@article { author = {moumeni, hossein and Tavakkoli, Abdollah}, title = {Study of the Policy Making in the Education System of the Islamic Seminary of Afghanistan}, journal = {Journal of Studies in Religion, Spirituality & Management}, volume = {7}, number = {13}, pages = {1-20}, year = {2018}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2981-1171}, eissn = {2981-1171}, doi = {10.30471/im.2019.4579.1144}, abstract = {The seminary is the oldest religious education institution in Afghanistan that is committed to the study, study and promotion of Islamic knowledge and education. this seminary today requires a revision of their policies and curricula in view of the acceleration of knowledge and the diversification of strategies and techniques for learning and its implementation, and the effective and desirable conduct of their mission requires the need to revise current policies. This study was carried out with the aim of identifying the current state of policy making in the educational system of seminary. Its method, is analytical -descriptive, using interview as a tool for data collection and its analytical techniques is Qualitative content analysis. The present research is the first research that has been adopted in this field by a managerial and problem-based approach. The findings of this study show that the current policies of the seminary education system face difficulties.}, keywords = {policy makenig,education system,seminary,Afghanistan}, title_fa = {بررسی وضعیت سیاست‌گذاری نظام آموزش حوزه‌های علمیه افغانستان}, abstract_fa = {حوزه‏های علمیه، کهن‌ترین نهاد آموزشی دینی افغانستان است که مأموریت تفقه، تدبر و ترویج دانش و معارف اسلامی را عهده‌دار می‏باشد. حوزه‌ها که امروزه با توجه به شتاب دانش و دگرگونی راهبردها و فنون فراگیری و بازنشر آن، نیازمند تجدید نظر در سیاست‌ها و برنامه‌های آموزشی خویش می‌باشند و انجام مؤثر و مطلوب مأموریت آنها، ضرورت تجدید نظر در سیاست‌های کنونی را ایجاب می‌کند. این تحقیق با هدف شناخت وضعیت موجود سیاست‌گذاری نظام آموزش حوزه‌های علمیه افغانستان صورت پذیرفته است. روش آن، توصیفی ـ تحلیلی، ابزار گردآوری داده‌های آن مصاحبه و فن تجزیه و تحلیل آن‌، تحلیل محتوای کیفی است. تحقیق حاضر، نخستین پژوهشی است که با رویکرد مدیریتی و مسأله محور، در این حوزه موضوعیصورت پذیرفته است. یافته‏های آن نشان می‏دهد که سیاست‌های کنونی نظام آموزش حوزها‌ی علمیه در هر پنج بُعد (طلاب، اساتید، برنامه درسی، سرفصل و متن درسی و مدیریتی)، با مشکلاتی مواجه است که شرح زیرمقوله‏های این ابعاد در بیان سیاست‏ها آمده است.}, keywords_fa = {سیاست‌گذاری,نظام آموزش,حوزه علمیه,افغانستان}, url = {https://rsm.rihu.ac.ir/article_1513.html}, eprint = {https://rsm.rihu.ac.ir/article_1513_4c13a330a2b186d40f9fee3b0399c198.pdf} }