examination of the Role of Spiritual Intelligence in Transformational Leadership
زینب سادات سجادی
szsajadi1212@gmail.com
1
پژوهشگر
اینکه انسان بتواند معنایی با ارزش در زندگی خود و برای همه جوانب آن بیابد، به یک سازه جدید از هوشمندی تحت عنوان هوش معنوی نیاز دارد. از میان موجودات تنها انسان از هوش معنوی برخوردار است. هوش معنوی یکی از اجزای اصلی و ضروری رهبری اثربخش به خصوص رهبری تحولآفرین است که بر تصمیمات راهبردی سازمان اثر میگذارد. هدف از این تحقیق بررسی نقش هوش معنوی در موفقیت رهبر تحولآفرین است. روش تحقیق در پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ جمعآوری دادهها، توصیفی−پیمایشی است. دادههای پژوهش از بین نمونه 180 نفر از کارکنان و مدیران وزارت اقتصاد و دارایی به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای جمعآوری و فرضیهها و الگوی مفهومی به ترتیب با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که الگوی مفهومی پژوهش از برازش خوبی برخوردار بوده و نقش هوش معنوی در رهبری تحولآفرین مثبت و معنادار است. با توجه به یافتههای این تحقیق میتوان نتیجه گرفت که افزایش هوش معنوی افزایش تحولآفرینی رهبری را به همراه دارد و رهبران میتوانند با به کارگیری ویژگیهای هوش معنوی بر افکار و باورهای کارکنان نفوذ کرده و پیروان خود را به سمت اهداف متعالی هدایت کنند. رهبر میتواند تغییرات اساسی را در رفتار و مدیریت خود داده و از این طریق منجر به ایجاد تحول در سازمان و تغییرات بنیادی در رفتار کارکنان شود.
اینکه انسان بتواند معنایی با ارزش در زندگی خود و برای همه جوانب آن بیابد، به یک سازه جدید از هوشمندی تحت عنوان هوش معنوی نیاز دارد. از میان موجودات تنها انسان از هوش معنوی برخوردار است. هوش معنوی یکی از اجزای اصلی و ضروری رهبری اثربخش به خصوص رهبری تحولآفرین است که بر تصمیمات راهبردی سازمان اثر میگذارد. هدف از این تحقیق بررسی نقش هوش معنوی در موفقیت رهبر تحولآفرین است. روش تحقیق در پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ جمعآوری دادهها، توصیفی−پیمایشی است. دادههای پژوهش از بین نمونه 180 نفر از کارکنان و مدیران وزارت اقتصاد و دارایی به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای جمعآوری و فرضیهها و الگوی مفهومی به ترتیب با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که الگوی مفهومی پژوهش از برازش خوبی برخوردار بوده و نقش هوش معنوی در رهبری تحولآفرین مثبت و معنادار است. با توجه به یافتههای این تحقیق میتوان نتیجه گرفت که افزایش هوش معنوی افزایش تحولآفرینی رهبری را به همراه دارد و رهبران میتوانند با به کارگیری ویژگیهای هوش معنوی بر افکار و باورهای کارکنان نفوذ کرده و پیروان خود را به سمت اهداف متعالی هدایت کنند. رهبر میتواند تغییرات اساسی را در رفتار و مدیریت خود داده و از این طریق منجر به ایجاد تحول در سازمان و تغییرات بنیادی در رفتار کارکنان شود.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1384_339bf1097bcdcc12206ae16879b345db.pdf
هوش
هوش معنوی
رهبری تحولآفرین
Intelligence
spiritual intelligence
Transformational intelligence
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
1395-10-01
5
10
109
136
10.30471/im.2016.1385
1385
scientific
اخلاق در مدیریت دانش
On the Ethical Management
حسنعلی نعمتی شمسآباد
1
ابوالفضل رحیمی گایینی
againi@rihu.ac.ir
2
ریحانه روحانی
r.rohany65@yahoo.com
3
استادیار، دانشگاه نورطوبیٰ تهران
استادیار، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
فارغ التحصیل نور طوبی
در فضای رقابتی امروز سازمانها و صاحبان مشاغل دریافتهاند که میبایست تمرکز را از منبع مادی به سمت دانش و منابع نامشهود خود منعطف کنند تا بتوانند در وضعیت موجود با رقبای خود رقابت کنند. از اینرو جهت مدیریت، استفاده درست و بهرهبرداری از این منابع نامشهود، سازمانها نیازمند بهرهگیری از مفهومی به نام مدیریت دانش هستند که استفاده از آن باعث کسب مزیت رقابتی برای آنها میشود. با کمی توجه به ماهیت خاص دانش و این مطلب که امروزه این دانش است که قدرت را تعیین میکند و قدرت در دست فرد و یا گروهی است که دانش را در اختیار دارد، مسائل اخلاقی متعددی حول محور دانش و مدیریت دانش وجود دارد. از جمله این مسائل میتوان به مواردی همچون: حفاظت از حریم خصوصی، مالکیت معنوی، محافظت از دادهها در مقابل سرقت و تحریف، اعتماد، انصاف، عدالت، صحت، دسترسپذیری، حفاظت از سرمایههای فکری، آزادی اطلاعات، حفظ امنیت ملی و... اشاره نمود. از منظر دیگر میتوان اینطور بیان کرد که مدیریت دانش مفهومیست نظاممند که به جهت اجرای موفقیتآمیز آن میبایست دیدی جامع و کلنگر داشت. به همین منظور افزون بر توجه به ویژگیهای مثبت، کاربردها و مزایای آن، میبایست به منظر دیگری از مدیریت دانش که همان مسائل اخلاقی است نیز توجه ویژه داشت. در واقع در جهان امروز اطلاعات و دانش است که مایه قدرت افراد و سازمانها هستند و هر کجا که سخن از قدرت باشد خواسته و یا ناخواسته پای اعمال خرابکارانه و غیراخلاقی نیز به میان کشیده میشود. گفتنی است که پژوهشهای متعددی به خصوص دربارۀ مسائل اخلاقی مدیریت دانش در کشورهای مختلف انجام شده است؛ اما در کشورمان، ایران، تحقیقات کمی در اینباره صورت گرفته است. با توجه به موارد بیان شده محقق در این پژوهش میکوشد تا به مطالعۀ سیستماتیک و نظاممند متون، اسناد، مقالات و کتابهای موجود در زمینه اخلاق در حوزه مدیریت دانش در ایران و سطح بینالملل بپردازد.
در فضای رقابتی امروز سازمانها و صاحبان مشاغل دریافتهاند که میبایست تمرکز را از منبع مادی به سمت دانش و منابع نامشهود خود منعطف کنند تا بتوانند در وضعیت موجود با رقبای خود رقابت کنند. از اینرو جهت مدیریت، استفاده درست و بهرهبرداری از این منابع نامشهود، سازمانها نیازمند بهرهگیری از مفهومی به نام مدیریت دانش هستند که استفاده از آن باعث کسب مزیت رقابتی برای آنها میشود. با کمی توجه به ماهیت خاص دانش و این مطلب که امروزه این دانش است که قدرت را تعیین میکند و قدرت در دست فرد و یا گروهی است که دانش را در اختیار دارد، مسائل اخلاقی متعددی حول محور دانش و مدیریت دانش وجود دارد. از جمله این مسائل میتوان به مواردی همچون: حفاظت از حریم خصوصی، مالکیت معنوی، محافظت از دادهها در مقابل سرقت و تحریف، اعتماد، انصاف، عدالت، صحت، دسترسپذیری، حفاظت از سرمایههای فکری، آزادی اطلاعات، حفظ امنیت ملی و... اشاره نمود. از منظر دیگر میتوان اینطور بیان کرد که مدیریت دانش مفهومیست نظاممند که به جهت اجرای موفقیتآمیز آن میبایست دیدی جامع و کلنگر داشت. به همین منظور افزون بر توجه به ویژگیهای مثبت، کاربردها و مزایای آن، میبایست به منظر دیگری از مدیریت دانش که همان مسائل اخلاقی است نیز توجه ویژه داشت. در واقع در جهان امروز اطلاعات و دانش است که مایه قدرت افراد و سازمانها هستند و هر کجا که سخن از قدرت باشد خواسته و یا ناخواسته پای اعمال خرابکارانه و غیراخلاقی نیز به میان کشیده میشود. گفتنی است که پژوهشهای متعددی به خصوص دربارۀ مسائل اخلاقی مدیریت دانش در کشورهای مختلف انجام شده است؛ اما در کشورمان، ایران، تحقیقات کمی در اینباره صورت گرفته است. با توجه به موارد بیان شده محقق در این پژوهش میکوشد تا به مطالعۀ سیستماتیک و نظاممند متون، اسناد، مقالات و کتابهای موجود در زمینه اخلاق در حوزه مدیریت دانش در ایران و سطح بینالملل بپردازد.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1385_1f561e8ecdd4115144be0adfeaaba529.pdf
اخلاق
اخلاق سازمانی
مدیریت دانش
معضلات اخلاقی
Ethics
Organizational ethics
knowledge management
Ethical problems
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
1395-10-01
5
10
137
160
10.30471/im.2016.1386
1386
scientific
به سوی چارچوبی برای مطالعه مدیریت دولتی اسلامی بخش 2: مضامین کلیدی و چارچوب پیشنهادی
Towards a framework for the study of Islamic Public Management
Part 2: Key Concepts and the suggested Framework
حسن دانایی فرد
hdanaee@modares.ac.ir
1
استاد دانشگاه تربیت مدرس
اولین پرسش که روبهروی دانشپژوهان حوزههای مطالعاتی مطرح میشود آن است که چه چیزی را مطالعه کنند؟ دانشپژوهان حوزه مدیریتِ دولتیِ اسلامی نیز با این پرسش روبهرو هستند. از اینرو ترسیم حوزههای مطالعاتی در رشتههای مختلف از جمله دغدغههای بسیاری از دانشمندانی است که در حوزههای فرانظری کار میکنند. در این مقاله نویسنده میکوشد چارچوب مفهومی نقشه مطالعاتی مدیریت دولتی اسلامی را تریسم کند. در پایان چالشهای کلیدی فرای روی تولید دانش در این حوزه واکاوی شده است.
اولین پرسش که روبهروی دانشپژوهان حوزههای مطالعاتی مطرح میشود آن است که چه چیزی را مطالعه کنند؟ دانشپژوهان حوزه مدیریتِ دولتیِ اسلامی نیز با این پرسش روبهرو هستند. از اینرو ترسیم حوزههای مطالعاتی در رشتههای مختلف از جمله دغدغههای بسیاری از دانشمندانی است که در حوزههای فرانظری کار میکنند. در این مقاله نویسنده میکوشد چارچوب مفهومی نقشه مطالعاتی مدیریت دولتی اسلامی را تریسم کند. در پایان چالشهای کلیدی فرای روی تولید دانش در این حوزه واکاوی شده است.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1386_41eb38ff2fa436e7cd47649d20cc377b.pdf
مدیریت دولتی اسلامی
نقشه مفهومی
حوزههای مطالعاتی
تولید دانش
Islamic Public Management
Conceptual map
Fields of study
Production of knowledge