@article { author = {}, title = {The effect of Rawl's justice based ethics on management and organization science}, journal = {Journal of Studies in Religion, Spirituality & Management}, volume = {2}, number = {4}, pages = {107-120}, year = {1392}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2981-1171}, eissn = {2981-1171}, doi = {}, abstract = {  The idea of justice was proposed by John Rawls in 1971 and was highly welcomed by the scholars. This approach has also entered the realm of ethics and formed the idea of moral justice. Several classifications have been proposed for organizational justice. However, the classification that Greenberg (1993) stated attracted many followers. Greenberg divided organizational justice in three categories: distributive justice, procedural justice and interactional justice. The justice based approach was found to be more legal rather than moral and that is because the concept of justice required the organization focuses on the rights of individuals. This approach has affected legal aspects of the organization. According to the studies, organizational moral values influence procedural justice and interactional justice, too. The improvement in organizational justice leads to the promotion of organizational commitment and the promotion of organizational commitment causes the growth of moral behavior.}, keywords = {Morality,Justice,Management,organization}, title_fa = {تأثیر اخلاق عدالت‌محور راولز، بر دانش سازمان و مدیریت}, abstract_fa = {اندیشه عدالت،‌ در سال 1971 از سوی جان راولز[1] مطرح و با استقبال بسیاری مواجه شد. این رویکرد در حیطه اخلاق نیز وارد شده و اندیشه عدالت‌گرایی اخلاقی را شکل داد. طبقه‌بندی‌های مختلفی برای عدالت سازمانی عنوان شده است، ولی طبقه‌بندی‌ای که گرینبرگ[2] (1993) مطرح کرد، طرف‌داران بسیاری یافت. گرینبرگ عدالت سازمانی را در سه بخش عدالت توزیعی، عدالت رویه‌ای و عدالت تعاملی (شامل عدالت میان فردی و عدالت اطلاعاتی) سازماندهی می‌کند. رویکرد عدالت‌محور بیش از جنبه اخلاقی،‌ جنبه حقوقی دارد؛ چرا که مفهوم عدالت بر الزام سازمان بر احقاق حق افراد تمرکز دارد. با این حال، از جنبه اخلاقی نیز بر سازمان تأثیر نهاده است. براساس مطالعات انجام شده ارزش‌های اخلاقی سازمان، بر عدالتِ رویه‌ای و عدالتِ توزیعی تأثیر می‌گذارد، بهبود عدالت سازمانی باعث افزایش تعهد سازمانی شده و افزایش تعهد سازمانی، باعث ارتقای رفتار اخلاقی کارکنان می‌شود. [1]. John Rawls                                           2. Greenberg  }, keywords_fa = {اخلاق,عدالت,‌ مدیریت,سازمان}, url = {https://rsm.rihu.ac.ir/article_529.html}, eprint = {https://rsm.rihu.ac.ir/article_529_fd470e3870c79302af505a364dc017e0.pdf} }