بررسی توجه به جایگاه شاخصه‌های مدیریت اسلامی در انتخاب مدیران مدارس (مطالعه موردی شهرستان دیواندره)

نوع مقاله : علمی-تخصصی

نویسنده

دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، و اشتغال در آموزش و پرورش کردستان

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی توجه به جایگاه شاخصه‌های مدیریت اسلامی در انتخاب مدیران مدارس شهرستان دیواندره است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی−پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر همه دبیران و معلمان مقاطع مختلف تحصیلی‌اند و نمونه آماری تعداد 278 نفر از ایشان هستند که با استفاده از روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. ابزار اندازه‌گیری تحقیق، به جز منابع کتابخانه‌ای از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش نظرها استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها به دو صورت توصیفی و استنباطی (t) بوده است. مبنای نظری تحقیق مبتنی بر آیات و روایات و سند ارزشمند نهج‌البلاغه می‌باشد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که در انتخاب مدیران مدارس به شاخصه‌های ارزش‌مداری، حسن شهرت، مهارت و تخصص مدیران کمتر توجه شده است و دبیران و معلمان آنها را در حد نامطلوبی ارزیابی کرده‌اند. این در حالی است که از دید آنان مدیران مدارس از شاخصه‌های برجسته‌ای چون وجدان کاری و انضباط اداری، اجتماعی و اقتصادی برخوردارند و در انتخاب مدیران مدارس به این مؤلفه‌ها توجه کافی شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Considering the Status of Islamic Management Indices in Selection and Appointment of School Managers (A case study about Divandarreh City of Iran)

نویسنده [English]

  • Javad Aghamohammadi
چکیده [English]

The purpose of this study is evaluation of considering indices of Islamic management in selecting and appointing school managers of Divandarreh city of Iran. The method of this research is a kind of descriptive survey method. The statistical population of this research consisted of all teachers of different levels of education at Divandarreh and the sample group was 278 of teachers selected by using stratified random method. Measuring instruments of research were library resources and a questionnaire prepared by the researcher. The theoretical bases of the research were Quran verses, infallible Shia Imams narratives (Hadiths) and the noteworthy Nahjolbalagheh. Research findings show that in selecting school principals indices such as valuism, reputation and expertise of managers have not been paid enough attention and teachers have found them undesirable. However, they evaluate managers in exceptional indices like as work ethic, social, economic and administrative disciplines satisfactory and agreed that in selecting and appointing school principals these indices were taken into consideration.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Management
  • Islamic Management
  • Indices of Islamic Management
  • School Principals
* قرآن کریم.
1. آقاپیروز، علی (1390)، «رهبری در مدیریت اسلامی»، فصلنامه اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، سال اول، شماره 3، ص91−116.
2. آقاجانی، آرش (138۵)، «تبیین ویژگی‌های مدیران از دیدگاه حضرت علیj در نهج‌البلاغه»، فصلنامه اندیشه صادق، شماره 24، ص27−60.
3. ابراهیمی، محمدحسین (1379)، مدیریت اسلامی، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
4. بهارستان، جلیل (1381)، «مطالعه تطبیقی ارزشیابی در مدیریت اسلامی و مدیریت متداول»، مجله علوم اجتماعی و انسانی شیراز، دوره 18، شماره 2، ص۵6−71.
5. بهارستان، جلیل (1383)، «مطالعه تطبیقی مدیریت اسلامی و مدیریت رایج»، فصلنامه مدرس علوم انسانی، سال هشتم، شماره پیاپی 36، ص1−37.
6. حاجیان، طالب و همکاران (1392)، «بررسی رابطه میان ابعاد مدیریت اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان علوم پزشکی اصفهان»، دو فصلنامه اسلام و مدیریت، سال دوم، شماره 3، ص141−160.
7. حیدری، غلامحسین (1390)، «چرا رویکرد مدیریت قرآنی در جامعه نهادینه نمی‌شود؟»، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، سال دوم، ص19−36.
8. سیدرضی (1379)، نهج‌البلاغه حضرت علیj، ترجمه محمد دشتی، قم: نشر مشرقین.
9. ربی‌پور، محمدعلی و منوچهر صمدی‌وند (1388)، «سیاست مدیریتی و ویژگی مدیران در نهج‌البلاغه»، فصلنامه فراسوی مدیریت، سال دوم، شماره 8، ص119−140.
10. رجایی‌پور، سعید و سمیرا لافتی (1389)، «بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با مؤلفه‌های مدیریت براساس ارزش‌های سازمانی و ارائه مدلی برای پیش‌بینی مدیریت براساس ارزش‌ها»، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال اول، شماره 4، ص12۵−148.
11. رضائیان، علی (138۵)، اصول مدیریت، تهران: انتشارات سمت.
12. سرمدی، محمدرضا (138۵)، مدیریت اسلامی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
13. سرمدی، محمدرضا و محمدحسن صیف (1388)، مدیریت کلاس، تهران: انتشارات دانشگاه پیام‌نور.
14. عسکریان، مصطفی (1370)، مدیریت اسلامی، تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت معلم تهران.
15. علاقه‌بند، علی (1378)، مدیریت عمومی، تهران: انتشارات روان.
16. فروزنده، لطف‌الله و افتخارالسادات نوابی‌نژاد (1390)، گزیده نکات مدیریتی در نهج‌البلاغه. تهران: انتشارات دانشگاه پیام‌نور.
17. قائدعلی، حمیدرضا و مهدی عاشوری (1393)، «مدیریت جهادی شیوه‌ای تحقق‌یافته از مدیریت اسلامی»، نشریه مهندسی فرهنگی، سال نهم، شماره 82، ص67−83.
18. قربان‌نژاد، پریسا و احمد عیسی‌خانی (1392)، «الگوی شایستگی مدیران براساس نهج‌البلاغه امام علیj»، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 1۵، ص17−22.
19. قلی‌پور، آرین (1388)، جامعه‌شناسی سازمان‌ها، تهران: انتشارات سمت.
20. گرگانی، تقی (1390)، «نقش‌ها و وظایف و ویژگی‌های مدیر در آیینه مدیریت قرآن با نگرشی بر جزء‌های 7−9 قرآن کریم و تأسی از نهج‌البلاغه»، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، سال دوم، ص75−90.
21. مصباح یزدی، محمدتقی (1379)، پیش‌نیازهای مدیریت اسلامی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe.
22. معمارزاده، غلامرضا و جهانگیرفرد، مجید (1389)، «طراحی مدل مدیریت بر مبنای ارزش در سازمان‌های دولتی ایران»، نشریه پژوهشگر، دوره هفتم، شماره 19، ص34−51.
23. مقیمی، سیدمحمد (1386)، سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی، تهران: انتشارات ترمه.
24. موسی‌زاده، زهره و مریم عدلی (1388)، «معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران با رویکرد شایسته‌گزینی در نهج‌البلاغه»، فصلنامه اندیشه مدیریت، سال سوم، شماره 1، ص103−132.
25. میرحسینی، سیداحمد (1385)، مؤلفه‌های اساسی در مدیریت دینی، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره 13، ص65−82.
26. نبوی، محمدحسن (1386)، مدیریت اسلامی، قم: مؤسسه بوستان کتاب.
27. نجاری، رضا (1385)، مبانی مدیریت اسلامی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام‌نور.
28. نوربخش، مهوش و علی‌اکبر میرنادری (1384)، «بررسی رابطه جو سازمانی با رضایت شغلی در معلمان تربیت بدنی دوره متوسطه شهر اهواز»، فصلنامه المپیک، سال سیزدهم، شماره 29.
29. نیک‌پور، امین و معصومه زارع کاسب (1390)، «گزینش اسلامی کارکنان کلید موفقیت سازمان‌های امروز»، فصلنامه تخصصی مدیریت در اسلام، سال هفتم، شماره 15 و 16، ص131−146.
30. Carlise, H. M. (1990). Management Essentials, concepts for productivity and innovation, Prantice hall.
31. Certo, S. E. (1994). Modern management. Diversity, quality, ethies, and global environment, 6th, Ed, allyn and bacon.
32. Griffin, R.W. (1996). Management: Annotated Instructors Manual. Boston. Houghton Mifflin Company.
33. Hellreigle, D. & Slocum, J. W (1989). Management.5th, Ed, Addison Wesley pub. Co.
34. Pringle, peter and et all. (1995). Electronic management. Local press.
Robbins, S.P; Judge, T.A. (2009). Organizational Behavior. New Jersey: Prentice Hall.