per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
1395-05-01
5
شماره 8و9
5
28
10.30471/im.2016.1327
1327
scientific
تبیین طرح کلی دانش مدیریت اسلامی
Knowledge of Islamic management: a complete plan representation
سیدصدرالدین حسینی مشهدی
hosseini.mgt@gmail.com
1
محمدمهدی حسینزاده
mn.zadeh@gmail.com
2
کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت دولتی و سیاستگذاری عمومی و مدرس دانشگاه امام صادق
کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق
مدیریت اسلامی واجد معانی، مفاهیم و تعاریف گوناگونی است که هر محققی از ظن خود بخشی از آن را روشن ساخته است. آنچه بهطور غالب در تحقیقات مرسوم مغفول مانده، بررسی این دانش از حیث موضوع، هدف و روش است. در این مقاله پس از بررسی معنای مدیریت، اسلام، علم و دانش، لزوم ارتباط اسلام و مدیریت از دو منظر انتظار از دین و دانش مدیریت بررسی شد و سپس براساس تعریف برگزیده مدیریت اسلامی، ماهیت میانرشتهای آن تبیین گردید. نتیجه بررسیها گویای آن است که این دانش از سویی متکی بر دانش عقلایی و از سوی دیگر برآمده از علم تجربی است، موضوع آن سازمان است و هدف آن بهرهوری سازمان در طول هدف خلقت و روش آن در دیالیکتیک میان دانش و علم تجربی هویت مییابد، مدیریت ژاپنی نمونهای موفق از تبدیل گزارههای یک مکتب فکری و فرهنگی به گزارههای علمی و تجربهپذیر است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که سبکها و روشهای مبتنی بر مکتب، سازنده اصول نظری کاربردی دانش مدیریت اسلامی است و برای دستیابی به آن باید از مکتب مدیریت اسلامی (جنبه ذهنی) به علم مدیریت اسلامی (جنبه عینی) در رفت و برگشت بود. مجموعهای که در نهایت از این سیر حاصل میشود را میتوان دانش مدیریت اسلامی نامید. از اینرو مقاله پیش رو در مجموع تبیینی است از طرح کلی دانش مدیریت اسلامی که از منظر دانش، علم و مکتب مورد تدقیق قرار گرفته است.
مدیریت اسلامی واجد معانی، مفاهیم و تعاریف گوناگونی است که هر محققی از ظن خود بخشی از آن را روشن ساخته است. آنچه بهطور غالب در تحقیقات مرسوم مغفول مانده، بررسی این دانش از حیث موضوع، هدف و روش است. در این مقاله پس از بررسی معنای مدیریت، اسلام، علم و دانش، لزوم ارتباط اسلام و مدیریت از دو منظر انتظار از دین و دانش مدیریت بررسی شد و سپس براساس تعریف برگزیده مدیریت اسلامی، ماهیت میانرشتهای آن تبیین گردید. نتیجه بررسیها گویای آن است که این دانش از سویی متکی بر دانش عقلایی و از سوی دیگر برآمده از علم تجربی است، موضوع آن سازمان است و هدف آن بهرهوری سازمان در طول هدف خلقت و روش آن در دیالیکتیک میان دانش و علم تجربی هویت مییابد، مدیریت ژاپنی نمونهای موفق از تبدیل گزارههای یک مکتب فکری و فرهنگی به گزارههای علمی و تجربهپذیر است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که سبکها و روشهای مبتنی بر مکتب، سازنده اصول نظری کاربردی دانش مدیریت اسلامی است و برای دستیابی به آن باید از مکتب مدیریت اسلامی (جنبه ذهنی) به علم مدیریت اسلامی (جنبه عینی) در رفت و برگشت بود. مجموعهای که در نهایت از این سیر حاصل میشود را میتوان دانش مدیریت اسلامی نامید. از اینرو مقاله پیش رو در مجموع تبیینی است از طرح کلی دانش مدیریت اسلامی که از منظر دانش، علم و مکتب مورد تدقیق قرار گرفته است.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1327_3b00e90c0cf390aed409f1b6af737999.pdf
مدیریت
اسلام
دانش مدیریت اسلامی
مدیریت تطبیقی
تحقق عملی
تحقق نظری
Management
Islam
science of Islamic management
comparative
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
1395-05-01
5
شماره 8و9
29
50
10.30471/im.2016.1335
1335
scientific
تبیین ارتباط میان گزارههای اسلام و گزارههای مدیریت
Explaining the Relation between Statements of Islam and Statements of Management
کمیل رودی
komeilroudi@gmail.com
1
علی نقی امیری
anamiri@ut.ac.ir
2
رضا برنجکار
berenjkar@ut.ac.ir
3
علی اصغر پورعزت
pourezzat@ut.ac.ir
4
دانشجو دکترای مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی پردیس فارابی دانشگاه تهران
عضو هیات علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران
عضو هیات علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
تقریرهای متفاوتی از مدیریت اسلامی، به عنوان جلوه ای از تولید علم دینی شده است. مدیریت اسلامی ترکیبی از مدیریت (به عنوان علم) و اسلام (به عنوان دین) را شکل می دهد که هر کدام، پشتوانه ای به وسعت یک کتابخانه از موضوعات و نظریه ها دارند. در این مقاله تلاش شده است از دیدگاهی نو، پنجره ای جدید به موضوع رابطه اسلام و مدیریت پرداخته شود. در این دیدگاه، گزاره های دین و علم، از لحاظ کشفی و اعتباری بودن مورد بررسی قرار می گیرد و سپس چگونگی ارتباط آنها تبیین می شود. نتیجه اینکه در حوزه گزاره های کشفی، دستاوردهای یقینی بشری و دستاوردهای دینی تعارضی ندارد. عقل خود یکی از منابع دین است و آنچه عقل بدان می رسد، دینی است. از سوی دیگر، از آنجا که وحی، دانشی یقینی است بر دستاوردهای عقلی بشری – که خطا در آن راه دارد- سلطه دارد. در حوزه گزاره های اعتباری، اخلاق و فقه (گزارههای اعتباری دین) به عنوان قانون ِرفتار و اقدام فردی و اجتماعی بر گزارههای اعتباری دانش مدیریت و یک مدیر حاکم است. چارچوب گزاره های اعتباری اسلام منطقه موجهی را شکل می دهد که مدیر می تواند در آن منطقه مسیرهای متفاوتی را برگزیند. بهینگی گزاره اعتبار شده، برآمده از سایر متغیّرهایی است که مدیر در پردازش خود برای تدوین گزاره اعتباری در نظر می گیرد. نتیجه این دیدگاه آن است که مدیریت اسلامی، مدیریتی مبتنی بر حقیقت (گزاره های کشفی اسلام) و در چارچوب شریعت (گزاره های اعتباری اسلام) است.
تقریرهای متفاوتی از مدیریت اسلامی، به عنوان جلوه ای از تولید علم دینی شده است. مدیریت اسلامی ترکیبی از مدیریت (به عنوان علم) و اسلام (به عنوان دین) را شکل می دهد که هر کدام، پشتوانه ای به وسعت یک کتابخانه از موضوعات و نظریه ها دارند. در این مقاله تلاش شده است از دیدگاهی نو، پنجره ای جدید به موضوع رابطه اسلام و مدیریت پرداخته شود. در این دیدگاه، گزاره های دین و علم، از لحاظ کشفی و اعتباری بودن مورد بررسی قرار می گیرد و سپس چگونگی ارتباط آنها تبیین می شود. نتیجه اینکه در حوزه گزاره های کشفی، دستاوردهای یقینی بشری و دستاوردهای دینی تعارضی ندارد. عقل خود یکی از منابع دین است و آنچه عقل بدان می رسد، دینی است. از سوی دیگر، از آنجا که وحی، دانشی یقینی است بر دستاوردهای عقلی بشری – که خطا در آن راه دارد- سلطه دارد. در حوزه گزاره های اعتباری، اخلاق و فقه (گزارههای اعتباری دین) به عنوان قانون ِرفتار و اقدام فردی و اجتماعی بر گزارههای اعتباری دانش مدیریت و یک مدیر حاکم است. چارچوب گزاره های اعتباری اسلام منطقه موجهی را شکل می دهد که مدیر می تواند در آن منطقه مسیرهای متفاوتی را برگزیند. بهینگی گزاره اعتبار شده، برآمده از سایر متغیّرهایی است که مدیر در پردازش خود برای تدوین گزاره اعتباری در نظر می گیرد. نتیجه این دیدگاه آن است که مدیریت اسلامی، مدیریتی مبتنی بر حقیقت (گزاره های کشفی اسلام) و در چارچوب شریعت (گزاره های اعتباری اسلام) است.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1335_a4b9d6e30f3998fc9204023c86d74138.pdf
گزاره های کشفی
گزاره های اعتباری
اسلام
مدیریت
Descriptive Statements
Prescriptive Statements
Islam
Management
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
1395-05-01
5
شماره 8و9
51
74
10.30471/im.2016.1328
1328
scientific
بررسی رابطه بین سبک رهبری کریمانه و یادگیری سازمانی با تأکید بر فراموشی سازمانی هدفمند
Investigating the effect of generously Leadership Style on Organizational learning with emphasis on purposeful organizational forgetting
ابراهیم رجب پور
ebrahimrajabpour@yahoo.com
1
سعید شاکری
saeed.shakeri84@gmail.com
2
دانشگاه تهران
امور مالیاتی شیراز
سرعت فزآینده انتقال اطلاعات و محیط متلاطم کنونی اهمیت مدیریت اطلاعات در سازمانها را دوچندان کرده است. از اینرو، هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین سبک رهبری کریمانه و یادگیری سازمانی با تأکید بر فراموشی هدفمند میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شرکت نفت و گاز پارس میباشد که حجم نمونه 210 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده بوده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه 32 سوالی محققساخته میباشد. روایی پرسشنامه از نظر صوری و محتوایی مورد بررسی قرار گرفته و پایایی آن نیز با اجرای آزمایشی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، برابر با 88/0 بدست آمده است. برای سنجش فرضیهها و تأثیر مفاهیم مورد بررسی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند، که مؤلفه نرمش و رفق رهبری کریمانه نسبت به مؤلفه شدت عمل آن، تأثیر بیشتری بر یادگیری سازمانی دارد. همچنین نتایج بیانگر آن است که فرضیههای پژوهش (رابطه بین رهبری کریمانه و فراموشی سازمانی هدفمند؛ رابطه بین رهبری کریمانه و یادگیری سازمانی؛ رابطه بین فراموشی سازمانی هدفمند و یادگیری سازمانی) مورد تأیید قرار گرفت و این روابط مستقیم و معنادار میباشند.
سرعت فزآینده انتقال اطلاعات و محیط متلاطم کنونی اهمیت مدیریت اطلاعات در سازمانها را دوچندان کرده است. از اینرو، هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین سبک رهبری کریمانه و یادگیری سازمانی با تأکید بر فراموشی هدفمند میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شرکت نفت و گاز پارس میباشد که حجم نمونه 210 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده بوده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه 32 سوالی محققساخته میباشد. روایی پرسشنامه از نظر صوری و محتوایی مورد بررسی قرار گرفته و پایایی آن نیز با اجرای آزمایشی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، برابر با 88/0 بدست آمده است. برای سنجش فرضیهها و تأثیر مفاهیم مورد بررسی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند، که مؤلفه نرمش و رفق رهبری کریمانه نسبت به مؤلفه شدت عمل آن، تأثیر بیشتری بر یادگیری سازمانی دارد. همچنین نتایج بیانگر آن است که فرضیههای پژوهش (رابطه بین رهبری کریمانه و فراموشی سازمانی هدفمند؛ رابطه بین رهبری کریمانه و یادگیری سازمانی؛ رابطه بین فراموشی سازمانی هدفمند و یادگیری سازمانی) مورد تأیید قرار گرفت و این روابط مستقیم و معنادار میباشند.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1328_e7c384c430f87aec1e26d8f586409d20.pdf
رهبری
رهبری کریمانه
فراموشی سازمانی هدفمند
یادگیری سازمانی
مدلسازی معادلات ساختاری
Leadership
generously leadership
purposeful organizational forgetting
organizational learning
Structural equation modeling
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
1395-05-01
5
شماره 8و9
75
102
10.30471/im.2016.1329
1329
scientific
قواعد ساده رفتار از منظر قرآن کریم (مطالعه موردی سوره بقره): کاربست در سازمان و مدیریت
Simple Rules of Behavior From the Perspective of Holy Quran (Case Study of Baqara Sura): Application in Organization and Management
جعفر ترک زاده
djt2891@gmail.com
1
زینب پیروی نژاد
z.p2217@gmail.com
2
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
دانشجوی دکترای دانشگاه شیراز
در محیط متنوع، پیچیده و متغیر امروزی که از سازمانها به عنوان سیستمهای پیچیده سازوارشونده یاد میشود، اهمیت بومی سازی نظریهها و گفتمانهای مدیریت سازمان، برای مواجهه با عناصر و کنشگرهای متعدد و متکثر محیطی و غلبه بر آنها با کشف قوانینی که نیازمند صرف کمترین هزینه و دستیابی به بیشترین اثربخشی باشد، به مراتب بیشتر احساس میشود. برای پیشبرد چنین رویکردی، تاکید بر قواعد لایزال الهی، دست آویز مستحکمی جهت تحقق هدف به شمار میرود. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف کشف قواعد ساده رفتاری مدیریت در سازمانها از منظر قرآن کریم، به مداقه و کاوش در آیات سوره مبارکه بقره با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی و جستجوی ادات شرط، ادات تعلیل، ادات رجاء و ادات تفریع پرداخت. براین اساس، نگارندگان به 8 قاعده رفتاری ساده مشتمل بر قواعد "هدایت"، "پیروی"، "مجازات"، "ظلم ستیزی"، "لطف"، "پاداش"، "سپاس و قدردانی" و "وضع قوانین و تابعیت دستورات الهی" دست یافتند. در نهایت، با به کارگیری مضامین نهفته در هر آیه، به بیان دلالتهای کاربردی آنها در سازمانها پرداخته شد. این پژوهش میتواند علاوه بر توسعه دانش نظری موجود، نقش موثری در راستای اسلامی شدن سازمانها و متناسب سازی با فضای بومی کشور ایفا نماید.
در محیط متنوع، پیچیده و متغیر امروزی که از سازمانها به عنوان سیستمهای پیچیده سازوارشونده یاد میشود، اهمیت بومی سازی نظریهها و گفتمانهای مدیریت سازمان، برای مواجهه با عناصر و کنشگرهای متعدد و متکثر محیطی و غلبه بر آنها با کشف قوانینی که نیازمند صرف کمترین هزینه و دستیابی به بیشترین اثربخشی باشد، به مراتب بیشتر احساس میشود. برای پیشبرد چنین رویکردی، تاکید بر قواعد لایزال الهی، دست آویز مستحکمی جهت تحقق هدف به شمار میرود. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف کشف قواعد ساده رفتاری مدیریت در سازمانها از منظر قرآن کریم، به مداقه و کاوش در آیات سوره مبارکه بقره با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی و جستجوی ادات شرط، ادات تعلیل، ادات رجاء و ادات تفریع پرداخت. براین اساس، نگارندگان به 8 قاعده رفتاری ساده مشتمل بر قواعد "هدایت"، "پیروی"، "مجازات"، "ظلم ستیزی"، "لطف"، "پاداش"، "سپاس و قدردانی" و "وضع قوانین و تابعیت دستورات الهی" دست یافتند. در نهایت، با به کارگیری مضامین نهفته در هر آیه، به بیان دلالتهای کاربردی آنها در سازمانها پرداخته شد. این پژوهش میتواند علاوه بر توسعه دانش نظری موجود، نقش موثری در راستای اسلامی شدن سازمانها و متناسب سازی با فضای بومی کشور ایفا نماید.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1329_4155239bff8c170ded3f44dc99db1059.pdf
قرآن کریم
مدیریت اسلامی
رفتار سازمانی
قواعد رفتاری
سیستم پیچیده سازوارشونده
Holy Quran
Islamic Management
organizational behavior
Behavioral rules
Adoptive complex system
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
1395-05-01
5
شماره 8و9
103
132
10.30471/im.2016.1330
1330
scientific
بررسی کاربست روایات نقصان عقل در موضوع مدیریت زنان
Investigation of the application of wisdom deficiency of women management
علی آقا پیروز
a.pirooz@iict.ac.ir
1
پژوهشگاه
آیا ورود به مدیریت های کلان برای زنان جایز است یا خیر؟ برخی فقهاء ورود زنان را به سطوح کلان مدیریتی جایز ندانسته و منکر ولایت زنان هستند یکی از دلایل آنها ، روایات نقصان عقل زنان است آیا این روایات ظرفیت کاربست برای منع زنان از پذیرش مدیریت های کلان را دارد یا خیر؟آیا با استناد به این روایات می توان شایستگی زنان را برای مدیریت های کلان زیر سوال برد؟ بابهره گیری از روش اجتهاد مشخص می شود که این روایات تماماً مشکل سندی دارند و به لحاظ دلالی نیز حامل دیدگاه های متعددی در باره نقصان هستند, برخی دلالت روایت را محدود به زنان خاصی دانسته، و برخی نیز پدیده نقصان را مربوط به شرایط خاص اجتماعی زمان صدور حدیث می دانند برخی مراد از عقل را عقل نظری و برخی نیز عقل عملی می دانند و برخی عقل تجربی را متعلق نقصان گرفته و برخی متعلق نقصان را عقل ذاتی در اداره شئون خانوادگی و اجتماعی گرفته اند، عده ای متعلق نقصان را تعقل دانسته و برخی در معنای روایات توقف کرده و برخی نیز روایات را جدلی دانسته اند و ... باید از نگاه تک بعدی به این موضوع پرهیز کرد و روایات نقصان را در دایره وسیع تر و پازل بزرگتری به صورت نظام مند مورد توجه قرار داد و با توجه به روایات منع اطاعت از زنان,
آیا ورود به مدیریت های کلان برای زنان جایز است یا خیر؟ برخی فقهاء ورود زنان را به سطوح کلان مدیریتی جایز ندانسته و منکر ولایت زنان هستند یکی از دلایل آنها ، روایات نقصان عقل زنان است آیا این روایات ظرفیت کاربست برای منع زنان از پذیرش مدیریت های کلان را دارد یا خیر؟آیا با استناد به این روایات می توان شایستگی زنان را برای مدیریت های کلان زیر سوال برد؟ بابهره گیری از روش اجتهاد مشخص می شود که این روایات تماماً مشکل سندی دارند و به لحاظ دلالی نیز حامل دیدگاه های متعددی در باره نقصان هستند, برخی دلالت روایت را محدود به زنان خاصی دانسته، و برخی نیز پدیده نقصان را مربوط به شرایط خاص اجتماعی زمان صدور حدیث می دانند برخی مراد از عقل را عقل نظری و برخی نیز عقل عملی می دانند و برخی عقل تجربی را متعلق نقصان گرفته و برخی متعلق نقصان را عقل ذاتی در اداره شئون خانوادگی و اجتماعی گرفته اند، عده ای متعلق نقصان را تعقل دانسته و برخی در معنای روایات توقف کرده و برخی نیز روایات را جدلی دانسته اند و ... باید از نگاه تک بعدی به این موضوع پرهیز کرد و روایات نقصان را در دایره وسیع تر و پازل بزرگتری به صورت نظام مند مورد توجه قرار داد و با توجه به روایات منع اطاعت از زنان,
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1330_8847918778401c4fba339fe65f8d9581.pdf
نقصان عقل
تعقل زنان
عقل تدبیری
مدیریت زنان
deficiency of wisdom
women thoughtfulness
contriving wisdom
women management
women Vellayah
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
1395-05-01
5
شماره 8و9
133
160
10.30471/im.2016.1331
1331
scientific
تحلیل مبانی انسان شناسی پارادایم های جامعه شناختی سازمان و مدیریت از منظر اندیشه های علامه طباطبایی(ره)
analysis of Anthropological Foundations of sociological paradigms in terms of organization and management ideas of Allameh Tabatabai (ra)
احسان رحیمی خورزوقی
erahimikh@gmail.com
1
اسدالله گنجعلی
asad_ganjali@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق ع
عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلام
این مقاله در صدد تحلیل مبانی انسان شناختی پارادایم های جامعه شناختی سازمان و مدیریت براساس نظریات علامه طباطبایی(ره) و نقش آن در راستای شکل گیری پارادایم مدیریت اسلامی است. داده های این تحقیق با روش کتابخانه ای جمع آوری و با روش تحلیل مضمون بررسی شده اند. پس از ارائه گزاره های انسان شناسانه پارادایم های جامعه شناختی براساس تقسیم بندی بوریل و مورگان، گزاره های استنباط شده از اندیشه های علامه طباطبایی(ره) پیرامون انسان، در قالب دو زاویه تحلیلی "وجودی" و "ماهوی": ارائه شده است. در انتها، گزاره های استنباط شده از اندیشه های علامه طباطبایی(ره) در چهار دسته با گزاره های انسان شناختی پارادایم های جامعه شناختی سازمان و مدیریت نسبت سنجی شده که عبارتنداز:1- گزاره های تأسیسی بدیع 2- گزاره های تأییدکننده 3- گزاره های تأسیسی متضاد4- گزاره های تکمیل کننده. در انتها مبانی انسان شناسی پارادایم های چهارگانه از منظر انسان شناسی حاصل از بررسی های انجام شده از منظر علامه طباطبایی(ره) مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که از منظر انسان شناسی علامه طباطبایی(ره) نگاه پارادایم های جامعه شناختی سازمان و مدیریت اولا از زاویه تحلیل ماهوی بوده و ثانیا از ساحت طبیعت مادی انسان فراتر نرفته است. در نتیجه زاویه تحلیل وجودی و نیز بعد اول و سوم از زاویه تحلیل ماهوی انسان، دارای قابلیت ممتازی برای شکل گیری پارادایم مدیریت اسلامی می باشند.
این مقاله در صدد تحلیل مبانی انسان شناختی پارادایم های جامعه شناختی سازمان و مدیریت براساس نظریات علامه طباطبایی(ره) و نقش آن در راستای شکل گیری پارادایم مدیریت اسلامی است. داده های این تحقیق با روش کتابخانه ای جمع آوری و با روش تحلیل مضمون بررسی شده اند. پس از ارائه گزاره های انسان شناسانه پارادایم های جامعه شناختی براساس تقسیم بندی بوریل و مورگان، گزاره های استنباط شده از اندیشه های علامه طباطبایی(ره) پیرامون انسان، در قالب دو زاویه تحلیلی "وجودی" و "ماهوی": ارائه شده است. در انتها، گزاره های استنباط شده از اندیشه های علامه طباطبایی(ره) در چهار دسته با گزاره های انسان شناختی پارادایم های جامعه شناختی سازمان و مدیریت نسبت سنجی شده که عبارتنداز:1- گزاره های تأسیسی بدیع 2- گزاره های تأییدکننده 3- گزاره های تأسیسی متضاد4- گزاره های تکمیل کننده. در انتها مبانی انسان شناسی پارادایم های چهارگانه از منظر انسان شناسی حاصل از بررسی های انجام شده از منظر علامه طباطبایی(ره) مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که از منظر انسان شناسی علامه طباطبایی(ره) نگاه پارادایم های جامعه شناختی سازمان و مدیریت اولا از زاویه تحلیل ماهوی بوده و ثانیا از ساحت طبیعت مادی انسان فراتر نرفته است. در نتیجه زاویه تحلیل وجودی و نیز بعد اول و سوم از زاویه تحلیل ماهوی انسان، دارای قابلیت ممتازی برای شکل گیری پارادایم مدیریت اسلامی می باشند.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1331_9d0aab871be3b88a35d4f74a9da5b223.pdf
مدیریت
علامه طباطبایی(ره)
انسان شناسی
پارادایم
اسلام
Management
Allameh Tabatabai (RA)
Anthropology
the paradigm of Islam
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
0621-03-23
5
شماره 8و9
161
180
10.30471/im.2016.1332
1332
scientific
پیامدهای کارآمدی در قوه قضائیه از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
The Consequences of the Effectiveness in the Judiciary in the Views of Imam Khomeini (P.B.U.H) and Imam Khamenei (MAY GOD LENGTHEN HIS LIFE)
مجید زین الدینی
zeineddini@yahoo.com
1
علی فرهی
dr_farrahi@yahoo.com
2
محمدرضا سلطانی
mrs_soltan@yahoo.com
3
مدرس دانشگاه افسری امام علی (ع)
دانشیار دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشکده مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه جامع امام حسین (ع)
معیار کارآمدی درجۀ صلابت و استحکام مدیریتی سازمانها را به نمایش میگذارد. کم و کیف عیار این شاخص پیامدهای گستردهای را در داخل و خارج از قوه قضائیه به همراه خواهد داشت. مقاله حاضر در پی آن است که با استفاده از روش نظریۀ دادهبنیاد به تجزیه و تحلیل گفتمانهای امام خمینیe و امام خامنهای (مدظلهالعالی) بپردازد و پیامدهای کارآمدی را از منظر این دو بزرگوار به تصویر کشد. بر این اساس، رهنمودهای این بزرگواران به صورت تمامخوانی مطالعه و با روش نمونهگیری باز متون منتخب از شیوه کدگذاری باز، به شکل تحلیل جزء به جزء، تعداد 637 کد، 77 زیرمفهوم، 47 مفهوم و 5 مقوله شناسایی شد. نتایج تحقیق، گویای آن است که عمدهترین پیامدهای کارآمدی قوه قضائیه از دیدگاه امام راحلe و مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) شامل؛ پیشگیری از جرم، احساس امنیت، اعتماد مردم، توسعه و تعالی قوه قضائیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
معیار کارآمدی درجۀ صلابت و استحکام مدیریتی سازمانها را به نمایش میگذارد. کم و کیف عیار این شاخص پیامدهای گستردهای را در داخل و خارج از قوه قضائیه به همراه خواهد داشت. مقاله حاضر در پی آن است که با استفاده از روش نظریۀ دادهبنیاد به تجزیه و تحلیل گفتمانهای امام خمینیe و امام خامنهای (مدظلهالعالی) بپردازد و پیامدهای کارآمدی را از منظر این دو بزرگوار به تصویر کشد. بر این اساس، رهنمودهای این بزرگواران به صورت تمامخوانی مطالعه و با روش نمونهگیری باز متون منتخب از شیوه کدگذاری باز، به شکل تحلیل جزء به جزء، تعداد 637 کد، 77 زیرمفهوم، 47 مفهوم و 5 مقوله شناسایی شد. نتایج تحقیق، گویای آن است که عمدهترین پیامدهای کارآمدی قوه قضائیه از دیدگاه امام راحلe و مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) شامل؛ پیشگیری از جرم، احساس امنیت، اعتماد مردم، توسعه و تعالی قوه قضائیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1332_5286e217fdcaf9feab2cbddcd9062d31.pdf
کارآمدی
پیامدهای کارآمدی
قوه قضائیه
نظریهپردازی دادهبنیاد
Efficiency
Consequences of Efficacy
the Judiciary
grounded theory
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
1395-05-01
5
شماره 8و9
181
202
10.30471/im.2016.1333
1333
scientific
الگوی اثربخشی آموزه های اسلام با رویکرد تحلیلی چشم انداز پردازی در آینده پژوهی تبادل اطلاعات
The Effectiveness Model of the Teachings of Islam with the Analytical Approach Landscape Architectural in Futures Study of Exchange Information
محمد شتا بدرا
shetabadra14@gmail.com
1
پژوهشگر جامعة المصطفی العالمیة
نیاز جامعه در دوره گذر به سمت فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی، فتح بابی مهم برای مقوله تبادل اطلاعات است، که در انتقال علم به منظور تولید، توزیع و نهادینهسازی علم در دنیای نامتوازن امروز، ضرورتی لازم به نظر میرسد. فناوریهای جدید اطلاعاتی و دگرگونیهای ناشی از آن به میزان زیادی سطح خدمات فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی را گسترش داده است. این انقلاب اخیر چالشهای زیادی را در پی دارد، و قلمرو شکل-گیری امور انسانی را عمیقاً تغییر میدهد. با استفاده از ابزارهای علم آیندهپژوهی (مطالعات آینده)، میتوان الگوهایی که اسلام در این زمینه ارائه میدهد را بیانگر نمونه کاملی از تعالی در ارتباطات اجتماعی دانست، و برنامهریزیهای لازم را برای نیل به این الگوها انجام داد، که در این پژوهش با رویکردی تحلیلی و مبتنی بر چشمانداز پردازی با روش استقرای تام، فرضیه استقلال یا وابستگی آموزههای دین مبین اسلام و آینده تبادل اطلاعات و تأثیر این دو بر یکدیگر مورد آزمون قرار گرفته است؛ برای این منظور نمونهای به حجم 117 نفر از مدیران و کارکنان شاغل در محیطهای مختلف کاری و با سطح تحصیلات متفاوت در نظر گرفته شد، و دادهها مورد تحلیل آماری قرار گرفت. در نهایت وابستگی دو متغیر آموزههای دینی و تبادل اطلاعات در سطح اطمینان 99% به طرفیت تأثیر آموزههای اسلام بر تبادل اطلاعات، تأیید شد. لذا پیشنهاد میگردد با توجه به آینده پیشرو، که نمایشگر دنیایی جدید است، آموزههای دین مبین در تمام سطوح و لایههای خرد و کلان سازمانی، اجتماعی و فضای مجازی مورد عنایت جدی قرار گیرد.
نیاز جامعه در دوره گذر به سمت فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی، فتح بابی مهم برای مقوله تبادل اطلاعات است، که در انتقال علم به منظور تولید، توزیع و نهادینهسازی علم در دنیای نامتوازن امروز، ضرورتی لازم به نظر میرسد. فناوریهای جدید اطلاعاتی و دگرگونیهای ناشی از آن به میزان زیادی سطح خدمات فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی را گسترش داده است. این انقلاب اخیر چالشهای زیادی را در پی دارد، و قلمرو شکل-گیری امور انسانی را عمیقاً تغییر میدهد. با استفاده از ابزارهای علم آیندهپژوهی (مطالعات آینده)، میتوان الگوهایی که اسلام در این زمینه ارائه میدهد را بیانگر نمونه کاملی از تعالی در ارتباطات اجتماعی دانست، و برنامهریزیهای لازم را برای نیل به این الگوها انجام داد، که در این پژوهش با رویکردی تحلیلی و مبتنی بر چشمانداز پردازی با روش استقرای تام، فرضیه استقلال یا وابستگی آموزههای دین مبین اسلام و آینده تبادل اطلاعات و تأثیر این دو بر یکدیگر مورد آزمون قرار گرفته است؛ برای این منظور نمونهای به حجم 117 نفر از مدیران و کارکنان شاغل در محیطهای مختلف کاری و با سطح تحصیلات متفاوت در نظر گرفته شد، و دادهها مورد تحلیل آماری قرار گرفت. در نهایت وابستگی دو متغیر آموزههای دینی و تبادل اطلاعات در سطح اطمینان 99% به طرفیت تأثیر آموزههای اسلام بر تبادل اطلاعات، تأیید شد. لذا پیشنهاد میگردد با توجه به آینده پیشرو، که نمایشگر دنیایی جدید است، آموزههای دین مبین در تمام سطوح و لایههای خرد و کلان سازمانی، اجتماعی و فضای مجازی مورد عنایت جدی قرار گیرد.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1333_f0809cd65b713598366b24bf1341a195.pdf
آموزه های اسلام
تبادل اطلاعات
چشم انداز پردازی
آینده پژوهی
Islamic Doctrine
Information Exchange
Vision Processing
Futures Study
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
2981-1171
1395-05-01
5
شماره 8و9
203
232
10.30471/im.2016.1334
1334
scientific
طراحی الگوی فرهنگ انسان محور یکی از نهادهای انقلاب اسلامی
Culture model of human-centered design is one of the institutions of the Islamic Revolution
محمد محمدیان
dr-mohammadian@outlook.com
1
محمد ابراهیم سنجقی
yadollah46@yahoo.com
2
محمدرضا سلطانی
mrs_soltan@yahoo.com
3
دانشجو
مدرس
مدرس
یکی از ویژگیهای برجسته نهادهای انقلاب اسلامی برخورداری از فرهنگ انسان محور است. فرهنگ انسان محور مجموعهای از سرمایه فکری و ارزشی است که در رفتار اجتماعی اثر می گذارد. هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی الگوی فرهنگ انسان محور یکی از نهادهای انقلاب اسلامی است. روش تحقیق توصیفی از نوع کیفی و کمی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران عالی سازمان در حوزه فرهنگ سازمانی است و نمونه به تعداد 14 نفر به روش هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق پرسش نامه (محقق ساخته) طی چهار مرحله به روش فازی دلفی با استفاده از آزمون های آماری شاخصیابی و سپس اعتباریابی شد. سپس اعتبار الگو با استفاده از نظر خبرگان بررسی و تایید شد و پایایی آن با استفاده از انحراف معیار0.392 به دست آمد. الگوی فرهنگ انسان محور متناظر با بعد رفتاری در چهار مولفه: الف- شاکله وجودی(4.50)، ب- آموزش و توانمندسازی(4.58)، ج- روابط انسانی (4.64) د- رهبری و هدایت گری (4.49)، مورد شناسایی قرار گرفت. یافتههای فرهنگ انسانمحور با میانگین ضریب 53/4 از 5 بدست آمده است و روابط انسانی با ضریب اهمیت 64/4 از میان مولفهها فرهنگ انسانمحور، رتبه اول دارد. رفتار سازمانی به موضوع چگونگی عمل افراد در هنگام کار میپردازد. این یافته بر این نکته تأکید دارد که انسان محور بودن فرهنگ یکی از نقاط قوت نهاد است. این ویژگی معلول حاکمیت روابط صمیمی است.
یکی از ویژگیهای برجسته نهادهای انقلاب اسلامی برخورداری از فرهنگ انسان محور است. فرهنگ انسان محور مجموعهای از سرمایه فکری و ارزشی است که در رفتار اجتماعی اثر می گذارد. هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی الگوی فرهنگ انسان محور یکی از نهادهای انقلاب اسلامی است. روش تحقیق توصیفی از نوع کیفی و کمی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران عالی سازمان در حوزه فرهنگ سازمانی است و نمونه به تعداد 14 نفر به روش هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق پرسش نامه (محقق ساخته) طی چهار مرحله به روش فازی دلفی با استفاده از آزمون های آماری شاخصیابی و سپس اعتباریابی شد. سپس اعتبار الگو با استفاده از نظر خبرگان بررسی و تایید شد و پایایی آن با استفاده از انحراف معیار0.392 به دست آمد. الگوی فرهنگ انسان محور متناظر با بعد رفتاری در چهار مولفه: الف- شاکله وجودی(4.50)، ب- آموزش و توانمندسازی(4.58)، ج- روابط انسانی (4.64) د- رهبری و هدایت گری (4.49)، مورد شناسایی قرار گرفت. یافتههای فرهنگ انسانمحور با میانگین ضریب 53/4 از 5 بدست آمده است و روابط انسانی با ضریب اهمیت 64/4 از میان مولفهها فرهنگ انسانمحور، رتبه اول دارد. رفتار سازمانی به موضوع چگونگی عمل افراد در هنگام کار میپردازد. این یافته بر این نکته تأکید دارد که انسان محور بودن فرهنگ یکی از نقاط قوت نهاد است. این ویژگی معلول حاکمیت روابط صمیمی است.
https://rsm.rihu.ac.ir/article_1334_6d67f9792adda38a98931ab4ec9427a0.pdf
فرهنگ
فرهنگانسان محور
روابط انسانی
نهاد انقلاب اسلامی
culture
Human-centered culture
human relations
the institute of Islamic Revolution